czwartek, 4 lutego 2016

Jak budować wartość marki? Od czego zależy wartość marki?

Jak budować wartość marki? Od czego zależy wartość marki?


Autor: JAROSŁAW FILIPEK


Marki, w zależności od branży, stanowią od kilku do kilkudziesięciu % wartości całej firmy. Wartość marki zależy od jej siły: jak wpływa na sprzedaż, jakie marże generuje, jak można ją rozszerzać. Branding to strategia budowania siły rynkowej marki w oparciu o wizerunek.


Z pewnością kiedy myślimy o konkretnej marce (np. Volvo, Coca-Cola czy Boss), nie zastanawiamy się nad tym, skąd wzięła się nazwa ‘marka’ i od kiedy funkcjonuje w naszym kraju. Warto jednak sięgnąć do jej źródeł, by ukazać wartość marki zarówno dziś, jak i w dawnych czasach.

Wyraz 'marka' pochodzi z języka francuskiego (marque) i prawdopodobnie trafił do polszczyzny za pomocą języka niemieckiego (Marke) w końcu XIX wieku. Dzisiejsze słowo 'marka' w starogermańskim oznaczało 'granicę', 'pogranicze'. Jeszcze w XIX wieku polscy kelnerzy rozliczali się z właścicielami restauracji, w których pracowali przy użyciu tzw. sztonów lub liczbonów. Przy kupnie piwa posługiwano się specjalnym środkiem płatniczym – marką piwną, czego dowodem jest cytat Krasickiego zamieszczony w Słowniku polszczyzny Samuela Lindego: „Źle rzecz sądzić z pozoru. O! Marki! O! sztony! Któż by zgadł żeście czasem warte miliony?!”. Już wtedy – podobnie zresztą jak dziś – marka miała wartość. Ponadto, markę utożsamia się z nazwą lub znakiem firmowym rozpoznawanym wzrokowo, będącym połączeniem pewnego wzoru i odpowiednio dobranej kolorystyki oraz wycenianym na określoną sumę pieniędzy.

Wspomnieć należy, że przez pojęcie 'marka' rozumie się również atrybuty i właściwości przedmiotu, i są to zazwyczaj pozytywne cechy. Wypowiadając zdanie „To jest marka!”, mamy na myśli dobrą i silną markę. Każde przedsiębiorstwo dąży do tego, by jego marka była nie tylko rozpoznawalna, lecz także uznana przez otoczenie; aby zbliżała się do wzorca, zdobywając zaufanie i lojalność klientów. Wartość marki znajduje zatem swoje odzwierciedlenie nie w przedsiębiorstwie, lecz – w umysłach konsumentów. Cechy marki powinny mieć swoje przełożenie na korzyści funkcjonalne (np. samochód ma kierownicę, koła, które pozwalają się przemieszczać z jednego miejsca do drugiego, oraz bagażnik umożliwiający transport różnych rzeczy), emocjonalne (auto może być bezpieczne, komfortowe, eleganckie, w ulubionym kolorze klienta etc.) oraz autoekspresywne (posiadany samochód zdradza pewne cechy jego właściciela – Mercedesa zakupi ten, kto ceni sobie niemiecką solidność, rzetelność i dokładność).

Tak więc kapitał marki jest tym większy, im częściej marka obecna jest w świadomości klientów, czyli posługuje się nazewnictwem i symboliką wywołującym pozytywne skojarzenia wśród konsumentów. Na wartość finansową marki wpływa również jej jakość, która występuje w stosunku wprost proporcjonalnym wobec takich wartości, jak lojalność czy zaufanie (wierność) klienta. Dlatego tak ważne są kreacja marki oraz wypracowanie jej strategii zgodnej ze strategią biznesową firmy już na samym początku. Tworzenie marki umożliwia dobór odpowiednich atrybutów oraz tym samym decyduje o jej wizerunku. Takie działanie obarczone jest pewnym ryzykiem oraz wymaga czasu i nakładu pracy. Mimo to warto poświęcić mu uwagę, ponieważ gwarantuje ono przewagę konkurencyjną. Trzeba bowiem pamiętać, że klient nie kupuje konkretnych towarów, lecz – marki, które istnieją w jego świadomości i stanowią wyobrażenie produktów.

Aby jednak osiągnąć sukces, nie wystarczy skoncentrować się tylko na ładnym opakowaniu, wzbogaconym o znak i nazwę, przyciągającym uwagę odbiorcy. Marka bowiem to nie tylko nazwa i logo, lecz także własność chroniona prawnie, którą można sprzedać, nabyć lub zlicencjonować, zupełnie niezależnie od produkcji związanych z nią wyrobów. W przeszłości ograniczono marki do towarów FMCG (ang. Fast Moving Consumer Goods), czyli szybko rotujących w punktach sprzedaży, najczęściej produktów codziennego użytku i trwałych dóbr konsumpcyjnych. Dziś marki są właściwie obecne we wszystkich sektorach biznesu: począwszy od branży motoryzacyjnej, przez bankowość i usługi, a skończywszy na handlu detalicznym. Marki należą do najważniejszych aktywów finansowych powodujących wzrost sprzedaży i/lub marży, stabilizujących popyt w perspektywie długoterminowej oraz ułatwiających obecność w pożądanych kanałach dystrybucji.

O sukcesie decyduje wybór właściwej strategii marki, która zależy od własnych zasobów finansowych, unikatowej oferty, a także umiejętności w organizowaniu samodzielnych prac badawczo-rozwojowych, czyli od kontrolingu i monitoringu marki.

Licencjonowanie marki

Strategia ta polega na otrzymaniu pozwolenia – zgodnie z zawartą umową kontraktową – na używanie marki innej firmy w zamian za opłatę. Taka taktyka działania pozwala przedsiębiorstwu wejść na nowe rynki bez konieczności udoskonalania produktu nakładającego dodatkowe koszty. W rzeczywistości sprawdza się tylko w przypadku marek o znaczącej wartości dla konsumenta. Licencjonowanie to przeniesienie osobowości popularnej marki na produkt lub usługę tak, aby szybko uzyskać rozpoznawalność i dobrą pozycję na rynku. Proces ten pozwala zdobyć nowe kanały dystrybucji i reklamy, opanować nowe rynki oraz zwiększyć sprzedaż głównych produktów. Nowa lub nieznana firma może stać się dość szybko rozpoznawana i to dość małym kosztem. Jednak licencjonowanie nie oznacza tylko samych korzyści. Często niesie ze sobą ryzyko niedopasowania marki do produktu czy rynku docelowego. Ponadto, w przypadku źle obmyślonego planu i niedostatecznej koordynacji można zarzucić rynek produktami tej samej marki, co grozi „rozwodnieniem” marki.

Zakup / sprzedaż marki

Sposób zakupu lub sprzedaży marki zależy od celów marketingowych i finansowych przedsiębiorstwa. Transakcje dokonywane na markach oraz na pojedynczych znakach towarowych są najczęstszym w polskich warunkach przypadkiem zastosowania wyceny marki. Zwykle strony transakcji są zainteresowane uzyskaniem wiedzy na temat wartości marki lub portfela marek. Silna marka jest ważnym elementem aktywów każdej firmy i należy nieustannie podnosić jej wartość. W 1998 roku firma Brand Finance przeprowadziła badania w Kanadzie , USA i Wielkiej Brytanii, które pokazały, że przedsiębiorstwa posiadające marki silne w portfelach przyniosły swoim akcjonariuszom w długim okresie zwroty wyższe o średnio 40-60% w porównaniu ze spółkami bez marek.

Trzeba pamiętać, że uznane, dobrze zarządzane marki decydują o poprawie konkurencyjności gospodarki w skali krajowej, a także międzynarodowej. Dlatego warto kontrolować działania na marce na poziomie mikroekonomicznym, by odnieść jak najlepsze rezultaty na poziomie makroekonomicznym.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Szanse małych firm na sukces w Internecie

Szanse małych firm na sukces w Internecie


Autor: bor 321


Myślisz, że mała i młoda firma nie może poradzić sobie w konfrontacji z wielkimi korporacjami? Czasem wystarczy dobry pomysł, by pokonać konkurencję i mile zaskoczyć klientów. Również i w biznesie pieniądze nie zawsze zagwarantują sukces, bo w internecie każdy ma szansę. Również Ci najmniejsi.


Zakładanie własnej firmy jest coraz powszechniejszą praktyką w Polsce. Wiele osób, dziś szczególnie młodych, decyduje się na prowadzenie swojego biznesu. Często na arenie międzynarodowej mówi się o Polakach jako ludziach przedsiębiorczych. Mimo, że obowiązujące u nas przepisy i biurokracja nie ułatwiają prowadzenia własnej działalności, to jednak nie zraża to coraz większej liczby Polaków do spróbowania własnych sił w prywatnym biznesie. Na początku są marzenia, wysokie cele, ambicja i mnóstwo zapału. Niestety szara rzeczywistość okazuje się być brutalna i wielu zapalonych przedsiębiorców nie radzi sobie z konkurencją czy po prostu samodzielnym prowadzeniem firmy. Zaistnienie w świadomości klientów to podstawa do dalszej żywotności biznesu. Nie tak łatwo jest jednak zapisać się w pamięci ludzi, którzy codziennie zasypywani są ogromem różnego rodzaju informacji, w znacznej mierze stanowiących treść marketingową.

Zazwyczaj do rozkręcenia biznesu potrzebna jest odpowiednia kampania marketingowa. Początkujący przedsiębiorcy nie mają jednak na tyle dużych środków finansowych, by móc pozwolić sobie na takie przedsięwzięcie. Znane, ogromne i bogate firmy i korporacje stać na kampanie marketingowe na wielką skalę. Zwykli ludzie, którzy po prostu chcą pokazać szerszemu gronu swoją pracę i jej owoce częstą lądują na samym końcu tego wyścigu szczurów. Takie osoby muszą szukać oszczędności gdzie się da i liczyć na własną kreatywność. Często da się osiągnąć sukces nie wydając wielkich pieniędzy, ale do tego potrzebny jest dobry pomysł, który porwie wielu.

Do pokazania się światu najlepsze są media. Telewizja, radio, gazety, internet. Wszyscy wiedzą, że z tych czterech wymienionych największy potencjał, przy jednocześnie najniższych kosztach, ma właśnie sieć internetowa. Nie ważne czy biznes kierowany jest do ludzi młodych czy starych, wykształconych czy nie. Jeśli w internecie zrobi się wystarczająco głośno o danym produkcie czy firmie, to niedługo marketing szeptany rozniesie wieść o danej działalności daleko poza kręgi internautów. Jak już zostało powiedziane, najważniejszy jest pomysł. Można wykorzystać wiele aplikacji, portali i innych wytworów internetu. Ogromna ilość produktów zyskała popularność dzięki kampaniom przeprowadzanym za pośrednictwem portali społecznościowych typu Facebook czy Nasza-klasa. Dziś, gdy komunikacja i wymiana informacji odbywa się tak łatwo i szybko, warto wykorzystać narzędzia internetowe do własnych celów. Maile, interesujące zdjęcia, śmieszne filmiki, zaskakujące akcje, animacje czy piosenki...Wybór środka przekazu jest wielki, a kluczem do sukcesu jest niewątpliwie kreatywność.

ComputerWchodząc w świat internetu przedsiębiorca musi jednak w pewien sposób dostosować się do jego wymogów. Kampania internetowa może również wymagać dużych pieniędzy na zatrudnienia agencji interaktywnych, programistów czy grafików. Wszystko zależy od pomysłu. Jeśli uda nam się wpaść na coś nietuzinkowego, to może obejdziemy się bez wielkich wydatków. Mimo wszystko pojawiając się w internecie trzeba mieć przynajmniej własną stronę www. Kolejne koszty? Niekoniecznie. Wystarczy dobrze się rozejrzeć a znajdzie się tanie strony internetowe. Można komuś zlecić zbudowanie serwisu, ale w przypadku początkujących lub niewielkich firm warto spróbować własnych sił również na tym polu. Są narzędzia i aplikacje, które umożliwiają stworzenie strony www bez umiejętności programowania czy udziału grafika. Skoro Polacy są tak przedsiębiorczy, to takie rozwiązanie powinno przypaść im do gustu. Rynek kreatorów www kwitnie. Wystarczy przejrzeć oferty i kto wie, czy nie najłatwiej będzie samodzielnie zrobić witrynę swojej firmy.

Mając własną stronę internetową i pomysł na niedrogą a zaskakującą kampanię, każdy przedsiębiorca może osiągnąć sukces. Polska natura obok przedsiębiorczości wyróżnia się także skłonnością do narzekania i niezadowolenia. Często mówimy, że przecież nie damy rady pokonać wielkich korporacji i ugruntowanych marek. Nikt nam jednak nie każe tego robić! Wystarczy zaistnieć w świadomości naszych klientów. Dobra kampania internetowa powinna załatwić tę sprawę, a jak widać do tego celu niekoniecznie potrzebne są wielkie pieniądze. Polaku rusz więc głową i pokaż się światu. Kreatywność połączona z przedsiębiorczością może zdziałać cuda. Internet jest środowiskiem, w którym każdy może osiągnąć sukces, dlatego właśnie Ci najmniejsi powinni próbować swoich sił u internautów.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Skuteczne metody darmowej promocji

Skuteczne metody darmowej promocji


Autor: allart


W internecie istnieje wiele miejsc, w których możesz polecać wybrane przez siebie produkty i serwisy w celach zarobkowych. Każde nawet najprostsze sposoby mogą wpłynąć na Twój sukces i okazać się odpowiednimi.


Alternatywą dla osób nie posiadających ogromnych, bądź żadnych pieniędzy na kampanie reklamowe i promocję w sieci, na pewno jest połączenie wielu działań skupiających się na jednym celu, PROMOCJI.

Każdy kto poważnie myśli o zarabianiu w sieci nie powinien bagatelizować darmowych rozwiązań, nawet posiadając ogromne pieniądze na reklamę.

Darmowe sposoby na pokazanie i zaprezentowanie produktów - usług szerokiej rzeszy internautom. Osiągnąć moment gdy Użytkownicy internetu sami między sobą wymieniają się informacjami o polecanym przez nas produkcie, to marzenie każdego sprzedawcy, nie tylko internetowego.

Nie musisz znać się na informatyce, nastaw się jednak na konieczność posiadania własnej strony bądź bloga, nawet najskromniejszego. Jest wiele serwisów, które umożliwiają darmowe rozwiązania. Okaże się to niezbędne do utrzymywania stałego kontaktu z Użytkownikami internetu.

Na początku jednak nawet nie potrzebujesz tworzyć własnych stron internetowych, a co za tym idzie ponosić kosztów związanych z ich utrzymaniem. W późniejszym czasie, gdy zajdzie już taka potrzeba możesz założyć darmowy blog, bądź stronę.

Systematyczna praca nad zdobywaniem Klientów - Użytkowników, na pewno przyniesie zamierzone efekty.

Twoim atutem okaże się to, że działając i zarabiając pierwsze złotówki, już teraz na samym początku wiesz o tym, że warto przeznaczyć je na dalszą promocję. Mając to na uwadze, zawsze będziesz w stanie na to odłożyć.

Na początku korzystaj z tego co masz do dyspozycji w sieci. Jeżeli nie znasz się na budowaniu stron internetowych, na mechanizmach rejestracji domen, skup się na tym co możesz osiągnąć korzystając z istniejących serwisów.

e-mail
Podstawowym i darmowym sposobem promocji, jest stopka w adresie e-mail. Stwórz taki podpis, który umożliwi Ci podczas zwykłej korespondencji e-mail ze znajomymi polecanie – promowanie swojej strony, wybranych produktów, bądź artykułów.
Sprawdź czy Twój system poczty e-mail posiada możliwość auto-odpowiedzi podczas Twojej nieobecności. Pozwala to na udzielenie krótkiej informacji zwrotnej, w której możesz podziękować za nawiązanie kontaktu i umieścić również swój link do strony.

mailing
Tutaj musisz zapoznać się z obowiązującym prawem, w sytuacji gdy będziesz przeprowadzać go samodzielnie. Na sukces takiej formy działania ma wpływ wiele czynników, które warto na początku poznać. Do podstawowych należą między innymi, dobór odpowiedniej grupy docelowej, treść i sposób przedstawienia Twojej oferty.

Profile w serwisach społecznościowych
To sposób na zdobycie kontaktów z innymi Użytkownikami internetu. Własna stopka w takim portalu, to sposób na promocję.
Pamiętaj jednak, że zawsze należy sprawdzić czy serwis w swym regulaminie dopuszcza możliwość umieszczania w niej linków partnerskich.

Artykuły
Pisanie artykułów i zamieszczanie ich w serwisach z Darmowymi Artykułami do przedruku. Pisz takie artykuły i zamieszczaj w serwisach. Daje to ogromne korzyści, możesz w jego treści zamieścić link do swojej strony, bądź jako autor takiego artykułu swój podpis, który też może przekierowywać na Twoje strony, lub blog. Artykuły takie inni wydawcy internetowi stron i blogów, zamieszczają w celu urozmaicenia treści własnych serwisów. Twoje strony dodatkowo zapewniają sobie wartościowe przekierowania.

Własny Poradnik - Kurs
Napisz własny Poradnik na ulubiony temat, opublikuj go za pomocą darmowego autorespondera. Kolejne części takiego Poradnika, Szkolenia będą rozsyłane automatycznie, w z góry zaplanowanych przez Ciebie odstępach czasowych.

Ministrony
Ministrony, bądź strony tematyczne poświęcone danemu zagadnieniu z artykułami poświęconymi produktom - usłudze. Twórz takie strony w własnym serwisie i pozycjonuj je, wtedy podczas wyszukiwania w wyszukiwarce internetowej, Twoje strony będą widoczne w jego wynikach.

Takich możliwości jest bardzo wiele, a co najważniejsze nie wymagają inwestycji finansowych. Do wszystkich niezbędnych zadań możesz wykorzystywać darmowe rozwiązania, jest to bardzo ważne gdy nie posiadasz początkowego kapitału, na rozruszanie własnego e-biznesu.

Należy ubolewać, że nie do końca można mówić o darmowym funkcjonowaniu w sieci. Spowodowane jest to istotnym faktem, mianowicie opłatą za korzystanie z internetu, która niestety w naszym kraju ma zastosowanie i nic nie wskazuje na to, że w najbliższym czasie to ulegnie zmianie.


Udostępnione przez: allokonserwis

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

niedziela, 3 stycznia 2016

E-hostessy pomogą w wirtualnych zakupach

E-hostessy pomogą w wirtualnych zakupach


Autor: Joanna Jastrzębska


Po raz pierwszy w Polsce wystartowała kampania internetowa, w której hostessy wykorzystując serwisy społecznościowe, fora, chaty oraz platformy wideo będą informować o wirtualnych produktach i usługach.


E-hostessy będą reprezentowały markę podobnie jak w marketach, czy na targach branżowych, tym razem jednak wyłącznie w sieci. Dzięki temu będą bliżej osób poszukujących usług internetowych, by rekomendować ofertę uti.pl.

Do udziału w kampanii zostało zaproszonych pięć uczestniczek programu partnerskiego uti.pl. Ich głównym zadaniem będzie budowanie społeczności wokół tematów związanych z usługami i aplikacjami internetowymi umożliwiającymi aktywne zaistnienie w internecie, począwszy od tworzenia stron www, blogów, forów, a skończywszy na aplikacjach biznesowych, takich jak np. systemy CRM, wirtualne biura obsługi klienta. Dzieląc się wiedzą na wybrane zagadnienia internetowe dziewczyny będą wspierały w decyzjach zakupowych, pomogą dobrać aplikację w zależności od potrzeb konsumentów, wyjaśnią w jaki sposób efektywnie je wykorzystywać. Będą także oferowały bezpłatne testowanie usług wirtualnych.

Z e-hostessami będzie można porozmawiać osobiście za pośrednictwem chatów, forów oraz platform społecznościowych, m.in. na Facebooku. Ich kobiecy punkt widzenia na usługi webowe z pewnością pozwoli laikom na lepsze zrozumienie zagadnień informatycznych oraz pomoże w poruszaniu się gąszczu aplikacji internetowych.

"Podjęliśmy wyzwanie przeniesienia typowej kampanii merchandisingowej do Internetu w myśl zasady, że dwie na trzy decyzje zakupowe są podejmowane na miejscu sprzedaży. Stąd pomysł, by wykorzystać pewne elementy tradycyjnego marketingu bezpośredniego w wersji online. E-hostessy, pełniąc funkcję ambasadorek marki, będą wspierać naszych klientów w decyzjach dotyczących wyboru usług i aplikacji webowych" – mówi Dariusz Korona, szef Supermarketu Usług Internetowych uti.pl

Na potrzeby kampanii zostało przeprowadzonych kilkanaście sesji fotograficznych z udziałem e-hostess w atrakcyjnych stylizacjach. Zdjęcia będą udostępniane na stronach fanowskich dziewczyn. Wkrótce w sieci pojawią się również filmy wideo oraz instruktażowe screencasty z ich udziałem. Uzupełnieniem akcji jest nowy serwis internetowy uti.pl, nawiązujący szatą graficzną do marketowych gazetek produktowych.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Identyfikacja wizualna firm. Budowanie wysokiej świadomości i znajomości marki.

Identyfikacja wizualna firm. Budowanie wysokiej świadomości i znajomości marki.


Autor: Krzysztof Filipek


Aby firma była dobrze znana na rynku potrzebne jest jak najczęstsze i jak najlepsze jej prezentowanie. Firmy używają do tego elementów symboliki: nazwy i logo. System identyfikacji wizualnej to kompleksowe podejście do budowania świadomości marki.


Życzeniem każdego menedżera jest, aby firma była powszechnie znana oraz aby jej wizerunek był lepszy od konkurentów. Unikalny wizerunek odróżnia firmę od konkurencji oraz prezentuje jej indywidualny styl i charakter, informuje czym się zajmuje i co wyjątkowego oferuje klientom.

Wysoka świadomość firmy kształtowana jest przez konsekwentnie stosowaną identyfikację werbalną (nazwa, slogan firmowy, hasła) oraz identyfikację wizualną (corporate identity). Im częściej otoczenie styka się z naszą marką tym firma jest lepiej znana. Ważne jest nie tylko ilość prezentacji naszego logo i nazwy ale i jakość tej prezentacji. Systemy identyfikacji wizualnej obejmują projekty unikalnego logo firmowego w formie znaków graficznych oraz markowania elementów działania firmy oznaczeniami firmowymi. Unikalne i sugestywne logo będzie łatwo zauważone i zapamiętane przez klientów.

Księga Corporate Identity to katalog wiedzy na temat sposobów i zasad stosowania logo firmowego, znaków towarowych, graficznych oznaczeń marek. Celem opracowania księgi jest jak najlepsze zaprezentowanie logo. Zawiera ona wszelkie niezbędne informacje, zalecenia i wskazówki na temat stosowania symboliki firmowej (nazwy, logo, znaków towarowych), używania kolorów i typografii firmowej.

Księga SIW jest wewnętrznym dokumentem katalogującym projekty oznakowania wszystkich nośników identyfikacji, opakowań produktów, materiałów reklamowych. Rozbudowane księgi zawierają ponadto katalogi zdjęć, opisy technologii produkcji nośników identyfikacji, formularze zamówień, procedury realizacji prac. Zawarte w księdze identyfikacji wizualnej wytyczne powinny obejmować komplet materiałów i nośników oznakowujących działania firmy. Papeterie, oznakowanie firmy, oznakowanie placówek, pojazdy firmowe, projekty gadżetów i upominków, ubrania pracownicze, materiały biurowe, to tylko niektóre grupy elementów opisane w manualu identyfikacji. W przypadku dużych systemów podzielona jest na rozdziały grupujące poszczególne nośniki pod względem ich funkcji i przeznaczenia. Integralną częścią jest księga znaku, definiująca nazewnictwo firmy oraz budowę zasady stosowania logo firmy.

Księga znaku (księga marki, logobook, logo manual) jest dokumentem:

a) ułatwiającym zarządzanie systemem identyfikacji wizualnej firmy,

b) prezentującym budowę i zasady stosowania wszystkich dozwolonych form logo,

c) umożliwiającym projektowanie elementów identyfikacji wizualnej,

d) narzędziem kontroli jakości produkcji elementów identyfikacji i reprodukcji logo.

Dokumentacja może występować w formie elektronicznej lub tradycyjnej, drukowanej. Najwygodniejszą formułą jest elektroniczny podręcznik dostępny przez internet. Ta forma dokumentacji może być na bieżąco aktualizowana, więc nie ma problemów z dystrybucja niepoprawnych lub zdezaktualizowanych wzorców. Elektroniczna forma księgi daje szerokie możliwości w zarządzaniu identyfikacja firmy. Poczynając od nadawania uprawnień i dostępu do wiedzy, można zbudować wokół ksiąg forum i gromadzić informacje i opinie o logo firmy i jego zastosowaniach. Dobrze zaprojektowana dokumentacja jest efektywnym narzędziem marketingowym, wpływa na jakość reprodukowania symboliki firmowej. Dobrze odwzorowywane logo firmy to podstawa budowania świadomości marki. Dodatkowym argumentem za opracowaniem księgi identyfikacji i księgi logo jest znaczne obniżenie kosztów produkcji elementów identyfikacji. W pełnej księdze znajdują się pełne opisy technologii, zalecenie co do materiałów i technik reprodukcji. W najbardziej zaawansowanych opracowaniach znajdują się opisy i procedury realizacji zamówień wraz z pełna dokumentacją. Firmy posiadające zapisaną w tej formie dokumentację nie mają kłopotów z utrzymaniem jakości reprodukcji logo, właściwym jego pozycjonowaniem na materiałach informacyjnych i marketingowych. Wpływa to na skrócenie czasu prac przygotowawczych i projektowych, dzięki czemu personel marketingowy może poświęcać czas na inne działania.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.