wtorek, 13 października 2015

Sekrety dobrej prezentacji

Sekrety dobrej prezentacji


Autor: Housik.pl


W życiu każdego człowieka są chwile, w których musi publicznie zabrać głos. Zdarza się to zarówno w gronie rodzinnym, na uczelni czy konferencji w pracy. Nie ma nic gorszego od znudzenia słuchaczy, którzy szybko zaczynają okazywać swoje zniecierpliwienie.




W życiu każdego człowieka są chwile, w których musi publicznie zabrać głos. Zdarza się to zarówno w gronie rodzinnym, na uczelni czy konferencji w pracy. Nie ma nic gorszego od znudzenia słuchaczy, którzy szybko zaczynają okazywać swoje zniecierpliwienie. Jak mówić interesująco i podbić serca publiczności? Czasem warto postawić na pomoc specjalisty i postawić na dobry copywriting. Niezależnie od tego, czy napiszesz tekst sam, czy nie, warto także postawić na usługi korektorskie, a przy wygłaszaniu go trzymać się pewnych reguł.

Czy jesteś szefem przedsiębiorstwa, nauczycielem, pracownikiem naukowym, studentem, profesjonalistą czy amatorem, wiesz dobrze, na co czekają twoi słuchacze! Jeśli nie, musisz postawić sobie więcej pytań. Tu bowiem jest serce twojego przekazu i klucz do sukcesu. Ustal, co leży w centrum zainteresowania twoich słuchaczy i daj im to, na co czekają. Twoje przemówienie musi być aktualne i żywe, musisz „nadawać” na jednej fali ze słuchaczami.

Ilustruj anegdotą, obrazem, przykładem, porównaniem
Jeśli mówca wda się zbytnio w filozofowanie, może wydać się publiczności oderwany od rzeczywistości. Prawdopodobnie przeżyłeś to, kiedy podczas jakiegoś nużącego przemówienia po prostu przestałeś słuchać. Na ogół tak właśnie się dzieje!Aby zatrzymać publiczność przy sobie, okraszaj przemówienie krótkimi anegdotami, które zilustrują twoje słowa.
Czym jest anegdota? Według Słownika Języka Polskiego PWN jest to„krótkie opowiadanie o jakimś zabawnym lub niezwykłym zdarzeniu, zakończone zaskakującą, dowcipną puentą”
Uwaga: Anegdota niekoniecznie jest śmieszna. Strzeż się: niełatwo jest rozbawić publiczność.


więcej na http://www.anamedia.pl Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Pogoda dla reklamy

Pogoda dla reklamy


Autor: papaj


Coraz więcej firm szuka niestandardowych sposobów, na zareklamowanie swoich produktów. Coraz częściej okazuje się, że różne wydarzenia lub osoby, które zwróciły naszą uwagę były częścią kampanii reklamowych. Firmy coraz częściej decydują się na sponsorowanie różnych imprez. Co jeszcze można wykorzystać?


Okazuje się, że doskonałym sprzymierzeńcem działań reklamowych może być pogoda. Do reklamy można wykorzystać jej nieprzewidywalność i fakt, że ludzie zwykle nie są przygotowani na każdą zmianę pogody. Jeżeli wstając rano z łóżka widzimy, że pięknie świeci słońce i jest ładnie, to nie będziemy na wszelki wypadek brać ze sobą parasola. Jeżeli na zewnątrz jest ponuro i kropi, to nie będziemy brać okularów przeciwsłonecznych. Pogoda potrafi być bardzo zmienna i właśnie to postanowili wykorzystać spece od reklamy.

Sposób na wykorzystanie pogody w celach marketingowych jest prosty. Zamawia się na przykład okulary, lub parasole z nadrukiem i kiedy nadarza się okazja w postaci nagłej zmiany pogody wysyłane są osoby, które rozdają te gadżety przechodniom, którzy nie byli przygotowani na taki obrót sytuacji. Dzięki temu nasza firma bardzo dobrze będzie się tym ludziom kojarzyć, a w dodatku taki parasol lub okulary będą dla nas ruchomą reklamą, za którą nie będziemy musieli płacić.

Oczywiście nadruki na parasolach i okularach to tylko przykład, bo ograniczeni jesteśmy właściwie tylko naszą wyobraźnią i zasobnością portfela. Przy dzisiejszych technologiach, nadruki można wykonać dosłownie na wszystkim. Jeżeli szukamy niestandardowego sposobu na reklamę i lubimy zaskakiwać, to warto się zastanowić nad tego typu gadżetami i pomyśleć, o ciekawym sposobie na ich rozdawanie. Ostatnio na jednym z festiwali muzycznych, firma kierująca swoje produkty do młodzieży postanowiła rozdawać jednorazowe szczoteczki do mycia zębów. Na szczoteczkach było logo firmy, a Ci którzy przyjechali na festiwal na kilka dni z namiotem, na pewno bardzo się ucieszyli z takiego prezentu.

Jak widać, nie trzeba wydać bardzo dużo pieniędzy, żeby wywołać zainteresowanie i pozytywne zaskoczenie, wśród naszych potencjalnych klientów. Wystarczy dobry pomysł i czasami odrobina cierpliwości.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

E-wizerunek czyli marketing internetowy - nowoczesny PR - cz.3 Budowa strony www

e-wizerunek czyli marketing internetowy- nowoczesny PR- cz.3 Budowa strony www


Autor: RatujPC


Najważniejsze dla odbiorcy strony jest łatwe poruszanie się po niej
oraz korzystanie z wygody, jaką daje Internet - system nawigowania
po stronie musi być skuteczny i przyjazny, a odbiorca powinien
zawsze wiedzieć, gdzie znajduje się aktualnie i jak ma się przenieść
w inne pożądane miejsce.


Nowoczesność


Internet to medium nowoczesne. Ludzie korzystają z niego, ponieważ
zapewnia wiele wygód. Ważne, by o nich nie zapominać przy tworzeniu
strony. Jeśli klient chce skorzystać np. ze sklepu internetowego,
należy zagwarantować wszelkie wygody, jakie niosą za sobą zakupy
przez Internet, czyli dostęp do opinii innych klientów, a przede wszystkim
możliwość zapłacenia przelewem elektronicznym lub kartą płatniczą.
Jeśli prowadzimy np. szkołę językową, warto w specjalnej strefie
na stronie (dostępnej po zalogowaniu się) zamieszczać dotychczasowe
lekcje, daty czatu z lektorem, kiedy można się go zapytać o różne zagadnienia.
Nowoczesność jest standardem. Niekorzystanie z najnowszych
rozwiązań i wygód, jakie daje Internet, może zostać źle odebrane
przez użytkowników.

Styl


Ważne, by przestrzegać spójności stylu, zarówno w sferze tekstu, jak
i grafiki. Działanie takie z języka łacińskiego to zasada decorum. Pamiętaj
o niej, gdyż stronę WWW odbiera się wzrokiem i musi to być
odbiór przyjemny - odbiorca nie może mieć wrażenia, że przechodząc
na kolejną podstronę, znalazł się w innej rzeczywistości. Grafika
musi korespondować z logo, a teksty powinny być pisane tym samym
stylem (ważne, by nie mieszać np. stylu potocznego z naukowym).
Musi on też odpowiadać stylowi preferowanemu przez pożądanego
użytkownika strony www. Do młodzieży trzeba pisać językiem potocznym.
Na stronie firmowej zaś - oficjalnym, biznesowym.

Czytelność i czytelnictwo


Strona powinna być też czytelna pod względem zamieszczonej na
niej treści - jak wskazuje Matt Haig2, informacje na stronie muszą
być ściśle związane z tym, co strona przedstawia, by nie dekoncentrować
odbiorcy zbędnymi treściami. Tekst powinien też być podzielony
na dużą ilość akapitów, by łatwiej się go czytało. Haig wskazuje,
że najprzyjaźniejszymi w odbiorze czcionkami są Arial i Verdana.
Oczywiście wśród tysięcy czcionek, jakie zostały wymyślone, znajdzie
się pewnie tysiąc, które bardziej Ci się spodobają. Sęk w tym, że
przeglądarki internetowe, wyświetlając tekst, korzystają z ograniczonego
zasobu czcionek i te, które chciałbyś, by były widoczne, na
większości komputerów po prostu nie będą się wyświetlać. Problem
ten w skrajnej postaci może nawet przyczynić się do deformacji
tekstu.

Strona żyje


Strona musi być zbudowana w taki sposób, by nie było problemu
z aktualizowaniem jej, dlatego powinna mieć system CMS do zarządzania
treścią - jest to ważne nie tylko dlatego, by odbiorca
strony widział, że firma/instytucja/osoba działa i żyje, ale też dlatego,
że liczy się przy pozycjonowaniu4 strony w wyszukiwarkach (np.
Google wyżej ceni strony stale aktualizowane). Pamiętaj, że CMS
jest tylko narzędziem pomocnym w aktualizacji. Jeśli nie znajdziesz
czasu na to, by zamieszczać na stronie nowe treści, nie tylko CMS
będzie zbędny, ale też i koncepcja strony musi zostać gruntownie
przemyślana.
Nieszablonowo
Należy unikać stosowania szablonów bądź bezpośredniego kopiowania
designu innych stron - istnieje już tyle podobnych do siebie
witryn, że gdy internauta zobaczy kolejną, nie tylko jej nie doceni,
ale będzie postrzegał podmiot takiej strony jako odtwórczy i niepotrafiący
zaoferować nic ciekawego. Może pojawić się również odczucie,
że podmiot strony jest oszustem. Nieszablonowości nie można
traktować jako absolutnego wyznacznika. Na stronach biznesowych
przyjęło się prezentowanie treści zgodnie z określonym kanonem
(przedstawiłem go, wymieniając kilka stron wcześniej, z jakich elementów
składa się witryna firmowa) i odstępstwa od niego nie zawsze
są pozytywnie odbierane.

Poprawny kod


Strona powinna być zbudowana tak, by równie dobrze działała we
wszystkich najpopularniejszych przeglądarkach - Internet Explorer,
Firefox, Opera. Należy również zwracać uwagę na wygodę obsługi dla
osób niepełnosprawnych oraz w urządzeniach mobilnych, takich
jak np. palmtopy czy smartfony - wszystkie te działania w obrębie
kodu strony są regulowane przez światowe standardy W3C5, Pozytywny
wynik w walidatorze6 W3C stanowi potwierdzenie, że strona
jest przyjazna odbiorcom i wyszukiwarkom - logo W3C, które można
wówczas zamieścić na stronie, dodaje również prestiżu, gdyż wciąż
większość witryn nie przechodzi walidacji poprawności kodu. Poprawnie
zaprojektowany serwis będzie miał logiczną postać w każdych
możliwych warunkach. Obrazki, linki, formularze powinny zawierać
elementy opisowe, które zostaną wyświetlone w przypadku, kiedy
stronę przegląda osoba niepełnosprawna lub serwis jest wyświetlany
za pomocą samego tekstu (np. w telefonach komórkowych).

Zbliżenie


Strona powinna zawierać w widocznym miejscu dane teleadresowe
(brak takich danych pozbawia jakiegokolwiek zaufania ze strony
odbiorcy) wraz z adresem e-mail lub formularzem zapytań, by odbiorca
bez problemu mógł wysłać wiadomość do podmiotu, nawet w środku
nocy, bez konieczności korzystania z telefonu. Warto też podać na
stronie podlinkowane numery firmowych komunikatorów np. Gadu-
Gadu czy Skype. Dzięki temu tworzymy wizerunek firmy dostępnej np. serwis laptopów katowice www.ratujpc.pl
Polecam również maksymalnie przybliżyć swoją osobę lub firmę ciekawym
opisem - nie od dziś wiadomo, że ufamy innym tym bardziej,
im więcej informacji o nich mamy. Ufamy również ludziom takim jak
my, dlatego warto, pisząc o sobie, eksponować cechy, które najbardziej
docenią odbiorcy strony.

Kolejna część artykułu już wkrótce, zapraszam


Serwis Laptopów Katowice

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

E-wizerunek czyli marketing internetowy - nowoczesny PR - cz.2 wizerunek firmy

e-wizerunek czyli marketing internetowy- nowoczesny PR- cz.2 wizerunek firmy


Autor: RatujPC


Strona WWW może mieć największy wpływ na wizerunek firmy,
ponieważ nie narzucając się klientowi (tak jak robi to np. natarczywy
sprzedawca), informuje go o każdej rzeczy, o jaką ten chce się dowiedzieć,
oczywiście pod warunkiem że jest na niej dużo, często


Kolejną możliwością, jaką daje strona WWW, jest kreacja wizerunku
innego od rzeczywistego. Jeśli np. siedziba firmy mieści się w baraku
na obrzeżach miasta, z wysypiska obok czuć straszliwy smród, a patologia
z bloku obok krzyczy tak, że nie można własnych myśli usłyszeć,
wtedy z pomocą przychodzi e-wizerunek. Wirtualny wizerunek
jest ważny, zwłaszcza gdy możemy sfinalizować transakcję bez kontaktu
face to face. Klient postrzega wówczas firmę przez stronę WWW,
bo na niej widział piękny design i odpowiednio dobrane kolory.
Działa to oczywiście w obie strony. Nawet wynajęcie lokalu w biurowcu
klasy A może nie zostać docenione przez klientów, gdy strona
internetowa jest brzydka i niefunkcjonalna.
E-wizerunek może zostać użyty do działań nieetycznych. Korzystają
z tego na potęgę chińscy oszuści: tworzą oni atrakcyjne witryny
i nabijają w butelkę dziesiątki tysięcy ludzi świata Zachodu, którzy
wysyłają w ciemno pieniądze za produkty ładnie wyeksponowane
na stronie WWW. E-wizerunek jednak daje też szansę, jakiej biedna
firma czy osoba nigdy by nie otrzymała. O ile tworzenie atrakcyjnych stron w celu oszukania kogoś jest etycznie jednoznaczne, o tyle nie jest już takie w sytuacji, gdy ktoś chce i może oferować dobrą usługę, ale nie stać go np. na biurowiec klasy A.
Allegro zaczynało działać w piwnicy. Gdyby trąbiono o tym wszem
i wobec, nikt nie zawierałby poprzez ten serwis transakcji. Dziś korzystają
z niego miliony Polaków, a dla pewnej części handlowanie na
aukcjach jest jedynym źródłem utrzymania. Allegro miało pomysł i odpowiednio
go zrealizowało. Świat realny nie pozwoliłby zrealizować
tak poważnego pomysłu w piwnicy. Świat wirtualny okazał się za to
bardzo uprzejmy.
Poniżej przedstawiam działania, jakie należy podjąć w obszarze strony
WWW, by skutecznie budować dobry wizerunek.

Trafiamy pod dobry adres


Zacząć należy od wymyślenia adresu, pod jakim odbiorcy będą mogli
znaleźć stronę, czyli od wymyślenia i wykupienia odpowiedniej domeny
internetowej - im jest ona krótsza i lepiej oddaje charakter
podmiotu strony, tym łatwiej będzie rozpoznawalna i tym większą
liczbę odwiedzin strona zanotuje. Ważnym zabiegiem jest określenie
końcówki domeny. Można posłużyć się specjalizacją i np. strony poświęcone serwisowi komputerowemu końcówkę pc, aczkolwiek wciąż najlepiej postrzeganą końcówką w Polsce, co wykazało moje badanie, jest .pl jak w przypadku serwis komputerowy katowice www.ratujpc.pl
Mało wiarygodnie natomiast wyglądają domeny w innych domenach,
czyli tzw. subdomeny, gdyż większość internautów wie, że te zazwyczaj
nic nie kosztują, a ciężko zaufać komuś, komu nie chciało się nawet
zainwestować w posiadanie przyzwoitego adresu WWW (przykład:
pedzeniebimbru.bimbrownicy.biz.pl). Nazwa domeny powinna być:
krótka, prosta w pisowni i wymowie, łatwa do zapamiętania, unikatowa,
ale jednocześnie powinna kojarzyć się z działalnością podmiotu strony
WWW.

Co słychać u konkurencji


Przed zleceniem stworzenia strony WWW (lub zrobieniem jej samemu,
jeśli robi się to od dawna ) dobrze jest spędzić kilka godzin, odwiedzając
strony konkurencji, i wynotować złe i dobre ich cechy, tak by
uniknąć powielania błędów, zwłaszcza w sferze nawigacji. Ważne też,
by nieopatrznie nie skopiować innej strony. Ma to fatalne skutki dla
wizerunku.
Gdzie jestem
Najważniejsze dla odbiorcy strony jest łatwe poruszanie się po niej
oraz korzystanie z wygody, jaką daje Internet - system nawigowania
po stronie musi być skuteczny i przyjazny, a odbiorca powinien
zawsze wiedzieć, gdzie znajduje się aktualnie i jak ma się przenieść
w inne pożądane miejsce. Więcej w tym temacie przeczytasz w następnym
podrozdziale.
Nowoczesność
Internet to medium nowoczesne. Ludzie korzystają z niego, ponieważ
zapewnia wiele wygód. Ważne, by o nich nie zapominać przy tworzeniu
strony. Jeśli klient chce skorzystać np. ze sklepu internetowego,
należy zagwarantować wszelkie wygody, jakie niosą za sobą zakupy
przez Internet, czyli dostęp do opinii innych klientów, a przede wszystkim
możliwość zapłacenia przelewem elektronicznym lub kartą płatniczą.
Jeśli prowadzimy np. szkołę językową, warto w specjalnej strefie
na stronie (dostępnej po zalogowaniu się) zamieszczać dotychczasowe
lekcje, daty czatu z lektorem, kiedy można się go zapytać o różne zagadnienia.
Nowoczesność jest standardem. Niekorzystanie z najnowszych
rozwiązań i wygód, jakie daje Internet, może zostać źle odebrane
przez użytkowników.

Więcej informacji w kolejnej części artykułu.

Zapraszam


Pomoc Drogowa Katowice

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

piątek, 18 września 2015

Internet jako nowe medium komunikacji społecznej

Internet jako nowe medium komunikacji społecznej


Autor: RatujPC


Internet jako zjawisko liczy sobie niewiele lat, lecz jako pojęcie jest w rzeczywistości starszy, niż większość jego użytkowników - narodził się w latach 60-tych, to znacznie wcześniej, zanim ukuto żargonowe określenie "infostrada". Bez wątpienia ogólnoświatowa Sieć w pełni zasługuje na uwagę, jaką obecnie się jej poświęca.


Internet jako medium komunikacji społecznej w zasadniczy sposób zrewolucjonizowało sposób przepływu informacji, stało się narzędziem pracy oraz miejscem dobrej zabawy wielu milionów ludzi. Internet obecnie rozwinął się do tego stopnia, że jest rzeczywistym oknem na świat, w którym odległość liczona w kilometrach czy tysiącach kilometrów nie ma żadnego znaczenia. Problematyka związana z Internetem obejmuje szeroki wachlarz zagadnień.


W swoim artykule skoncentruję się głównie na zagadnieniach związanych z rolą jaką pełni Internet w życiu społeczności skupionej wokół Wędkarskiego Centrum Wymiany Informacji.
W pierwszym rozdziale zdefiniuję proces komunikowania oraz opiszę jego cechy i formy, a także przedstawię sposoby w jakie można się komunikować.

W drugim rozdziale scharakteryzuję pojęcia takie jak: Internet, strony www, Cyberprzestrzeń, Cybersocjologia, opiszę formy i specyfikę komunikacji za pośrednictwem sieci komputerowych, przedstawię zjawiska społeczne jakie zachodzą w Cyberprzestrzeni, a także podejmę problem uzależnienia od Internetu.


W pewnym rozdziale zająłem się problematyką i metodologią badań - wyjaśniłam jaki jest cel badania, jaką i dlaczego wybrałam technikę badania oraz jak została wybrana zbiorowość do badania.
Na końcu analizuję, prezentuję i podsumuję wyniki badania.

Komunikowanie jest jednym z najstarszych procesów społecznych. Towarzyszy ono człowiekowi od momentu, kiedy istoty ludzkie zaczęły żyć w grupach i organizować pierwsze struktury. Dziś nie można: wyobrazić sobie nowoczesnych społeczeństw, których członkowie nie porozumiewają się ze sobą. Wielu badaczy zgodnie przyznaje, że społeczeństwa nie tylko istnieją dzięki przekazywaniu informacji i komunikowaniu, ale że ich istnienie polega na procesach przekazu i komunikacji. Oznacza to, iż procesy te stanowią fundament społeczeństwa, bez których nie mogłoby ono funkcjonować, trwać i dokonywać transmisji dziedzictwa kulturowego z pokolenia na pokolenie.

Wszystkie procesy przebiegające z udziałem ludzi mają charakter społeczny, zatem i komunikowanie jest społeczne, gdyż jego uczestnikami są zawsze członkowie społeczeństwa. Stąd mówimy o komunikowaniu społecznym, jako o najszerszym zbiorze procesów porozumiewania się jednostek i grup. Procesy te przebiegają na kilku poziomach, uzależnionych od społecznego kontekstu. Najniższy poziom tworzy interpersonalne komunikowanie dwóch jednostek, następnie komunikowanie grupowe i międzygrupowe, wyżej komunikowanie instytucjonalne, a jeszcze wyżej komunikowanie publiczne, w tym także polityczne i ulokowane najwyżej - komunikowanie masowe. Wszystkie one są procesami społecznymi, bo przebiegają w systemie społecznym.
Pojęcie "komunikowanie" pochodzi od łacińskiego czasownika communico, communicare (uczynić wspólnym, połączyć; udzielić komuś wiadomości, naradzać się) i rzeczownika communio (wspólność, poczucie łączności).
Definicja: Komunikowanie jest procesem porozumiewania się jednostek, grup lub instytucji. Jego celem jest wymiana myśli, dzielenie się wiedzą, informacjami i ideami. Proces ten odbywa się na różnych poziomach, przy użyciu zróżnicowanych środków i wywołuje określone skutki.

Cechy komunikowania
Komunikowanie - można mu przypisać kilka fundamentalnych cech:
• Komunikowanie jest specyficznym procesem społecznym, ponieważ odnosi się przynajmniej do dwóch jednostek i przebiega zawsze w środowisku społecznym.
• Komunikowanie zachodzi w określonym kontekście społecznym, determinowanym przez liczbę i charakter uczestników procesu. Może to być kontekst interpersonalny, grupowy, instytucjonalny, publiczny, masowy lub międzykulturowy.
Jest to proces kreatywny, polegający na budowaniu nowych pojęć i przyswajaniu wiedzy o otaczającym świecie.
• Komunikowanie ma charakter dynamiczny, bo polega na przyjmowaniu, rozumieniu i interpretowaniu informacji.
Jest to proces ciągły, bowiem trwa od chwili narodzenia człowieka aż do jego śmierci.
• Komunikowanie jest procesem symbolicznym, bo posługuje się symbolami i znakami. Aby mogło dojść do porozumienia się uczestników niezbędna jest wspólnota semiotyczna, czyli operowanie tymi samymi znakami i symbolami.
Jest to proces interakcyjny, tzn. że między jego uczestnikami wytwarzają się określone stosunki, które mogą mieć charakter partnerski (komunikowanie symetryczne) lub opierać się na stosunku dominacji i podporządkowania (komunikowanie niesymetryczne lub komplementarne).
• Komunikowanie jest zasadniczo celowe i świadome, ponieważ działaniem każdego uczestnika procesu kierują określone motywy.
• Komunikowanie jest nieuchronne - "nikt nie może się nie komunikować", oznacza to, że ludzie zawsze i wszędzie będą się ze sobą porozumiewać bez względu na ich uświadamiane bądź nie uświadamiane zamiary.
• Komunikowanie jest procesem złożonym, czyli wieloelementowym i wielofazowym, może mieć charakter dwustronny lub jednostronny, werbalny lub niewerbalny, bezpośredni, medialny lub pośredni.
• W przeciwieństwie do pewnych procesów fizycznych czy chemicznych komunikowanie jest nieodwracalne, nie da się go cofnąć, powtórzyć czy zmienić przebiegu.
Każdy proces komunikowania składa się z kilku niezbędnych elementów. Są one ze sobą ściśle powiązane i decydują o dynamicznym i transakcyjnym charakterze komunikatu. Do stałych elementów procesu zalicza się:
• Kontekst - to warunki, w jakich odbywa się proces komunikowania (ma różne aspekty: fizyczny, historyczny, psychologiczny, kulturowy).
• Uczestnicy - w transakcyjnym procesie komunikowania odgrywają role nadawców i odbiorców. W procesach sformalizowanych role te z reguły są jednoznacznie określone i niewymienialne, w przypadku zaś nieformalnego komunikowania jednoczesne i wymienne. Każda jednostka, jako uczestnik procesu komunikowania, jest produktem swojego indywidualnego doświadczenia, uczuć, idei, nastrojów, wykonywanych zajęć (zawodu), religii etc.
• Komunikat - zajmuje miejsce centralne w procesie komunikowania pomiędzy nadawcą i odbiorcą. Komunikat, nazywany także przekazem komunikacyjnym, jest kompleksową strukturą, na którą składają się znaczenia, symbole, kodowanie i dekodowanie, forma i organizacja.
• Kanał - rozumiany jest jako droga przekazu i środki transportu, za pomoc ą których przekaz pokonuje drogę od nadawcy do odbiorcy. Ludzie w komunikowaniu bezpośrednim mogą używać wszystkich pięciu kanałów sensorycznych jak: słuch (symbole werbalne), wzrok (sygnały niewerbalne), a także dotyk, zapach i smak. W komunikowaniu pośrednim kanały te są zredukowane do wzroku i słuchu.
• Szumy - to źródło zakłóceń. Mogą mieć charakter zewnętrzny, wewnętrzny i sematyczny. Każdy z nich może blokować proces komunikowania na etapie dekodowania.
• Sprzężenie zwrotne - to reakcja odbiorcy na komunikat po jego odkodowaniu. Mówi nam, czy przekaz został usłyszany, zobaczony i zrozumiany. Powoduje, że proces komunikowania ma charakter transakcyjny. Występują różne typy sprzężenia zwrotnego. W przypadku komunikowania bezpośredniego jest to sprzężenie bezpośrednie - natychmiastowe, natomiast w komunikowaniu pośrednim występuje sprzężenie pośrednie- opóźnione .

Niewerbalne komunikowanie może wzmacniać, osłabiać lub zaprzeczać przekazom werbalnym. O ile komunikaty słowne zawierają zazwyczaj odniesienia do konkretnego problemu lub tematu, o tyle przekazy niewerbalne prze de wszystkim odnoszą się do stosunku między nadawcą i odbiorcą. Z. Nęcki wyróżnia dziesięć rodzajów niewerbalnych aktów komunikowania. Są to:
• gestykulacja,
• mimika,
• dotyk i kontakt fizyczny odgrywa ogromną rolę w budowaniu wrażenia bliskości lub dystansu psychicznego.
• spojrzenia wzajemne i spoglądanie jednostronne, których psychologiczna funkcja jest mniej więcej podobna do funkcji dotyku na odległość
• dystans fizyczny
• pozycja ciała
• wygląd zewnętrzny,
• dźwięki paralingwistyczne (parajęzykowe)
• jakość wypowiedzi związana z intonacją i natężeniem głosu
• elementy środowiska fizycznego, w którym zachodzą procesy komunikowania
Ustne komunikowanie jest spersonalizowane i zapewnia większą kontrolę na tym, czy komunikat dociera do odbiorcy, umożliwiając jednocześnie natychmiastowe sprzężenie zwrotne. Jest najbardziej efektywną formą przekazywania wiadomości względnie prostych i nieskomplikowanych, gdy nadawca bezpośrednio kontaktuje się z odbiorcą i jest zarazem zainteresowany emocjonalnym odbiorem informacji. Mimo zalet ten typ komunikowania ma charakter raczej ulotny.
Pisemne komunikowanie ma bardziej sformalizowany charakter. Ograniczona jest tutaj kontrola nad tym, czy, kiedy i w jaki sposób wiadomość będzie odebrana. Sprzężenie zwrotne może być utrudnione lub w ogóle nie występować. Natomiast jego zaletą jest to, że wiadomości są utrwalone fizycznie (np. na papierze, karcie magnetycznej).
Bezpośrednie komunikowanie polega na osobistej styczności nadawcy i odbiorcy, w postaci np. rozmowy, dyskusji, narady, wywiadu itd.
Pośrednie komunikowanie polega na wymianie informacji za pośrednictwem różnorakich nośników informacji, np. telefonu, komputera, telewizji, taśmy magnetofonowej, papieru.
Stosując drugie kryterium charakteru relacji łączącej nadawcę i odbiorcę, wyróżniono wcześniej cztery pary form komunikowania:
W jednokierunkowym komunikowaniu nadawca, przekazując komunikat, nie oczekuje sprzężenia zwrotnego lub nie dąży do jego podtrzymania.
Komunikowanie dwukierunkowe występuje wtedy, gdy nadawcy zależy na wytworzeniu i utrzymywaniu sprzężenia zwrotnego.
Symetryczne komunikowanie występuje wówczas, gdy zarówno nadawca, jak i odbiorca mają zbliżony czy wręcz identyczny status.
Niesymetryczne komunikowanie ma miejsce, gdy w rolach nadawców i odbiorców kontaktują się między sobą osoby o nierównoważnym statusie. Komunikowanie niesymetryczne ma przeważnie charakter bardziej sformalizowany, wymuszony, oficjalny, regularny, często pośredni; zwraca się tutaj większą uwagę na formę i precyzję przekazywanych informacji. Obsługa informatyczna firm pomaga w komunikacji.
Formalne komunikowanie odbywa się na podstawie różnego rodzaju uregulowań normatywno-prawnych. Uregulowania te określają, kto, gdzie, kiedy, w jakiej sprawie, w jaki sposób i z kim powinien się kontaktować, w celu wymiany informacji, a także w jakim charakterze bierze udział w procesie komunikowania (nadawca, odbiorca, pośrednik).
W ramach struktur formalnych zachowania członków są dokładnie sprecyzowane i rygorystycznie egzekwowane.
Nieformalne komunikowanie obejmuje wszelkie spontaniczne akty porozumiewania się ludzi.
Niektóre typy zachowań nadawców wywołują wśród odbiorców reakcje obronne, utrudniające, a czasem nawet uniemożliwiające skuteczne porozumiewanie się. Mamy wówczas do czynienia z tzw. komunikowaniem obronnym.


Serwis Laptopów Katowice RatujPC Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.