wtorek, 3 stycznia 2012

Przechowywanie informacji w firmie - bazy danych

Przechowywanie informacji w firmie - bazy danych

Autorem artykułu jest Barii



Wszelkiego rodzaju bazy danych bardzo ułatwiają zarówno analizę dotychczasowych posunięć firmy, jaki i przewidywanie prawdopodobieństwa zawarcia umowy z danym klientem na przyszłość. W marketingowej bazie danych powinny zawierać się konkretne grupy informacji.

Wszelkiego rodzaju bazy danych bardzo ułatwiają zarówno analizę dotychczasowych posunięć firmy, jaki i przewidywanie prawdopodobieństwa zawarcia umowy z danym klientem na przyszłość. W marketingowej bazie danych powinny zawierać się następujące grupy informacji:

* dane pozwalające na identyfikacje klienta,

* dane, które mają wpływ na przebieg stosunków sprzedaży,

* dane, które mogą powiedzieć coś o prawdopodobieństwie zawarcia umowy,

* dane, które pokazują przebieg dotychczasowych transakcji zawieranych z klientem,

* dane pozwalające określić możliwość stosowania instrumentów marketingu bezpośredniego,

* dane pozwalające na kontrolę efektywności przeprowadzanych akcji,


Bazy danych powinny być różne dla klientów indywidualnych i instytucjonalnych, ze względu na inną specyfikę tych rynków.

Bazy danych o klientach indywidualnych powinny zawierać:

* dane adresowe- imię, nazwisko, adres, telefon,

* dane profilowe- wiek, wykształcenie, zawód, hobby itp.

* dane o przeprowadzanych akcjach - rodzaj i czas trwania pierwszego kontaktu- czy był to mailing, czy telefonmarketing, może kontakt z przedstawicielem firmy...,

* reakcje klienta- jak i kiedy reagował na poszczególne akcje promocyjne, czy był im przychylny, niechętny, powściągliwy, od kiedy ten ktoś jest naszym klientem, jakie mamy obroty z tym klientem, czy jest dla nas atrakcyjny teraz i na przyszłość itd.


Bazy danych o klientach instytucjonalnych oprócz wszystkich powyższych informacji powinny zawierać jeszcze dane o:

* profilu przedsiębiorstwa- jaka jest to gałąź przemysłu, kiedy powstało, jakie ma obroty, czyją jest własnością, ilu zatrudnia pracowników,

* charakterze danego przedsiębiorstwa, tj.: jego branży, produktach, skłonności do innowacji, sposobie dokonywania zakupów przez to przedsiębiorstwo,

* czynnikach decyzyjnych, tj. kto podejmuje decyzje o zakupie danych produktów, a kto je użytkuje; te dane powinny być bardzo dokładne- łącznie z nazwiskami, telefonami lub innymi rodzajami możliwości kontaktowania się z takimi osobami.



Wszystkie informacje w bazie danych powinny być aktualne i pełne, gdyż np. brak numeru kodowego lub błędny numer bardzo utrudni automatyczny podział materiałów promocyjnych rozpowszechnianych za pomocą mailingu- pociągnie to za sobą ręczny rozdział takich materiałów lub nie dotarcie ich do adresata, co z kolei narazi firmę na ogromne koszty, jeśli w naszej bazie danych będziemy mieli dużo takich błędnych informacji. Dodatkowym kosztem w takich przypadkach będzie opłata, jaką poczta żąda za doręczenie przesyłki z powrotem do nadawcy.

Wszystkie informacje przydatne do bazy danych należy systematycznie gromadzić i uaktualniać, co nie jest sprawą bardzo skomplikowaną, a jedynie wymagającą dokładności i systematyczności. Niewielkie bazy danych nie wymagają specjalnych programów- wystarczą zwykłe arkusze z możliwością przeszukiwania i sortowania według zadanych parametrów.

Doskonałym źródłem danych są badania marketingowe. Są one dosyć kosztowne, lecz często niezbędne. Na potrzeby małej firmy część badań można przeprowadzić samemu. Innym źródłem danych mogą być różnego rodzaju akcje promocyjne z kuponami. Pochodzące z nich podstawowe dane odpowiednio pielęgnowane i uzupełniane mogą dać początek niezłej bazie danych.

---

Źródło: Portal dla firm http://www.biznes-desk.pl/artykul/31,Przechowywanie_informacji_w_firmie_-_bazy_danych


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

piątek, 1 lipca 2011

Budowanie środowiska opiniotwórczego

Budowanie środowiska opiniotwórczego

Autorem artykułu jest Oscar Klus



Internet obfituje w porównywarki cen, a sklepy on-line prowadzą walkę cenową. Czy tylko atrakcyjna cena decyduje o zakupie? Świat zakupów w fizycznych sklepach różni się od technik sprzedaży w internecie. Dowiedz się jak poruszać się w opiniach konsumentów.

Nie trzeba być Sherlockiem Holmsem, żeby zauważyć jaki wpływ mają na zakup opinie innych Internautów.

Wiele grup produktów, aby mogły się sprzedawać potrzebują wcześniejszego przygotowania:

- edukacji

- opinii ekspertów

- opinii konsumentów

Edukacja.


Proces ten pozwala na przekazaniu konsumentowi wartościowych informacji o produkcie.

Konkurencja często porównuje swoje produkty do innych, przedstawiając więcej zalet występujących w ich produktach.

Warto więc działać w taki sposób, aby materiały edukacyjne o naszych produktach docierały do jak najszerszej grupy odbiorców.

Edukacja sama w sobie jest z natury nudna dla konsumenta.

Problem ten można ominąć w prosty sposób.

Materiały przekazujemy w jak najbardziej interaktywny sposób. Zaangażowanie konsumenta jest tutaj najistotniejszym elementem.

Konsument mający wiedzę o naszym produkcie, po jego zakupie będzie bardziej zadowolony niż ten, który kupił produkt pod wpływem impulsu.

Klienci, którzy dokonują świadomych zakupów są najbardziej lojalną grupą docelową.

Opinie ekspertów.


Są tak samo potrzebne jak edukacja - bo w działaniach edukacyjnych powinny się zawierać również ich wypowiedzi.

Jest to etap dzięki, któremu:

- utrwalamy wiedzę klienta na temat naszego produktu

- przypominamy o zaletach produktu

- budujemy zaufanie

- wyjaśniamy wątpliwości

Opinie klientów lub osób chcących zakupić dany towar / usługę.


Jest to bardzo złożony proces, który możemy podzielić na:

a) organiczne opinie

b) generowane opinie

Opinie organiczne są wynikiem naturalnych działań grupy klientów oraz potencjalnych klientów.

Takie opinie są najcenniejsze.

Niestety, aby pracowały na korzyść firmy muszą mieć oddźwięk pozytywny.

Wartość opinii organicznych zależy więc w znacznej mierze od jakości produktu oraz edukacji połączonej z opiniami ekspertów.

Nie zawsze mamy wpływ na ilość opinii pojawiających się w Internecie.

Oprócz tych dobrych mogą pojawić się też te mało przychylne.

Złe opinie są często działaniem "czarnego PR" jakich dość często dopuszcza się konkurencja.

Dzisiejsze techniki budowania środowisk opiniotwórczych, wykorzystujących całe sieci blogów, społeczności oraz inne narzędzia, pozwalają na filtrowanie działań antagonistycznych konkurencji.

Liczba opinii wpływa na gęstość siatki słów kluczowych pod jakimi można znaleźć w Internecie nasz produkt.

Zwiększa to zasięg reklamy.

Co zatem zrobić, aby ją powiększyć?


Najlepszym rozwiązaniem jest zbudowanie środowiska opiniotwórczego przez wygenerowanie dyskusji na temat produktu / usługi.

Następnie pozyskane opinie filtrujemy i wybieramy najlepsze.

Odpowiednio przygotowane opinie modyfikujemy i włączamy do działań z zastosowaniem marketingu wirusowego.

Tak pozyskane narzędzie możemy w łatwy sposób kontrolować i oddzielić efekt naszej pracy od opinii organicznych.

Złe opinie, co robić?


Zadanie nie należy do najłatwiejszego, ale z zastosowaniem e-PR można filtrować złe opinie, bądź wykorzystać je do wywołania dyskusji, która przez działania edukacyjne oraz opinie ekspertów przejdzie na naszą stronę.

Przeważnie złe wiadomości roznoszą się szybciej. Te dobre i pozytywne nie wywołują, aż tyle emocji.

Stąd bierze się fenomen wielu akcji, które umiejętnie korzystają ze "skandali kontrolowanych"

Jeżeli nie masz doświadczenia w prowadzeniu grup opiniotwórczych, to bardzo odradzamy prace nad nimi.

Każda nieumiejętna próba przeciągnięcia klienta na swoją stronę odbiera połowę siły dobrych opinii.

Często kończy się to całkowitym "wypaleniem" tematu.

Oznacza to całkowitą utratę kontroli nad grupami opiniotwórczymi.

Nie zapominajmy, że oprócz ludzi biorących udział w dyskusjach, komentarzach, opiniowaniu, znajdują się bierni Internauci, którzy śledzą rozwój sytuacji.

Często zła opinia jest wówczas zasiewana w innych miejscach, a przez to, że jest wyjęta z kontekstu wyrządza znaczące straty.

Powodzenia w podboju rynku on-line.

Opracowanie: Egelados Entertainment Ltd.

---

Dobry link do e-marketingu. www.blog.egelados.eu


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Być widocznym - czy jednym z wielu?

Być widocznym - czy jednym z wielu?

Autorem artykułu jest Sylwester Sacharczuk



Internet kusi wieloma bezpłatnymi ofertami. Czy firma ma z nich korzystać, czy - aby być lepszą od konkurencji - powinna zainwestować, nawet niewielką sumę?

Internetowa sieć proponuje mnóstwo możliwości, m.in. darmowe programy, narzędzia i bazy informacji. Dlaczego firmy stwarzają takie aplikacje, jeśli na tym nie zarabiają? Tak naprawdę jest to dla nich inwestycja - wydają pieniądze na takie projekty, aby zyskać jak najwięcej nowych użytkowników. Potem mogą zaoferować im bardziej atrakcyjne usługi, za które trzeba już zapłacić. To nie jedyna przyczyna - kiedy strony zdobędą wielu użytkowników i mają dużą liczbę odsłon, przyciągają reklamodawców, a za nimi dochody z reklam.

Jednak - niestety - za bezpłatnymi ofertami rzadko kiedy kryją się usługi i produkty na poziomie. Dotyczą one najczęściej nieskomplikowanych, często najprostszych rozwiązań. Wielu danych, które są potrzebne do projektów i różnych firmowych działań, próżno szukać wśród bezpłatnych ofert.

Za płatnością idzie jakość

Jeśli osoby, a zwłaszcza firmy, chcą otrzymać naprawdę wartościowe narzędzia i bazy informacji, powinny zastanowić się nad skorzystaniem z ofert płatnych - niekoniecznie drogich. Takie rozwiązania oferują wersje na wyższym poziomie, bardziej dopracowane i z większą ilością modułów. Zawsze są one bardziej aktualne od wersji bezpłatnych. Co ważne - korzystanie z nich jest znacznie bezpieczniejsze niż w przypadku aplikacji, które każdy może ściągnąć. I nie zawsze są to opcje kosztowne.

Tak naprawdę wszystko zależy od tego, czy firma chce się rozwijać i jak myśli o swojej przyszłości. Warto pamiętać, że w przypadku ogłoszeń czy udostępniania baz informacji - jeśli firmy korzystają z ofert płatnych, ich dane są dostępne w pierwszej kolejności. Dotyczy to każdej formy wyszukiwarki - zarówno ogólnych, jak i branżowych. Bywa też tak, że na niektórych stronach dla użytkowników wyświetlane są tylko oferty płatne.

Jeśli chcesz być widoczny

- Jeśli firma planuje przebić się ze swoja ofertą, być widoczna i mieć coraz większe obroty, bez inwestycji - choćby małej - się nie obejdzie. Bo nie da się tego osiągnąć korzystając z ofert bezpłatnych. Zasada jest prosta - jeśli chcesz być widoczny, powinieneś poważnie pomyśleć o ofertach płatnych. Na przykład w przypadku Giełdy Biznes Ofert OPENKontakt.com oferty płatne zawsze są wyświetlane w pierwszej kolejności. Mają też widoczne wszystkie dane teleadresowe - mówi Bartłomiej Niewiński, właściciel Giełdy. - Dzięki temu można znacznie szybciej i łatwiej pozyskać nowych kontrahentów i klientów z Polski, jak i z zagranicy. Znacznie prostszy jest sam kontakt. Oferty firm zainteresowanych współpracą każda firma otrzymuje codziennie rano na swojego maila. Warto zauważyć, że w przypadku ofert bezpłatnych nie byłoby to możliwe.

Płatne oferty na wielu portalach są dodatkowo tłumaczone na różne wersje językowe - w przypadku największej w Polsce Giełdy Biznes Ofert OPENKontakt.com są to wersje angielska, niemiecka i rosyjska. To znacznie ułatwia dotarcie ze swoją ofertą do partnerów biznesowych w innych krajach. Co ważne - w ramach Oferty Płatnej firma ma znacznie więcej miejsca na prezentację (w przypadku OPENKontakt.com jest to format A4). Zamieszcza dużą, widoczną ofertę, która zawiera tekst, logo oraz fotografie - dzięki temu może lepiej pokazać swoje produkty oraz usługi i stać się bardziej rozpoznawalna.

Nie utrudniać dostępu do siebie

Pewnie nie raz byłeś w sytuacji, kiedy szukałeś interesujących cię ofert - i miałeś do wyboru oferty z pełnymi danymi oraz takie, do których kontakt był utrudniony. Które wybierałeś częściej? Zapewne - tak jak większość biznesmenów w takiej sytuacji - te, które są bardziej dostępne. Wniosek? Jeśli oferta firmy ma ukryte dane teleadresowe, kontrahenci nie skorzystają z niej i szybciej skontaktują się z jej konkurencją.

- Nie ma sensu utrudniać dostępu do swoich ofert osobom, które są nimi naprawdę zainteresowane. Badania przeprowadzone przez nasz portal pokazują, że oferty płatne cieszą się ponad 10-krotnie większym zainteresowaniem od tych, które nie mają widocznych danych. Jak widać, różnica jest ogromna. To z pewnością przekłada się także na skuteczność tych ofert - mówi Bartłomiej Niewiński.

Jeśli tak wiele można otrzymać w opcji płatnej - warto zastanowić się nad tym, czy w nią nie zainwestować. Tak naprawdę wszystko zależy od tego, jak firma myśli o swojej przyszłości. Wielu przedsiębiorców, którzy poważnie traktują internet jako źródło pozyskiwania nowych kontrahentów, nie ma wątpliwości - aby zaistnieć i być zauważalnym na rynku, warto zainwestować, nawet niewielką sumę. Inaczej jest się tylko jedną z wielu w gąszczu podobnych firm i ofert.

Sylwester Sacharczuk

---

dziennikarz


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Siła nowoczesnej reklamy - czyli marketing w sieci

Siła nowoczesnej reklamy - czyli marketing w sieci

Autorem artykułu jest Antoni Pruzinski



Nadeszła nowa era reklamy. Staje się ona ściśle ukierunkowana, nienachalna i przynosi wysokie efekty. Taką rewolucję umożliwił Internet, potężne źródło informacji i jego następstwa, jak np. reklama w wyszukiwarkach. Zobacz, dlaczego reklama w Internecie jest tak bardzo efektywna.

Reklama była znana już w starożytnych czasach, kiedy na murach wypisywano hasła nakłaniające okolicznych mieszkańców do kupna produktów lub skorzystania z fachowych usług sąsiadów. Obecna reklama znacznie ewaluowała. Obecnie triumfy święci reklama w Internecie. Fantazja, środki i możliwości znacznie się poszerzyły, ale mimo wszystko idea reklamy jest ta sama – zachęcić oglądającego do kupna produktu czy usługi.

Zadziwiające, że dopiero teraz nadeszła nowa era reklamy. Staje się ona ściśle ukierunkowana, nienachalna i przynosi wysokie efekty. Taką rewolucję umożliwił Internet, potężne źródło informacji i jego następstwa, jak np. reklama w wyszukiwarkach.

W obecnych czasach, jeśli jesteś młodym, przedsiębiorczym człowiekiem i zakładasz własny biznes, Twoje szanse są niewielkie, jeśli nie trafisz do konkretnej grupy rynkowej. Masz świetny pomysł, produkty czy usługi do zaoferowania? Sprawdź, czy warto. Poprzez badania marketingowe można określić, czy biznes ma szanse powodzenia, a następnie poprzez przemyślane tworzenie strategii zapewnić stabilność firmie.

Siła tkwi w metodzie

Internet umożliwia wręcz „kolekcjonowanie” informacji. Tradycyjna reklama jest adresowana do ogółu, przez co bywa irytująca i przede wszystkim często bezproduktywna. W sieci to Ty znajdujesz interesujący Cię produkt. A teraz postaw się po drugiej stronie barykady. Chcesz, aby użytkownik szukający konkretnych informacji znalazł je właśnie na Twojej stronie, a nie na witrynie konkurencji. Jest to jak najbardziej możliwe! To po prostu „pozyskiwanie klienta”
Optymalizacja, pozycjonowanie i linki sponsorowane

Możesz znacznie zwiększyć swoje szanse na dotarcie ze swoją stroną do klientów. Pierwszy krok to – tworzenie stron www. Powierz to zadanie firmie, która zna się nie tylko na technologii, ale przede wszystkim na marketingu w wyszukiwarkach. Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek sprawi, że frazy kluczowe dla Twojego biznesu, mają dużą szansę być wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Gdy strona jest gotowa, warto zainwestować stosunkowo niewielkie w stosunku do przyszłych zysków pieniądze w pozycjonowanie i usługi PR. Sukces murowany!

Dla mniej cierpliwych przedsiębiorców, którzy chcą już pierwszego dnia trafić z ofertą do grona potencjalnych klientów, droższą, ale dającą natychmiastowe efekty opcją reklamy są linki sponsorowane. Reklama w Google i sieci partnerskiej jest mimo wszystko znacznie tańsza od reklamy tradycyjnej, a efekty w większości przypadków są podobne lub doskonale się uzupełniają.

---

Pruzinski Antoni


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Jak zdobyć klienta?

Jak zdobyć klienta?

Autorem artykułu jest Michał Mokosa



To pytanie jest chyba tak stare jak ludzkość... Każdy kto coś wytwarza (produkt, czy usługę), wcześniej czy później staje przed zadaniem zbycia swojego towaru. Poniższy artykuł przedstawia stosunkowo nowe narzędzie do pozyskiwania klientów - reklamę w wyszukiwarkach, czyli tzw. linki sponsorowane. Zatem - jak zdobyć klienta?

Jest wiele sposobów pozyskiwania klientów. Telemarketing, mailing (tradycyjny lub elektroniczny), rozdawanie ulotek, reklama w prasie, w radiu, w telewizji, outdoor, i wreszcie – reklama w internecie. Firma posiadająca stronę www może dzięki niej uzyskać dodatkowy kanał, którym napłyną klienci.

Najdynamiczniej rozwijającą się formą reklamy w internecie, jest reklama w wyszukiwarkach. Wg. Henley Centre/AOL, aż 74% konsumentów poszukiwało informacji online o produktach i usługach przed zakupem. Tym, co najbardziej wyróżnia reklamę w postaci linków sponsorowanych i powoduje coraz większe nią zainteresowanie marketingowców, jest zupełnie odmienne niż w reklamie tradycyjnej podejście.

Reklama tradycyjna działa wg schematu (oczywiście w dużym uproszczeniu):

• Mam produkt na sprzedaż. Żeby ktoś się dowiedział, że może go u mnie kupić, reklamuję go w prasie, telewizji, na bilboardach, itp. Moja reklama trafia do bardzo wielu odbiorców, dzięki czemu – statystycznie – jest wśród nich grupa zainteresowana moim produktem. Jeśli moja reklama będzie interesująca i odbiorca zobaczy ją w odpowiednim momencie, zostanie moim klientem.

Reklama w wyszukiwarkach (tzw. SEM) działa odwrotnie:

• Jeśli ktoś potrzebuje produktu, który mam w ofercie, w pierwszej kolejności sięga po internet i używa wyszukiwarki. Wpisuje zapytanie precyzujące jego potrzebę. Jeśli w jego zapytaniu znajdą się słowa kluczowe związane z moim produktem, zostaje mu wyświetlona moja reklama. Użytkownik po kliknięciu w nią jest przenoszony na moją stronę, gdzie może zapoznać się z ofertą i dokonać zakupu = zostać moim klientem.

Więc nie ja szukam klienta, tylko on szuka mnie! To odwrócenie mechanizmu ma potężną zaletę – reklamy AdWords są wyświetlane tylko tym klientom, którzy są nimi zainteresowani. Reklama nie jest więc natrętna, nie jest odbierana negatywnie! Wg Gemius SA (Źródło: Gemius SA, gemiusTraffic, raport za rok 2006) ponad 55% użytkowników w Polsce ocenia strony z reklamami AdWords jako przydatne. Czyli – reklama na żądanie :-)

Reklama w wyszukiwarkach ma wiele innych zalet:

• Jest dostępna dla klientów z niewielkimi budżetami. Dysponując kwotą nawet kilkuset złotych miesięcznie można być obecnym w linkach sponsorowanych. Oczywiście wysokość budżetu przekłada się na wynik kampanii – ponieważ płaci się za kliknięcie w reklamę, ilość możliwych do uzyskania kliknięć jest związana z przeznaczonymi środkami.

• Daje natychmiastowe efekty. Reklamy pojawiają się niemal zaraz po uruchomieniu kampanii, dzięki czemu klienci zaczynają trafiać na naszą stronę bardzo szybko.

Jest bardzo elastyczna. Można zmieniać jej ustawienia w dowolnym momencie trwania – dodawać słowa kluczowe, reklamy, modyfikować istniejące, włączać lub wyłączać grupy reklam, itd.

• Jest doskonałym uzupełnieniem innych działań reklamowych. Bardzo często klienci pamiętając fragment reklamy prasowej, radiowej, telewizyjnej, szukają w internecie szczegółów na temat reklamowanego produktu – dobrze jest pomóc im znaleźć swoją ofertę reklamą, nawiązującą do emitowanej w innych mediach.

• Łatwo jest mierzyć jej skuteczność. Dzięki połączeniu ze statystykami reklamowanej strony można uzyskać bardzo precyzyjne informacje na temat ilości odwiedzin pozyskanych za jej pomocą, ich długości, listy odwiedzanych stron oraz ilości konwersji.

Reklama w wyszukiwarkach jest bardzo złożonym zagadnieniem. Nie sposób omówić wszystkich jej aspektów w tak krótkiej publikacji. Jeśli są Państwo zainteresowani dalszymi szczegółami, zapraszamy do przeczytania dodatkowych informacji nt. linków sponsorowanych. Znajdą tam Państwo również informację o ofercie naszej firmy w tym zakresie.

---

Michał Mokosa • PARA STUDIO Agencja SEM • www.parastudio.com.pl/agencja-sem/


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl