Jak marketing internetowy odmienił losy tysięcy polskich firm.
Autor:
MEGAMOCNYWiele osób słyszało o nim, ale nie wie czym tak naprawdę jest marketing internetowy, czy jest skuteczny, czy jest stratą pieniędzy i czasu? Aby odpowiedzieć na to pytanie powinniśmy wyjaśnić czym jest tak naprawdę marketing internetowy, aby rozwiać wiele wątpliwości i mitów z nim związanych.
Na pewno te, które zdecydowały się na tą formę reklamy i wynajęły profesjonalną agencje reklamową specjalizującą się w marketingu internetowym doceniły go, a wielu przypadkach zapewnił on niezwykły przyrost nowych klientów.
Co to tak naprawdę jest marketing internetowy
Marketing internetowy – to używanie internetu w celach reklamowych prowadzących do sprzedaży dóbr i usług. Na marketing internetowy składa się szereg działań, są to między innymi:
- kampanie reklamowe w portalach ogólnopolskich, regionalnych i tematycznych (kampanie banerowe, linki sponsorowane, artykuły sponsorowane),
- e-mailing (wysyłka maili reklamowych),
- marketing w wyszukiwarkach (pozycjonowanie stron internetowych, linki i boksy sponsorowane w wyszukiwarkach).
- PR internetowy (opinie o firmie i produkcie zamieszczanie na stronach internetowych, wypowiedzi na forach internetowych, artykuły sponsorowane, blogowanie, linki i artykuły sponsorowane)
Powyższe działania dzielą się na krótkofalowe i długofalowe. Krótkofalowe, to te które przynoszą najszybszą reakcję po stronie użytkownika internetu (np. marketing w wyszukiwarkach), natomiast długofalowe, to te które budują stopniowo wizerunek i markę firmy rozciągając skuteczność swoich działań w znacznym czasie (np. PR internetowy). My w tym artykule postanowiliśmy się skupić na działaniach krótkofalowych, ponieważ przynoszą one prawie natychmiastową reakcję po stronie potencjalnych klientów.
Działania krótkofalowe w marketingu internetowym
Kampanie reklamowe w portalach
Jest to forma reklamy która polega na wynajęciu powierzchni reklamowych i wyświetlaniu reklam firmy na serwisach i portalach ogólnopolskich, regionalnych i tematycznych. Kampania ta może mieć zasięg jednego lub kilku portali. Reklama ta przypomina reklamę bilbordową, jednak w tym przypadku płacimy za każde pojedyncze wyświetlanie reklamy. Koszt jednego wyświetlenia to od 0,05 zł do 0,50 zł w zależności od zasięgu portalu oraz liczby wykupionych wyświetleń. Czasami spotykamy się z ofertą PPC (czyli płać za kliknięcie) wtedy płacimy za kliknięcie w reklamę i przeniesienie użytkownika na stronę danej firmy. Koszt w takim przypadku to od 0,10 zł do nawet 4 zł. Ale tym sposobem zyskujemy już potencjalnego zapoznającego się z naszą ofertą klienta.
Marketing w wyszukiwarkach
Pozycjonowanie stron internetowych - Pozycjonowanie stron (SEO) są to działania zmierzające do osiągnięcia przez dany serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów i wyrażeń kluczowych (np. firma budowlana śląsk). W obecnych czasach, kiedy ponad 90% użytkowników wyszukując produkty lub usługi korzysta z wyszukiwarek internetowych jest to jedna z najbardziej skutecznych form reklamy. Koszt pozycjonowania stron który znajduje się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania (tz. TOP10) to przeważnie koszt od 50 do 150 zł netto za każde słowo kluczowe.
Linki i boksy sponsorowane w wyszukiwarkach - Linki i boksy sponsorowane w wyszukiwarkach są podobną metodą do pozycjonowania. Ponieważ link lub boks z odnośnikiem do naszej strony znajduje się w górnej części pierwszej strony wyników wyszukiwania. Znaczącą różnicą od pozycjonowania jest fakt, że tutaj płacimy nie za wyświetlenie, ale za kliknięcie użytkownika w nasz link, co przekłada się na zwiększenie kosztów takiej reklamy. Koszt jednego kliknięcia waha się od 0,50 zł do nawet 5 zł. Ale mamy w tym przypadku pewność, że klient odwiedzi naszą stronę i zapozna się z ofertą. Linki i boksy sponsorowane są idealnym uzupełnieniem pozycjonowania ponieważ zwiększają szansę na szybsze odnalezienie firmy przez potencjalnego klienta.
E-mailing – jest to forma reklamy bezpośredniej wykorzystująca pocztę elektroniczną jako narzędzie komunikacji. Do podstawowych zadań e-mailingu zalicza się sprzedaż dóbr i usług, budowanie pozytywnych relacji między nadawcą a odbiorcą, oraz lojalności wobec firmy w przypadku e-mailingu wysyłanego do klientów którzy już korzystali z usług firmy. E-mail marketing można podzielić na dwa zasięgi działania:
ogólny – trafiający do przypadkowych użytkowników
targetowany – trafiający do konkretnej grupy (np. kobiet w wieku 25- 30 lat które interesują się piłką nożną)
Oczywiście najbardziej skutecznym działaniem, jest e-mailing targetowany, ponieważ trafia on do grupy klientów prawdopodobnie najbardziej zainteresowanych danym produktem lub usługą. Koszt wysłania e-mailinu rozbijany jest na pojedynczy adres i wynosi od kilku do kilkudziesięciu groszy na jeden e-mail.
Czy faktycznie opłaca się inwestować w marketing internetowych?
A czy wyobrażacie Państwo sobie dobrze prosperującą firmę bez reklamy? Jednak wiele firm broni się przed tym krokiem. Właściciele firm uważają, że jeżeli posiadają stronę internetową są już reklamowani i to im w zupełności wystarczy. Jednak prawda jest taka, że dla ponad 90% zainteresowanych potencjalnych klientów szukających dóbr i usług w internecie (a liczba tych użytkowników z miesiąca na miesiąc rośnie) strona internetowa firmy, która nie korzysta z dobrodziejstw marketingu internetowego jest po prostu niezauważalna, i ginie pośród tysięcy innych nieznanych klientom stron. Tym sposobem sama strona internetowa okazuje się bezwartościowa, stwarzająca tylko dodatkowe koszty utrzymania (opłacenie serwerów i domen).
Czy jest jakaś różnica, którą agencję reklamową wybiorę do prowadzenia marketingu internetowego?
Oczywiście! Czy wolą Państwo aby firmę promowała agencja reklamowa, która się specjalizuje w tej dziedzinie, czy taka, która nie ma prawie doświadczenia?
...Może prościej... czy wynajmą Państwo murarza, który pierwszy raz będzie budować dom, czy takiego, który tych domów wybudował setki zakładając że ceny za usługi tych murarzy są takie same?
Doświadczenie i wiedza agencji reklamowej stanowi o skuteczności marketingu internetowego nawet przy niskich nakładach finansowych!
Podsumowanie
Powyższy artykuł miał zaznajomić Państwa z dobrami jakie niesie ze sobą internet, a tym samym marketing internetowy. Jednak czy skorzystają Państwo z tej skutecznej formy reklamy, zależy od Państwa... Kończąc ten artykuł, chcemy przypomnieć, że w każdej minucie kiedy zastanawiają się Państwo nad skutecznością marketingu internetowego potencjalny klient trafia do konkurencji. A mógłby trafić do właściwego miejsca...
Agencja reklamowa szacho.com
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.