poniedziałek, 21 grudnia 2015

Czy Ty też skupiasz się na nowych klientach?

Czy Ty też skupiasz się na nowych klientach ?


Autor: Jacek Pietrasiuk


Powszechnie wiadomo, że sprzedaż nowym klientom kosztuje kilkukrotnie więcej niż dotychczasowym. Mimo to większość firm skupia swoją uwagę na nowych klientach nie dbając o obecnych.


Dobrym przykładem są tu operatorzy telefonii komórkowej, gdzie dochodzi do sytuacji, w której nowy klient otrzymuje korzystniejsze warunki niż ten, który jest w sieci już kilka lat i chce przedłużyć umowę. Mało tego konkurencja ma najczęściej jeszcze korzystniejszą ofertę. Taka strategia firm telekomunikacyjnych prowadzi do stałej migracji klientów pomiędzy sieciami.

Osobiście odnoszę wrażenie, że wiele firm, zwłaszcza tych dużych, zakłada że skoro klient do nich przyszedł raz, to że będzie przychodził już zawsze.

Tymczasem celem każdej firmy, która chce odnieść sukces powinno być znalezienie klientów, następnie przywiązanie ich do siebie i zachęcenie do ponownych zakupów.

Aby jednak doszło do kolejnych sprzedaży musisz spełnić lub przekroczyć oczekiwania swojego klienta. Miarą Twojego powodzenia jest zadowolenie Twojego klienta. Zadowolony klient będzie do Ciebie wracał i kupował wielokrotnie w przyszłości.

Dlaczego kolejna sprzedaż jest tak ważna ? Skoro sprzedaż nowemu klientowi kosztuje kilkukrotnie więcej oznacza to, że sprzedaż obecnemu klientowi jest kilkukrotnie tańsza a to oznacza, że otrzymujemy większy zysk jednostkowy z kolejnej sprzedaży aktualnemu klientowi.

Ponadto jeśli Twój klient będzie usatysfakcjonowany zakupem w Twojej firmie, stanie się Twoim bezpłatnym sprzedawcą, będzie polecał produkty i usługi Twojej firmy a jak wiadomo marketing szeptany jest najskuteczniejszą formą reklamy. Traktuj więc każdego swojego klienta tak jakby miał polecić Cię innym.

Istotne jest również, aby Twój produkt był prosty i intuicyjny w obsłudze. Jeśli Twój produkt należy do zaawansowanych np. technologicznie to powinieneś edukować swoich klientów. Jeśli Twój klient nie będzie wiedział jak korzystać z Twojego produktu to na pewno nie poleci go swoim znajomym choćby produkt był bardzo dobry.

Na koniec chciałbym dodać, że nie twierdzę, że sprzedaż nowym klientom to niewłaściwa strategia. Jednak skupianie się na pozyskiwaniu nowych klientów a zaniedbywanie stałych i dopuszczanie do sytuacji, że od nas odchodzą jest dalece nierozsądne i nieopłacalne.

Jeśli stracisz w ciągu roku 10% klientów to musisz zdobyć o 20% więcej w przyszłym roku aby uzyskać 10-procentowy wzrost sprzedaży. Nawet jeśli już straciłeś klienta to jego odzyskanie będzie tańsze niż pozyskanie nowych.

Opisany przeze mnie powyżej sposób będzie działał w większości branż, ale nie we wszystkich. Na pewno nie zadziała w branżach, gdzie klienci nie angażują się w zakup albo tam, gdzie podstawowym kryterium wyboru firmy jest cena produktu.


Autor: Jacek Pietrasiuk właściciel StrategieWzrostu.pl. Więcej artykułów na jacekpietrasiuk.pl.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Jak zrobić proste badanie w internecie?

Jak zrobić proste badanie w internecie ?


Autor: Jacek Pietrasiuk


Jeżeli chcesz przeprowadzić badanie wśród Twoich klientów lub potencjalnych klientów to najlepiej jeśli stworzysz do tego celu ankietę. Moim zdaniem, najlepszym darmowym narzędziem, gdzie taką ankietę możesz utworzyć jest Google Documents dostępne pod adresem http://docs.google.com


Co możesz zbadać przy pomocy ankiety ?

- zainteresowanie produktem przed wypuszczeniem go na rynek

- poziom zadowolenia Twoich klientów

Jeśli posiadasz już konto w Google, to przy logowaniu podaj po prostu swój e-mail i hasło. Może to być dowolne konto Google np. Gmail, AdSense itp. Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta to musisz je utworzyć klikając na ‘Stwórz teraz konto’.

Po zalogowaniu, aby utworzyć ankietę, powinieneś kliknąć na ‘Utwórz nowy’ a następnie z rozwijanej listy wybrać ‘Formularz’. W kolejnym etapie podajesz nazwę oraz opis ankiety.

Teraz pozostało Ci już tylko wpisać treść pytań, które chcesz zadać swoim klientom oraz wybrać typy pytań.

Co to są typy pytań ? Od wybranego przez Ciebie typu pytania będzie zależało w jaki sposób Twój klient będzie mógł udzielić odpowiedzi na zadane pytanie.

Możliwości są następujące:

- Tekst – Twój klient samodzielnie wpisuje odpowiedź, jednak nie ma na nią wiele miejsca

- Tekst akapitu – to bardziej rozbudowana poprzednia opcja, Twój klient ma więcej miejsca na odpowiedź

- Wielokrotny wybór – Twój klient ma kilka opcji do wyboru i może wybrać tylko jedną z nich

- Pola wyboru – Twój klient ma kilka opcji do wyboru i może wybrać kilka z nich

- Wybierz z listy – Twój klient wybiera jedną z opcji z rozwijanej listy

- Skala – Twój klient może ocenić Twój produkt w skali np. od 1 do 5

- Siatka – to bardziej rozbudowana wersja skali

Jeśli chcesz dodać kolejne pytanie to klikasz na ‘Dodaj element’ i wybierasz typ pytania.

Jeżeli dodałeś już wszystkie pytania i chcesz zamieścić swoją ankietę pozostają Ci dwie możliwości. Możesz zamieścić ankietę na swojej stronie, w tym celu przejdź do zakładki ‘Więcej czynności’ a następnie ‘Umieść’. Otrzymasz kod, który należy umieścić na swojej stronie internetowej.

Innym, moim zdaniem lepszym sposobem jest skopiowanie linka do ankiety (dostępny w dolnym pasku strony) i wysłanie go np. do naszej listy adresowej.

Po tym jak Twoi klienci wypełnią już ankietę, Ty logujesz się do dokumentów Google, klikasz na nazwę ankiety i otwiera Ci się arkusz z odpowiedziami. Dalej klikasz na ‘Formularz’ następnie wybierasz z listy ‘Pokaż podsumowanie odpowiedzi’ i otwiera Ci się okno z wykresami (sprawdzasz w ten sposób wyniki ankiety).


Autor: Jacek Pietrasiuk właściciel StrategieWzrostu.pl. Więcej artykułów na jacekpietrasiuk.pl.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Czy szukasz produktu dla rynku, czy rynku dla produktu?

Czy szukasz produktu dla rynku, czy rynku dla produktu ?


Autor: Jacek Pietrasiuk


Jeśli planujesz start swojego biznesu w internecie, to powinieneś wiedzieć czy na produkt, który zamierzasz zaoferować jest zapotrzebowanie. Możesz postąpić tak jak większość, czyli poszukać produktu, po to by potem spróbować go „jakoś” sprzedać.


Jednak zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie sprawdzenie czy istnieje rynek dla Twojego produktu. Opracuj więc swój produkt w oparciu o analizę potencjalnych klientów i konkurencji.

W jaki sposób możesz sprawdzić jakie jest zainteresowanie Twoim produktem w internecie ?

Służy do tego darmowe narzędzie, które nazywa się Google Keyword Tool. Jest ono dostępne pod adresem: https://adwords.google.pl/select/KeywordToolExternal

Narzędzie to pozwoli Ci określić rozmiary rynku. Dzięki niemu sprawdzisz czy Twoi potencjalni klienci wpisują słowa i frazy kluczowe związane z Twoim produktem czy też Twoją branżą w wyszukiwarkę Google a jeśli tak to ilu z nich to robi.

Obsługa Google Keyword Tool jest niezwykle prosta i intuicyjna. Wyszukiwanie rozpoczynasz od wpisania słowa lub wyrażenia związanego z Twoim produktem lub branżą. Następnie przepisujesz kod z obrazka tzw. captcha i klikasz na przycisk szukaj.

Otrzymane wyniki są przybliżoną średnią miesięczną ilością wyszukiwań z ostatnich dwunastu miesięcy. Wpisane przez Ciebie słowo lub fraza pokazuje się także w połączeniu z innymi hasłami. Jest to szczególnie przydatne kiedy chcesz znaleźć odpowiednie słowa kluczowe na potrzeby kampanii Google AdWords.

Ważnym elementem, na który powinieneś zwrócić uwagę jest również wskaźnik konkurencyjności danego słowa a także lokalne trendy wyszukiwania, dzięki którym możesz sprawdzić w jakich miesiącach Twoi potencjalni klienci szukają częściej Twoich produktów.

Po co badać rozmiary rynku ? Przede wszystkim po to aby określić przewidywany popyt na Twój produkt. Dzięki badaniu wiesz ile osób szuka w internecie Twoich produktów.

Pamiętaj, że powyżej opisana metoda badania rynku ma jedynie charakter orientacyjny i nie powinna być jedyną podstawą inwestycji. Przeprowadzenie jakiegokolwiek badania marketingowego nigdy nie daje 100% pewności, że Twój produkt będzie się sprzedawał. Może się też tak zdarzyć, że Twój produkt świetnie by się sprzedał poza internetem, natomiast w wyszukiwarce Google nikt go nie szuka.


Autor: Jacek Pietrasiuk właściciel StrategieWzrostu.pl. Więcej artykułów na jacekpietrasiuk.pl.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Czy Ty też przeszkadzasz swoim klientom?

Czy Ty też przeszkadzasz swoim klientom ?


Autor: Jacek Pietrasiuk


Podstawową cechą reklamy i innych metod masowej promocji jest ich stosowanie bez zgody klienta. Taka reklama ma wymiar jednokierunkowy: od firmy do konsumenta. Jednak atakowanie potencjalnego klienta intensywną reklamą i hasłami promocyjnymi często przynosi skutek odwrotny do zamierzonego. Dlaczego tak się dzieje ?


Ponieważ większość z nas nie lubi nachalności i natręctwa. Mało tego, większość z nas ignoruje cały ten szum marketingowy, co powoduje, że efektywność stosowanych narzędzi masowej promocji jest niewielka.

Ten rodzaj marketingu jest określany mianem marketingu przeszkadzającego (ang. interruption marketing). Dobrymi przykładami takiego marketingu są m.in. wszelkie wyskakujące okienka na stronach internetowych a także reklamy w TV czy ekrany reklamowe ustawiane przy drogach.

Przeciwieństwem marketingu przeszkadzającego jest marketing za przyzwoleniem (ang. permission marketing). W tego typu działaniach marketingowych klient musi wyrazić zgodę na otrzymywanie komunikatu marketingowego.

Twórcą koncepcji permission marketingu jest Seth Godin, znany amerykański guru marketingowy, który opisał to zjawisko w wydanej w 1999 roku książce pt. „Permission Marketing: Turning Strangers Into Friends, And Friends Into Customers”.

Permission marketing daje szansę na ominięcie filtrów mentalnych, które odbiorcy przygotowali dla komunikacji masowej.

Ten rodzaj marketingu charakteryzuje dialog, który firma nawiązuje ze swoimi klientami. Taki dialog powinien być indywidualny czyli dopasowany do oczekiwań klienta.

Nawiązanie dialogu ułatwia zbudowanie z klientem pewnej bliskości, więzi opartej na zaufaniu. Działania wykorzystujące zasady permission marketingu pozwalają na budowę lojalności konsumenckiej i utrzymywanie relacji z klientami.

Doskonałym narzędziem do wykorzystania permission marketingu jest e-mail marketing. Wykorzystując e-mail marketing w swoich działaniach marketingowych zawsze umożliwiaj swoim klientom rezygnację z Twojej listy adresowej. Zawsze w sposób jasny i czytelny informuj swoich klientów w jaki sposób mogą tego dokonać.

Oczywiście przyzwolenia nie wystarczy tylko zdobyć. Trzeba je później jeszcze utrzymać i odpowiednio wykorzystać w komunikacji z klientami.

Dlaczego permission marketing jest tak skuteczny ?

Ponieważ zawsze oczekiwany i spersonalizowany przekaz przynosi lepsze rezultaty niż niepożądana reklama. Zgoda na wykorzystanie adresu e-mail pozwala klientowi uciec od agresywnej reklamy. Godzi się tylko na taką, która go interesuje.

Jak zdobyć pozwolenie od klienta ?

Możesz zaoferować klientowi darmową próbkę, bezpłatną poradę czy jakąkolwiek interesującą go informację w zamian za wyrażenie zgody.

Ostatnio polski rynek coraz bardziej docenia zalety permission marketingu. Można zaobserwować wzrastającą ilość realizowanych w ten sposób kampanii. Jest to interesująca alternatywa dla standardowych działań marketingowych, zwłaszcza w e-biznesie.


Autor: Jacek Pietrasiuk właściciel StrategieWzrostu.pl. Więcej artykułów na jacekpietrasiuk.pl.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Marketing firm w internecie

Marketing firm w internecie


Autor: AREK PIO


Dzisiejsze technologie umożliwiają znajdowanie wykonawców różnorakich usług z dużą szansą na to, że uda się odkryć to, co jest potrzebne. Jednakże wydaje się, że w bardzo wielu przypadkach nie posiada się świadomości jak wielki potencjał marnuje się, choćby jest on na wyciągnięcie ręki.


Globalną sieć Internet jest znakomitym miejscem, żeby poszukiwać różnorakich ofert gdyż jest to znakomite miejscem promocji. Jednak przeszukiwanie pojedynczych stron w szukaniu tego, co nas konkretnie interesuje nie jest zbyt dobrym rozstrzygnięciem prócz tego nie mamy zapewnień, że coś znajdziemy a w dodatku możemy stracić na tym zupełnie sporo czasu. O ile posiadamy taki problem to na pewno warty polecenia jest katalog firm, na którym dostępna jest wyszukiwarka firm, co bez wątpienia ułatwi znalezienie firmy, która wykonuje dokładnie sprecyzowane usługi. Nie należy prawdopodobnie nikogo przekonywać, że takie rozwiązanie jest wygodne i skuteczne. A przy tym już po raportach konkretnych ofert możemy poznać, na jakim poziomie jest firma, czy zauważając upowszechnienie posiada świadomość, że wyjaśnienie ofert kontrahentom ma ogromne znaczenie. Zresztą to, że poszukujemy wyłącznie jednej dokładnie sprecyzowanej oferty nie znaczy, że kiedyś nie będziemy potrzebowali wykonawcy następnych usług a wówczas już będziemy wiedzieli gdzie go poszukiwać.

Tak, zatem internetowe katalogi firm (przedsiębiorstw, działalności jednoosobowych, spółek) są dobrym wyborem dla każdego, kto nie pragnie tracić czasu na żmudne przeszukiwanie ogłoszeń chociażby w gazetach. W dużej liczbie przypadków, bowiem wykorzystujemy Globalną sieć Internet w celach rozrywkowych czy informacyjnych, ale nie zastanawiamy się czy nie można by wykorzystać go jeszcze przeciwnie. Innowacje technologiczne powinny służyć rozwojowi w każdej dziedzinie i Globalną sieć na 100% posiada taką możliwość, niemniej jednak natomiast nie staramy się go tak obsługiwać. Bo wszakże znajdujemy tam tyle na 100% ciekawych rzeczy, które odwrócą naszą uwagę od spraw bardziej głównych. Przecież prawie każdy zdaje sobie sprawę, że umieszczanie ogłoszeń osobistej firmy w globalnej sieci Internet jest z całą pewnością bardzo efektywne i przynosi nam nadzieję, że na ogłoszenie trafią inni ludzie, którzy z pewnością będą zainteresowani naszą ofertą usług. I w tej chwili taka postawa jest dowodem na to, że jesteśmy całkowicie nowoczesnymi ludźmi, bowiem potrafimy wykorzystywać to, co daje nam technika a nie tylko używać jej do rozrywki czy do innych błahych spraw. I w tej chwili taki powinien być ideał, bowiem w wielu przypadkach można usłyszeć narzekanie na to, że coś nie idzie tak jak byśmy tego chcieli, niemniej jednak wszakże w znaczącej liczbie przypadków są sposoby, żeby to wyedytować.

Foldery spółek ze 100% pewnością są warte poświęcenia im, choć chwili wątpliwości, bowiem jeżeli znajdziemy takie, które są popularne i łatwe w obsłudze to z pewnością warto tam umieścić własne ogłoszenie, ponieważ lepsze foldery niewątpliwie są chętniej odwiedzane chociażby, dlatego że użytkowanie z nich jest łatwe i nie nastręcza jakiś dodatkowych trudności. Przecież, jeśli katalog nie jest dopracowany i nie ma chociażby wyszukiwarki korporacji to oczywiście nie będzie zbyt chętnie odwiedzany i chyba nie ma co tracić czasu na dodawanie wpisów w takich miejscach.

Zatem reasumując można powiedzieć, że połączenie dobrych preferencje z technologią ma możliwość przynieść bardzo dobre dla nas efekty.


Pozdrawiamy

www.firmyw1miejscu.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.