czwartek, 4 lutego 2016

Jak wykorzystać własność intelektualną w biznesie? Strategie IP.

Jak wykorzystać własność intelektualną w biznesie? Strategie IP.


Autor: JAROSŁAW FILIPEK


Dzięki IP firmy mogą zwiększyć efektywność operacyjną aby firma była bardziej konkurencyjna na rynku. Można także zbudować wartość spółki, wykorzystując do tego IP a następnie drożej ją sprzedać. Składowe budowania wartości firmy.


Wyróżniamy dwie podstawowe strategie wykorzystania praw własności intelektualnej. Dla firm, które chcą bezpiecznie i długo zarabiać jest to zwiększenie konkurencyjności. Dla firm, które chcą szybko podnieść swoją wartość jest przygotowanie do transakcji sprzedaży firmy.

Przykładem firmy, która doskonale wykorzystuje własność intelektualną jest Apple. Na koniec roku 2010 wartość giełdowa firmy wynosiła 251,5 mld $ a wartość księgowa jedynie– 43,2 mld $. Wartość giełdowa była więc sześciokrotnie wyższa od wartości księgowej. Samą markę Apple wyceniano na 21,1 mld $., co dawało wzrost wartości marki rok do roku – 37%. Firma jest właścicielem wielu patentów, co dodatkowo podnosi jej wartość. Według oceny firm analizujących NYCE, w 500 największych firmach Giełdy w Nowym Yorku 80% wartości firm stanowią wartości niematerialne i prawne. Sukces Apple polega na zbudowaniu zamkniętego świata. Są w nim dobrze zidentyfikowani klienci, którzy otrzymują innowacyjne produkty, z prostym wzornictwem i dobrą funkcjonalnością. Gdy kupują odtwarzacz plików muzycznych, Apple od razu zapewnia im dostęp do sklepu, w którym mogą kupić muzykę. Na tym polega koncept biznesowy koncernu – unikalna oferta została stworzona przy wykorzystaniu strategicznie zarządzanej własności intelektualnej. A na to nakłada się jasna, konsekwentna polityka wizerunkowa. Dzięki temu to jedna z najbardziej pożądanych marek na świecie. A czasem wręcz przedmiot kultu. Jaki jest efekt tej strategii? W pierwszym dniu sprzedaży iPhone 4 rozszedł się w 1,5 mln egzemplarzy.

Drugim przykładem może być Google. Wartość giełdowa firmy wynosi 156,2 mld $ a wartość księgowa 40,6 mld $. Wartość marki to 43,6 mld $. Wzrost wartości marki rok do roku jest tylko o 1% mniejszy niż w przypadku Apple, i wynosi 36%.

Google bez wątpienia należy do najbardziej innowacyjnych firm na świecie. Chociaż jest praktycznie monopolistą na rynku reklamy internetowej, wciąż poszukuje obszarów, w których mógłby zaistnieć. Ostatnio z powodzeniem rozwija się na rynku technik mobilnych – ogromnym powodzeniem cieszy się rozwijany przez niego system operacyjny Android, firma wypuściła również smartfona Nexus. Dzięki temu przychód firmy stale rośnie.

Wyróżniamy dwie podstawowe strategie wykorzystania praw własności intelektualnej.

Dla firm, które chcą bezpiecznie i długo zarabiać jest to zwiększenie konkurencyjności. Aby sprzedawać z większą marżą Pfitzer, jako lider rynku, może co roku podnosić cenę Viagry. Aby sprzedawać więcej Coca-Cola, dzięki obecności na kolejnych rynkach, jest jednym z najwięcej zarabiających firm na świecie. Aby produkować taniej P&G dzięki programowi Connect+Develop zwiększył swoją produktywność o 50 proc.

Dla firm, które chcą podnieść swoją wartość jest przygotowanie do transakcji sprzedaży firmy. Przykładowe transakcje zakończone sukcesem. Aby uzyskać większe przychody z licencjonowania IBM prowadzi politykę licencjonowania swoich IP. Co roku zarabia na licencjach 1,5-2 mld dolarów nie ponosząc kosztów związanych z produkcją. Warto pilnować aby nie kupić marki zbyt drogo. Volkswagen kupując Rolls-Royce Motors zapłacił 790 mln $ za fabrykę wartą 250 mln $ i to bez marki. Jak nie sprzedać zbyt tanio pokazała firma Amati. Przynoszące co roku 30 mln dolarów straty Amati nie miałoby szansy na sprzedaż przedsiębiorstwa za 400 mln, gdyby nie jeden patent pozwalający nabywcy, Texas Instruments, na rozwinięcie technologii DSL. Aby nie zmarnować szansy na dobrą sprzedaż trzeba mieć strategie rozwoju. IBM pozbyło się dywizji odpowiedzialnej za produkcję komputerów za 1,75 mld dolarów na rzecz Lenovo, które potrzebowało jej by stać się czwartym graczem na światowym rynku PC. IBM skoncentrowało się na inny obszarach rynku IT.


JAROSŁAW FILIPEK

http://www.codes.pl/

CODES Strategie od 1992 roku wspiera firmy w budowaniu strategii rynkowych opartych na wizerunku i wyróżniającej marce. Firma realizuje projekty strategii: rozszerzania marki na nowe rynki i nowe oferty, marki dla grup i holdingów, strategii wizerunkowych, budowy i zarządzania portfelem marek oraz łączenia portfeli marek po fuzjach i akwizycjach firm.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Kolory a identyfikacja firm i produktów.

Kolory a identyfikacja firm i produktów.


Autor: Krzysztof Filipek2


Co powinieneś zrobić, aby Twoja firma została zauważona na rynku, a następnie była rozpoznawana przez klientów? Jak tworzyć unikalny i pożądany wizerunek? W jaki sposób dopasować barwy do charakteru firmy? Jak sprawić, aby opakowanie Twojego produktu wyróżniało się spośród opakowań konkurencyjnych.


Rola kolorów w systemie identyfikacji wizualnej

Kolorystyka firmowa jest jednym z podstawowych elementów systemu identyfikacji wizualnej, obok nazwy, logo firmy oraz czcionki. Kolor wpływa na styl przedsiębiorstwa i ułatwia jego rozpoznanie na rynku. Wybór barw zależy od założonego celu i przewidywanej reakcji odbiorców. Wykorzystując właściwą kolorystykę, kształtujemy tożsamość firmy, której odzwierciedleniem jest jej wizerunek.

Instytucje zajmujące się określoną działalnością mogą tę aktywność podkreślić za pomocą barw, np. organizacje koncentrujące się na ochronie środowiska stosują w swoim logo zazwyczaj barwy “ekologiczne”, takie jak: zielony, żółty, brązowy etc. Konsekwentne używanie barw pozwala przedsiębiorstwu odróżnić od siebie własne obszary działania. Aby podkreślić odrębność swych filii, Renault stosuje trzy kolory: żółty dla samochodów osobowych, czerwony dla ciężarowych, zielony zaś dla pojazdów rolniczych.

Dobór kolorystyki firmowej

Dokonując wyboru barw firmowych, trzeba wziąć pod uwagę: charakter prowadzonej działalności, cel, możliwość stosowania kolorystyki firmowej na opakowaniach, a także techniczne ograniczenia używania kolorów firmowych na nośnikach systemu identyfikacji wizualnej, wykonanych z różnego typu materiałów. Decydując się na barwę, która stanie się podstawą identyfikacji wizualnej, należy uwzględnić też wrażenie, jakie wywołuje na odbiorcach. Dobrze byłoby, gdyby wybrany kolor wyróżniał firmę spośród innych. Nie można również przesadzić z liczbą kolorów. Liczy się ich dobór pod kątem potencjalnego nabywcy, z uwzględnieniem takich czynników socjologicznych, jak: wiek, płeć, status społeczny, wykształcenie itp.

Dobór odpowiednich kolorów do kształtu logo i znaku graficznego ułatwia jego przyswojenie i zapamiętanie przez odbiorcę. Ich zestawienie z rodzajem czcionki może decydować o czytelności logo. Wybrane kolory firmowe w logo powinny poprawnie funkcjonować w połączeniu z innymi elementami systemu identyfikacji wizualnej firmy, czyli z nazwą i symbolem.

Przy wyborze kolorystyki firmowej należy również zadbać o bezpieczeństwo prawne symboliki firmowej. Nie tak dawno było głośno o sprawie dotyczącej znaków towarowych właściciela sieci stacji benzynowych British Petroleum. Jego charakterystyczne połączenie kolorów zielonego i żółtego wykorzystał właściciel kilku stacji benzynowych w Wielkopolsce. Sprawa trafiła do sądu, który uznał, że przedsiębiorca z Wielkopolski dopuścił się czynów nieuczciwej konkurencji oraz naruszył prawo ochronne na znaki towarowe upodabniając swoje logo do identyfikacji wizualnej koncernu. Trzeba pamiętać, że zgodnie z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji czynem tym jest takie oznaczanie przedsiębiorstwa, które może wprowadzić klientów w błąd co do jego tożsamości przez używanie firmy, nazwy, godła, skrótu literowego lub innego charakterystycznego logo używanego wcześniej zgodnie z prawem do identyfikacji innej firmy.


SYMBOLIKA to zespół projektantów identyfikacji wizualnej firm. Od 1992 pomagamy firmom budować indywidualny wizerunek. Zaprojektowaliśmy ponad 500 logo dla firm i produktów.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Marketing szeptany

Marketing szeptany


Autor: Monika Ł.


Kiedy znany bloger, Kominek, skrytykował budyń Dr Oetkera, tysiące internautów, nagle podzieliła zdanie Kominka. Sprzedaż produktów tej firma spadła znacząco. A wszystko przez jeden wpis...


Marketing z8804859Q,Bloger--Kominek---czyli-Tomek-Tomczyk-moze-sobie-pozwolicszeptany ( whisper marketing, word of mouth marketing) korzysta z najprostszego narzędzia, jakim posługują się ludzie, tj. mowa. Społeczeństwo od zawsze lubiło rozmawiać, wymieniać się poglądami i rekomendować różne produkty. Marketing szeptany to bardzo nowoczesna forma marketingu, która poprzez wywołanie debaty na temat danego produktu, ma przyciągnąć uwagę konsumentów. Wywołanie debaty polegać ma na wytworzeniu pozytywnych opinii konsumentów.

Realizacja marketingu może odbyć się np., podczas:

wykonywania usług fryzjerskich, gdzie fryzjerka zachwala nowe produkty klientom

przekazywania opinii na temat produktów przez wynajętych agentów

wynajęci aktorzy, udający turystów, przekazują treść reklamy napotkanym przechodniom

Ponieważ reklamy właściwie nas otaczają, konsumenci coraz bardziej są rozdrażnieni przybywającą ich ilością. Twórcy reklam mają coraz cięższe zadanie, jeśli chcą wzbudzić zainteresowanie społeczeństwa. Jednak co ciekawe, opinie na temat wielu produktów coraz częściej wyszukiwane są u pani w sklepie, znajomej fryzjerki czy w Internecie. Decyzję wyboru danego produktu poprzedzają wizyty na forach, blogach i innych portalach, gdzie można wymienić poglądy.

„Spece” od marketingu szeptanego, promując dany produkt, zachwalają go na forach internetowych, blogach, czy portalach, wywołują debatę na temat produktu, tworzą pozytywny wizerunek marki czy nawet opłacają ludzi, którzy rekomendują towar.

Dzięki użyciu marketingu szeptanego, można przy bardzo niskim nakładzie, efektywnie i trwale wypromować towar. Przy wywoływaniu debat, można zapoznać się od razu z opinią konsumentów.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Mailing reklamowy - na co zwrócić uwagę

Mailing reklamowy-na co zwrócić uwagę


Autor: Krzysztof Dziechciarz


E-mail marketing jest jedną z najskuteczniejszych i najpopularniejszych form reklamowania produktów i usług. Jednak o skuteczności decyduje kilka czynników. Przy wyborze firmy mailingowej można popełnić kilka błędów szczególnie jeśli kierujemy się tylko ceną. Przeczytaj jakie.


E-mail marketing należy do najskuteczniejszych i najpopularniejszych form reklamowania produktów i usług. Działania e-mail marketingowe są w pełni mierzalne. Umożliwia nam to dostęp do statystyk, dzięki którym możemy sprawdzić, ile osób otworzyło e-mail, ile osób tego jeszcze nie zrobiło, ile osób pobrało plik bądź kliknęło w link.Ceny e-maili wynoszą od kilkunastu zł za 17 tys.użytkowników do ok.80 zł za 1000 użytkowników (bez kreacji graficznej maili).

Aby jednak e-mail marketing przyniósł efekty muszą być spełnione pewne warunki. Wszyscy odbiorcy mailingu muszą się zgadzać na przysyłanie wiadomości reklamowych. Lista adresowa musi być pozyskana legalnie za ich zgodą na otrzymywanie reklam. Inaczej możemy być posądzenie o spam. Najlepiej wybrać firmę, która potrafi nam targetować odbiorców tzn. wybrać region, miasto, płeć, wiek czy nawet dochody osób do których chcemy dotrzeć. Inaczej może się stać, że znaczna część maili dotrze do osób, które wcale nie są zainteresowane naszą ofertą. Niepotrzebnie wydamy pieniądze, a jedynym pożytkiem z tego będzie to, że zarobi firma rozsyłająca maile.

Odradzam korzystanie z firm, których baza adresowa osób została pozyskana w programach płacących za klikanie w link. Mailing do takich osób co prawda zwiększy nam wejścia na stronę i podkręci licznik, ale będą to wejścia nic nie warte. Jeśli zagłębić się w statystykę np. Google Analytics to zobaczymy, że czas spędzony na stronie z takiego wejścia wynosi 1s!.

Można to porównać do cofnięcia licznika w samochodzie. Po cofnięciu licznika z 300 tys. do 100 tys.nic faktycznie się nie zmieni poza stanem na liczniku, stan techniczny pojazdu będzie taki sam. Podobnie na naszej stronie zmieni się tylko stan licznika (w przypadku strony na większy), ale liczby klientów raczej nam nie przybędzie po odwiedzinach trwających 1sekundę.

Przy wyborze firmy mailingowej nie kierujmy się tylko ceną mailingu i wielkością bazy adresowej, ale również wartością tej bazy z naszego punktu widzenia.


www.ebiznes24h.info

www.datall.pl/sklep/

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Jak marka wpływa na wartość firmy? Strategie budowania wartości firmy.

Jak marka wpływa na wartość firmy? Strategie budowania wartości firmy.


Autor: JAROSŁAW FILIPEK


Dobra marka to dużo więcej niż nazwa i charakterystyczne logo. Przywiązuje klientów, pozwala na uzyskiwanie większych marż i rozszerzanie. A z czasem staje się najważniejszym zasobem firmy. Wyceny marek wskazują, że marka może być więcej warta niż majątek materialny firmy.


Znaczenie marek jest widoczne gołym okiem. Każdy z nas, stojąc przed sklepową półką, w pierwszej kolejności sięga po produkty, które zna od lat. I raczej nikt nie zmieni swoich przyzwyczajeń tak długo, jak będą zaspokajały wszystkie oczekiwania.

Perspektywa konsumenta jest dość prosta. Jednak na markę uważnie patrzą również przedsiębiorcy i specjaliści od marketingu, zastanawiając się co sprawia, że klienci wybierają produkt konkurencji, a nie ich.

Z tego punktu widzenia warto dobrze przyjrzeć się kapitałowi marki. Pojęcie to zawiera w sobie rozpoznawalność, skojarzenia, lojalność klientów, ochronę prawną i możliwości jej rozwoju. Kapitał marki wzmacnia jej wartość i tworzy pozytywne skojarzenia w głowach konsumentów. Jak pokazują badania, jest on jednym z najważniejszych zasobów, którymi dysponuje firma.

Jako wartość niematerialna, kapitał marki pokazuje jej znaczenie wynikające z postrzegania jakości i skojarzeń, które mają klienci w związku z danym produktem. Na kapitał marki można patrzeć z trzech perspektyw.

Z finansowego punktu widzenia, oznacza ona dodatkową kwotę, którą klienci są gotowi zapłacić za dany produkt. Żeby zorientować się w jego wysokości, trzeba porównać jego cenę z produktem „no name”. Konsumenci są chętni dużo więcej za znany sobie towar, niż za ten, z którym nie mają żadnych skojarzeń.

Markę można również oceniać z perspektywy możliwości jej rozszerzania. Kiedy jakiś produkt osiągnie sukces komercyjny, firmy często decydują się na wprowadzenie kolejnych pod jego marką. Decyzja ta dyktowana jest wysokim poziomem świadomości, który pozwoli na znaczne oszczędności związane z promocją.

Z punktu widzenia klientów kapitał marki oznacza budzone przez nią skojarzenia, które są wyrażane w procesie zakupowym. Gdy konsumenci sięgają po dany produkt, to znaczy, że obdarzają go zaufaniem Taki stosunek najczęściej wynika z ich własnego doświadczenia.

Nie każda marka może pochwalić się wysokim kapitałem i dlatego firmy tak intensywnie inwestują w jego zwiększenie. W końcu oznacza on konkretne zyski. Poza tym jest jeszcze kilka korzyści, które firma może osiągnąć dzięki wysokiemu kapitałowi swoich marek.

Jednym z nich jest uzyskanie stabilności sprzedaży. Jednocześnie, dzięki niemu firma może powiększać swoje zyski poprzez zwiększanie udziałów rynkowych, uzyskiwanie większych marż i niższych kosztów promocji.

Poza tym taka marka, kiedy zajdzie potrzeba lub korzystna okazja, może zostać sprzedana za wyższą cenę. Nie jest jedynie oznaczeniem towarów, ale produktem samym w sobie. Można wycenić jej wartość i ocenić potencjał. Mając taką wiedzę o marce, można uzyskać lepsze warunki negocjacyjne podczas transakcji – sprzedaży, udzielania licencji czy franczyzy.

W jaki sposób zbudować wysoki kapitał marki? Po pierwsze trzeba określić pewne standardy, które będzie spełniać marka. To działanie ma na celu zidentyfikowanie oczekiwań konsumentów i umożliwienie pozytywnego odbioru produktu przez wzbudzenie ich zaufania i zainteresowania. Wyjątkowość marki pozwoli na zapamiętanie jej przez klientów i skłoni ich do lojalności. Ale odpowiednie zaprojektowanie jej to nie wszystko. Trzeba również na bieżąco reagować i dbać o to, żeby marka zyskiwała na wartości. Zarządzanie nią powinno być prowadzone w konsekwentny i spójny sposób. Jej przesłanie powinno być skorelowane z wszystkimi komunikatami, które wysyła sama firma, przez co oba wizerunki będą się wzajemnie wzmacniać. To jeden z najbardziej skutecznych sposobów do zbudowania silnego brandu.

W wielu przypadkach marka jest najważniejszym zasobem firmy. Budując jej wysoki kapitał – podnosimy wartość firmy i przyczyniamy się do osiągania przez nią lepszych wyników finansowych.


JAROSŁAW FILIPEK

http://www.codes.pl/

CODES Strategie od 1992 roku wspiera firmy w budowaniu strategii rynkowych opartych na wizerunku i wyróżniającej marce. Firma realizuje projekty strategii: rozszerzania marki na nowe rynki i nowe oferty, marki dla grup i holdingów, strategii wizerunkowych, budowy i zarządzania portfelem marek oraz łączenia portfeli marek po fuzjach i akwizycjach firm.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.