Prowadzenie konta firmy na Facebooku — ile to kosztuje i jakie daje korzyści?
Autor: Tomasz Smykowski
Coraz więcej firm podejmuje się prowadzenia konta na Facebooku. Jakie daje to korzyści? Jak się za to zabrać? Ile to kosztuje? Dowiedz się z tego artykułu!
Na czym polega prowadzenie konta firmowego na Facebooku?
Aby założyć firmowe konto na Facebooku, najpierw należy posiadać konto prywatne. Po zalogowaniu się na takie konto wchodzimy na adres: https://www.facebook.com/pages/create.php, gdzie, postępując zgodnie z instrukcją, tworzymy konto.
Otrzymujemy wtedy profil, na którym możemy umieszczać kilka rodzajów treści:
- teksty,
- zdjęcia,
- filmy,
- pytania.
Treści, które publikujemy, są widoczne dla osób, które "lubią" konto firmowe na Facebooku. Ludzie, których zainteresuje to, co publikujesz na koncie firmy, naciskają przycisk "lubię to". Podobnie jak osoba zapisana na newsletter otrzymuje z niego kolejne wiadomości, tak samo osoba, która "lubi" stronę firmy na Facebooku, dostaje od niej informacje widoczne, gdy wejdzie na swoje konto na Facebooku. Pojawiają się one między innymi wpisami, np. od znajomych na tzw. tablicy użytkownika.
Prowadzenie konta na Facebooku służy, z punktu widzenia firmy, różnym celom. Obecnie, według badań rynku, konto na Facebooku najlepiej nadaje się do:
- zwiększenia ekspozycji marki,
- zmniejszenia całościowych kosztów marketingu,
- zdobycia nowych klientów,
- utrzymania kontaktu ze stałymi klientami,
- zwiększenia sprzedaży,
- poprawy obsługi klienta.
Ale w jaki sposób osiągać te cele za pomocą konta na Facebooku?
Po pierwsze do zwiększenia ekspozycji marki służy umieszczanie angażujących i interesujących treści, np.:
- informacji o wydarzeniach z życia firmy,
- zdjęć produktów,
- porad związanych z produktami,
- linków do artykułów interesujących potencjalnych klientów,
- innych angażujących materiałów niezwiązanych bezpośrednio z firmą.
Szczególnie ostatni punkt jest ważny, bowiem, aby utrzymać zainteresowanie, nie możemy ciągle wysyłać ofert do klientów. Trzeba wysyłać im również inne ciekawe treści. Użytkownik może wykonać kilka działań, gdy spodoba mu się udostępniona treść. Może ją:
- polubić,
- skomentować,
- udostępnić.
Wykonanie którejkolwiek z powyższych akcji sprawia, że znajomi klienta dowiadują się o tym, iż wszedł on w interakcję z firmą na Facebooku i widzą jej nazwę. Zwiększa to ekspozycję marki.
Oprócz docierania do osób, które zapiszą się na konto, można również zachęcać inne osoby z wybranej grupy docelowej do polubienia konta.
Służą do tego celu:
- reklamy na Facebooku,
- konkursy,
- konkursy w aplikacjach,
- kupony rabatowe.
W odróżnieniu od konta firmowego, wspomniane akcje wymagają większych inwestycji, ale dają też większe efekty. Można wykupić reklamę strony internetowej albo konta na Facebooku w tym serwisie. Pojawi się ona m.in. po prawej stronie okna Facebooka.
Kolejna możliwość to organizowanie konkursów bez użycia specjalnych aplikacji. Pamiętajmy jednak, że konkursy takie muszą być organizowane na oddzielnej zakładce (którą można utworzyć np. kreatorem Zakładka Polishwords). Inaczej Facebook może skasować stronę i nie zostanie ona nigdy przywrócona. Dlatego lepiej nie ryzykować, aby nie tracić wypracowanych kontaktów do ludzi.
Konkursy w aplikacjach są oparte z kolei o specjalne mechanizmy, pozwalające na lepsze wykorzystanie Facebooka w celu promocji firmy. Uczestnicy polecają firmę znajomym, zachęcają ich do aktywnego udziału w konkursie, pomocy albo przeglądania zgłoszeń.
Ostatni, popularny ostatnio, sposób promocji fanpage'a to organizacja kuponów rabatowych. W odróżnieniu od zakupów grupowych nie trzeba płacić nawet 50% marży pośrednikowi i nie trzeba drastycznie zaniżać cen swoich produktów. Wystarczy rozdać co jakiś czas kilkanaście czy kilkadziesiąt kuponów, aby zgromadzić rzeszę stałych klientów firmy.
Komu zlecić prowadzenie konta firmowego na Facebooku?
Prowadzenie kont na Facebooku oferuje obecnie wiele osób prywatnych i firm: od ludzi młodych po korporacje. Kto z nich lepiej sprawdzi się w tym zadaniu? Oto kilka rad dla osób, które szukają odpowiedniego wykonawcy:
1) poproś o numer do poprzedniego klienta i zapytaj go, jakie korzyści biznesowe przyniosła mu współpraca z wykonawcą,
2) poproś o poprzednie realizacje,
3) dowiedz się, czy osoba ma wykształcenie informatyczne i kompetencje interpersonalne, aby radzić sobie z kluczowymi dla firmy kontaktami z jej klientami.
Oczywiście powyższe punkty nie wyczerpują wszystkich informacji, jakie należy otrzymać, jednak jeśli Twojej firmie zależy na realizacji celów biznesowych wspomnianych wyżej, są najbardziej istotne.
Konkurencja ma dużą ilość fanów. Chcę mieć więcej.
Liczba fanów nie do końca odpowiada temu, kto ile zyskuje w aspekcie biznesowym na posiadaniu konta na Facebooku. Obecnie liczbę "fanów" można sztucznie podkręcić. Firma nie odnosi na tym żadnych korzyści, ale niestety wielu wykonawców posługuje się tą metodą. Dlatego nie kierujmy się liczbą fanów. Bardziej liczy się to, na ile wzrośnie świadomość marki, częstotliwość zakupów stałych klientów, wielkość ich koszyków zakupowych oraz ilość zdobytych nowych klientów czy zmniejszenie nakładów na pozycjonowanie i marketing przy zachowaniu tych samych efektów, niż to, jaka liczba fanów pojawia się na Facebooku.
Ile kosztuje prowadzenie konta na Facebooku?
To zależy od tego, co firma chce osiągnąć. Samo założenie konta i posiadanie go na Facebooku jest darmowe. Zlecić jego prowadzenie można komuś bez doświadczenia, a osoba ta zajmie się wrzucaniem losowych, niemających wpływu na wskaźniki firmy treści. Można również zlecić prowadzenie konta większej korporacji, która nastawiona jest na obsługę dużej liczby klientów, nie dbając za bardzo o efekty.
Jeśli natomiast chodzi o prowadzenie konta na Facebooku w celu osiągnięcia korzyści marketingowych i biznesowych, należy rozpatrywać to jako pewnego rodzaju inwestycję, tak samo jak inwestycję w promocję przez ulotki, reklamy typu display czy też bannery.
Różnica między nimi a kontem na Facebooku jest jednak istotna. Wspomniane metody promocji stają się coraz mniej skuteczne, a ich koszty są znaczne, biorąc pod uwagę, że trafiają do losowej grupy osób, która nie zawsze jest zainteresowana produktami firmy.
Prowadzenie konta na Facebooku pozwala dotrzeć do osób potencjalnie zainteresowanych ofertą. Dlatego też koszty tego dotarcia są mniejsze.
A później koszty również są mniejsze. Aby stale utrzymywać świadomość marki u klienta trzeba ciągle emitować bannery i inne formy reklamy. W przypadku konta na Facebooku klient zapisuje się na stałe otrzymywanie informacji od niej. Umiejętne prowadzenie konta, przeplatane ciekawostkami i angażującymi treściami połączonymi z promocjami i ofertami specjalnymi, powoduje, że klient ciągle pamięta o ofercie firmy: korzysta z niej, a jeśli zajdzie potrzeba, poleca znajomym. Raz zdobyty kontakt można wykorzystywać więc dłużej.
Nie należy zapominać też o tym, że inwestycje w marketing internetowy, szczególnie na Facebooku, w ostatnich latach stale rosną, ponieważ to tam ludzie spędzają mnóstwo czasu. Jest to najbardziej popularny serwis społecznościowy w Polsce, dystansujący już Naszą Klasę, a więc miejsce, gdzie firma musi być, jeśli chce dzisiaj zdobyć nowych klientów.
Podsumowanie
Prowadzenie konta na Facebooku to obecnie bardzo skuteczna metoda realizacji celów biznesowych firmy. Każdy jest w stanie na obecności na Facebooku skorzystać: od restauracji, przez sklep internetowy po sprzedawcę produktów nietypowych. Nie należy się jednak zrażać, gdy samemu nie osiągniemy na tym zbyt wiele. Wykorzystanie Facebooka w biznesie wymaga szeregu umiejętności i kompetencji: marketingowych, informatycznych, psychologicznych i interpersonalnych. Starannie wybierając interdyscyplinarnego wykonawcę, firma może na obecności na Facebooku realnie skorzystać.
Tomasz Smykowski, agencja marketingu społecznościowego Websoul
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.