poniedziałek, 14 marca 2016

Katalogi znaku i księgi marki. Podstawy kształtowania unikalnego wizerunku firmy.

Katalogi znaku i księgi marki. Podstawy kształtowania unikalnego wizerunku firmy.


Autor: Krzysztof Filipek2


Aby symbol, logo lub znak towarowy były poprawnie stosowane firmy korzystają ze specjalnie opracowanych ksiąg identyfikacji wizualnej, katalogów opisujących zasady konstrukcji, sposoby użycia log i znaków towarowych. Dokumentacja zawiera wszelkie dozwolone wzory graficzne, zasady ich pozycjonowania, opisy technologii reprodukowania.


Księga logo, to kompletnie opracowana dokumentacja zawierająca wszelkie standardy normy stosowania logo firmy. Księga marki jest narzędziem utrzymania jakości prezentacji logo na wszelkich materiałach informacyjnych, promocyjnych i marketingowych. Księgi i katalogi są podstawą pracy agencji reklamowych i agencji public relations.

Dokumentacja może przyjmować różne formy. Kilka lat temu popularne były drukowane księgi znaku i identyfikacji. Miały one dwie poważne wady: wysokie koszty produkcji oraz problemy z aktualizacją. Dokumentacja na pływach CD była zdecydowanie tańsza w produkcji ale nie pozwalała na łatwe modyfikacje i uzupełnienia. Obecnie polecamy dokumentacje realizowana jako strony internetowe. Jest to rozwiązanie droższe od produkcji płyt CD ale zdecydowanie najlepsze jeżeli chodzi o aktualizację wzorców, dostępność i łatwość zarządzania.

W najbardziej zaawansowanych opracowaniach znajdują się opisy i procedury realizacji zamówień wraz z pełna dokumentacją. Firmy posiadające zapisaną w tej formie dokumentację nie mają kłopotów z utrzymaniem jakości reprodukcji logo, właściwym jego pozycjonowaniem na materiałach informacyjnych i marketingowych. Wpływa to na skrócenie czasu prac przygotowawczych i projektowych, dzięki czemu personel marketingowy może poświęcać czas na inne działania.

Księga logo (logobook, folder symbolu, katalog marki) opisuje kompletne zasady stosowania symboliki werbalnej (nazwa firmowa, slogan firmowy, hasło reklamowe) i symboliki wizualnej (logo firmy, znak firmowy, logotyp lub logoznak). W działach dotyczącej symboliki wizualnej opisana jest budowa logo i wszelkich jego odmian oraz zasady umieszczania na płaszczyźnie, opis i wzorce typografii firmowej, kolorów firmowych, kolorystyka uzupełniająca i przykłady niedozwolonego stosowania.


Krzysztof Filipek

www.symbolika.pl

SYMBOLIKA to zespół projektantów identyfikacji wizualnej firm. Od 1992 pomagamy firmom budować indywidualny wizerunek. Zaprojektowaliśmy ponad 500 logo dla firm i produktów.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

wtorek, 1 marca 2016

Nowe logo. Jak ocenić jego jakość, unikalność i potencjał.

Nowe logo. Jak ocenić jego jakość, unikalność i potencjał.


Autor: Krzysztof Filipek2


Co sprawia, że niektóre logo się podobają, zwracają uwagę otoczenia, szybko je zapamiętujemy? Czy jest metoda, która gwarantuje zaprojektowanie logo lepszego od konkurencji? Czy nasze obecne logo jest dobre i spełnia swoją funkcję?


Istnieje kilka zasad komponowania i projektowania znaków towarowych i symboli firm. Przede wszystkim należy się zastanowić, co wyróżnia firmę, jakie jej pozytywne właściwości należałoby zawrzeć w systemie identyfikacji wizualnej.

Szczególny nacisk należy położyć na unikatowe cechy. Dobrze, gdy struktura znaku graficznego oddaje charakter przedsiębiorstwa. Prostota nie może przerodzić się w zbyt skomplikowany układ. Niecierpliwy i wiecznie spieszący się klient nie będzie rozszyfrowywał trudnych hieroglifów zawartych w identyfikacji wizualnej, a brak zbędnych ornamentów również stworzy miłe i ciekawe obrazy w jego umyśle.

Ponadto, design i kompozycja znaku powinna zachować jednolitość i spójność z całym systemem identyfikacji stosowanym przez firmę w relacjach z otoczeniem. Odpowiednio dobrane kolory pełnią funkcję nie tylko estetyczną, lecz także informacyjną. Nie bez powodu na brazylijskiej fladze dominują kolory zielony i żółty symbolizujące, odpowiednio, jej lasy i bogactwa mineralne, ze złotem na czele.

Umiejętnie skomponowany i zaprojektowany znak towarowy w prosty sposób prezentuje zakres działalności firmy oraz tworzy o niej wyobrażenie w umysłach odbiorców. Jest on odwzorowaniem aspiracji przedsiębiorstwa i jego pozycji na rynku, a także nośnikiem podstawowych komunikatów marketingowych. Dlatego tak ważne jest, by był jak najlepiej zaprojektowany. Design logo jest kluczem do jego indywidualności. Powinien stanowić dobrze przemyślane rozwiązanie, a nie wynik chwilowej ekspresji. Identyfikacja wizualna, design marki, jest projektowana na wiele lat. W ten sposób powstaje koherentne i harmonijne połączenie elementów słownych i graficznych, odznaczające się oryginalnym i unikatowym charakterem wśród symboli konkurencyjnych firm.

Jak dobre jest logo Twoje firmy?

Na pewno chcemy aby nasze logo było jak najlepsze. Ale ja to sprawdzić, jak ocenić czy design będzie spełniał swoje zadania? Opracowaliśmy specjalny test, który pozwala każdemu samodzielnie ocenić jego jakość i wartość. Test ten jest standardowym narzędziem procedury projektowej oceniającej jakość logo.

Jeżeli chcesz poznać siłę swojego logo odpowiedz na poniższe pytania, stawiając przy każdym z nich ocenę od 1 do 5. Po zsumowanie wyniku otrzymasz wykonana przez siebie ocenę cech logo. Kwestionariusz oceny logo:

Zrozumiałość: Czy wszyscy rozumieją ideę logo?

Trafność: Czy odpowiada na wyobrażenia klientów o firmie?

Klarowność: Czy zamierzone przesłanie jest łatwe do uchwycenia?

Prostota : Czy łatwo jest narysować logo lub opowiedzieć o nim?

Oryginalność: Czy użyte w logo znaki są oryginalne czy powszechnie stosowane?

Charakterystyczność Czy zawiera element charakterystyczny tylko dla twojej firmy?

Niekonwencjonalność: Czy wychodzi poza konwencje myślenia branży?

Perswazyjność: Czy porusza ludzi i zmusza do myślenia

Innowacyjność Czy można je pomylić z logo innej firmy?

Aspiracyjność: Czy odwzorowuje marzenia i dążenia klientów lub firmy?

Wieloznaczność: Czy ma znaczenia metaforyczne?

Zapamiętywalność: Czy klienci szybko zapamiętują logo?

Bezpieczeństwo: Czy twoje logo jest zarejestrowane jako znak towarowy?

Konkurencyjność: Czy w zestawieniu z logo konkurentów jest na czasie?

Skuteczność: Czy konkurenci zazdroszczą ci logo?


Krzysztof Filipek

www.symbolika.pl

SYMBOLIKA to zespół projektantów identyfikacji wizualnej firm. Od 1992 pomagamy firmom budować indywidualny wizerunek. Zaprojektowaliśmy ponad 500 logo dla firm i produktów.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Dlaczego Twoi klienci już u Ciebie nie kupują?

Dlaczego Twoi klienci już u Ciebie nie kupują ?


Autor: Jacek Pietrasiuk


Bez względu na to, jaką prowadzisz firmę, Twoi klienci w pewnym stopniu rezygnują z zakupów u Ciebie. Powinieneś poznać swój wskaźnik rezygnacji klientów, dowiedzieć się kim są te osoby i dlaczego nie chcą już z Tobą robić interesów.


Według Jaya Abrahama, większość osób przestaje kupować z trzech powodów:

- „Coś zupełnie niezwiązanego z Twoją firmą wydarzyło się w ich życiu osobistym lub zawodowym, i chociaż planowali wrócić, nie udało im się z powrotem nawiązać współpracy

- Nie byli zadowoleni z ostatniej transakcji z Tobą albo napotkali jakiś problem, o czym nawet Ci nie powiedzieli, dlatego odwrócili się od Ciebie lub Twojej firmy

- Ich sytuacja zmieniła się na tyle, że kupowanie Twoich produktów lub usług nie jest dla nich korzystne”

Klienci, którzy odeszli z pierwszego powodu to osoby, które najłatwiej możesz reaktywować. Wystarczy czasem tylko do nich zadzwonić i im się przypomnieć. Klienci, którzy przestali kupować z trzeciego powodu to z kolei osoby, które były zadowolone z transakcji z Tobą, ale czynniki zewnętrzne niezależne od Ciebie sprawiły, że nie robią już z Tobą interesów. Są to więc osoby, które są najlepszym źródłem rekomendacji dla Twojej firmy.

Drugi powód – niezadowolenie z usług firmy jest najczęstszym powodem odchodzenia klientów. Firma Research Institute of America przeprowadziła badanie dla The White House Office Consumer Affairs, z którego wynikało że:

- 96% niezadowolonych klientów, którzy zostali niegrzecznie lub nieuprzejmie potraktowani, nie skarży się z tego powodu firmie

- 90% klientów niezadowolonych z obsługi w danej firmie nie zrobi w niej powtórnych zakupów

- Każdy niezadowolony klient opowie o swoim negatywnym doświadczeniu 9 osobom. 13% z nich opowie swoją historię więcej niż 20 osobom

- Na każdą zgłoszoną reklamację 26 klientów ma jakieś zastrzeżenia, z czego 6 zastrzeżeń jest poważnych

- Tylko 4% niezadowolonych klientów wnosi reklamacje. Na każdą zgłoszoną firmie reklamację przypadają 24 skargi skierowane do innych potencjalnych klientów, zamiast do firmy

- 70% klientów wnoszących skargi dokonałoby powtórnych zakupów, gdyby ich reklamacja została pozytywnie rozpatrzona, ale aż 95% klientów zgodziłoby się na powtórną współpracę, gdyby ich reklamacja została szybko rozpatrzona

- 68% klientów jako powód odejścia od danej firmy podaje jej obojętność wobec klientów. Według klientów potrzeba 12 pozytywnych zdarzeń, aby zatrzeć wrażenie jednego nieprzyjemnego incydentu

Badania były co prawda przeprowadzane na rynku amerykańskim, jednak ich wyniki są lekko przerażające. Wniosek jest następujący: trzeba robić wszystko, aby nie dopuścić do niezadowolenia swoich klientów. Jeśli jednak pojawią się już jakieś zastrzeżenia w formie reklamacji, należy ją szybko rozpatrzyć i upewnić się, że rozwiązanie jest satysfakcjonujące dla naszego klienta.


Autor: Jacek Pietrasiuk właściciel StrategieWzrostu.pl. Więcej artykułów na jacekpietrasiuk.pl.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Marketing na blogu firmowym

Marketing na blogu firmowym


Autor: Reklama internetowa


Blog firmowy to doskonały instrument komunikacji marketingowej w Internecie. Blog firmowy jest skuteczny w działaniach czysto marketingowych, pod warunkiem, że działania marketingowe prowadzone są w sposób bardzo inteligentny i subtelny.


Blog, mimo podobieństw do tradycyjnego dziennika lub pamiętnika, jest raczej specyficzną formą komunikowania się, związaną ściśle z Internetem. Blog to forma, która ewoluowała. Obecnie blog to bardzo rozbudowane medium komunikacyjne, gdzie oprócz codziennych wpisów, umieszczane są zdjęcia, filmy, komentarze innych internautów oraz linki do ciekawych stron. Najczęściej ma formę tekstową wzbogaconą o inne elementy. Choć zdarzają się autorzy, którzy blog prowadzą tylko w oparciu o zdjęcia lub filmy wideo. Możemy wtedy mówić o fotoblogach i wideoblogach. Inne rodzaje blogów to mp3-blogi lub linkblogi.

Blog firmowy

Ogromna popularność blogów przyciągnęła uwagę specjalistów od marketingu. Tradycyjne formy komunikacji przynosiły coraz słabsze efekty, a z roku na rok były coraz kosztowniejsze. I tak jak każda nowa forma komunikacji, która początkowo była indywidualną formą ekspresji, blog został szybko zaadaptowany w celach czysto komercyjnych.

Blog firmowy prowadzony bezpośrednio przez firmę lub w jej imieniu, to obecnie najszybciej zdobywający popularność kanał komunikacji marketingowej. Współcześnie każda firma myśląca poważnie o sukcesie komercyjnym nie może lekceważyć internautów. Zwykła strona jest już pewnym standardem. Blog firmowy natomiast jest doskonałym kanałem komunikacji, umożliwiającym interakcję między firmą a klientami.

Marketing na blogu firmowym

Działania marketingowe na blogu powinny być prowadzone w ścisłej współpracy ze specjalistami od PR-u. Trzeba cały czas pamiętać, że blog, aby nie stracił na popularności, musi stwarzać wrażenie kanału komunikacji nieco mniej oficjalnego niż strona internetowa.

a) reklama

Blog firmowy pozwala na prowadzenie działań marketingowych w sposób mniej szablonowy niż w innych mediach. Świetnie sprawdzają się tu filmy wideo, przygotowane specjalnie z myślą o internautach. Internetowe spoty zawierają najczęściej treści bardziej kontrowersyjne niż te wyświetlane w innych mediach. Za to nie powinno się zamieszczać na blogu spotów reklamowych, które są publikowane w innych mediach. Jest to też mało odpowiednie miejsce do zamieszczania zwykłych bannerów czy reklam kontekstowych. Ich natłok zirytuje internautów i skutecznie zniechęci do czytania bloga. Z liczbą reklam na blogu nie można więc przesadzać. Lepsze efekty daje umieszczenie ich na YouTube i jedynie informowanie o nich na blogu.

b) konkurs

Blog firmowy to doskonałe miejsce do organizowania wszelkiego rodzaju konkursów firmowych. Konkurs stanowi doskonały instrument zachęcający do regularnego czytania bloga. Oczywiście rodzaj i częstotliwość pojawiania się elementu zachęty będzie wyznaczany jakością nagrody. Najlepszy efekt marketingowy przynoszą konkursy mocno angażujące internautów, wyzwalające ich kreatywność.

c) sampling

Częstym zjawiskiem na blogach jest tzw. sampling. Polega on na udostępnianiu komentatorom bloga produktów w celu wyrażenia swojej opinii. Dla firmy recenzje są doskonałą formą reklamy. Dodatkowo stanowią informację zwrotną dla firmy.

d) informacje o nowościach

Blog firmowy to także sposób na informowanie, w nieco mniej oficjalny sposób niż na stronie firmy, o aktualnych nowościach, nowych produktach, promocjach czy kanał dystrybucji.

Firmowy blog to doskonały instrument komunikacji marketingowej, który przy niewielkich nakładach oferuje ogromne możliwości. W polskiej rzeczywistości jest jeszcze słabo wykorzystywany. Blog firmowy, prowadzony w sposób profesjonalny i inteligentny, może stanowić w przyszłości jeden z najważniejszych kanałów komunikacji każdej firmy.


http://tense.pl/

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Promocja jako element komunikacji marketingowej

Promocja jako element komunikacji marketingowej


Autor: Ferdis


Promocja (od łac. promovere tzn. pobudzać, lansować) oznacza kontakt producenta lub dystrybutora produktu z jego, realnymi lub tylko potencjalnymi, klientami.


Żeby taki kontakt był możliwy, konieczne jest uruchomienie szeregu różnorakich działań, których celem jest nakłonienie odbiorcy do zakupu oferowanego produktu.

Cel taki zostanie osiągnięty, gdy rozpoznane zostaną potrzeby klientów (odbiorców, konsumentów) oraz bardzo precyzyjnie zdefiniujemy ich preferencje. Będzie to jednak niemożliwe bez odpowiedniego systemu sprzężonych ze sobą środków, które producentowi – dystrybutorowi pozwolą komunikować się z otoczeniem i dzięki temu zapewnią optymalny przepływ informacji między nimi.

Promocja jest bowiem marketingowym oddziaływaniem na klientów i potencjalnych nabywców polegającym na dostarczaniu informacji, argumentacji i obietnic oraz zachęt skłaniających do kupowania oferowanych produktów, jak również tworzenia przychylnej atmosfery wokół producenta i/lubi dystrybutora. Podstawowym zadaniem promocji jest przezwyciężenie oporów i uprzedzeń klientów, które zmniejszają lub hamują popyt na towary lub oferowaną usługi ale także kreowanie popytu na nowe produkty, które pobudzają i zaspokajają nowe potrzeby. Zatem, aby zaistnieć i trwać z powodzeniem na rynku każdy produkt i każda firma wymagają promocji.

Na pojęcie promocji składa się bardzo wiele różnego rodzaju komunikacji i perswazji marketingowej. W działalności promocyjnej ważny jest nie tylko dobór odpowiednich narzędzi informowania i przekonywania potencjalnych klientów ale przede wszystkim ich odpowiednie połączenie.

Profesjonalnie przygotowaną akcją promocyjną możemy wiele osiągnąć i nie ma tu znaczenia cel jaki nam przyświeca. Z pewnością możemy uzyskać trzy korzyści, to jest: promocja zachęci do spróbowania produktu (lub usługi), zbuduje u klienta świadomość istnienia produktu i potrzebę jego posiadania oraz nagrodzi lojalność konsumencką a efektem takiego stanu rzeczy będzie najczęściej - zwiększona sprzedaż.

Zawężę teraz temat do promocji sprzedaży bo jest to działanie skierowane na stymulowanie sprzedaży w konkretnych terminach, poprzez oferowanie bonusowych zachęt do istniejących już korzyści z nabycia danego produktu lub usługi. Połowa firm funkcjonujących na światowym rynku posługuje się promocjami sprzedaży w ramach strategii przyciągania, zachęcając klientów do kupowania. Promocja taka „przeciąga” produkty przez kanały dystrybucji w odpowiedzi na wzmożony popyt powstały w wyniku zachęt promocyjnych. Druga połowa firm na świecie wykorzystuje strategie przepychania zachęcając do sprzedaży dystrybutorów. Ta strategia „przepycha” produkty przez kanały dystrybucji motywując handlowców do sprzedaży konkretnych produktów czy marek.

Promocja jako jeden z elementów marketingu od lat wywołuje wiele kontrowersyjnych poglądów i ocen. Negatywne opinie związane są z tym, że promocja namawia często do zakup rzeczy, które są zbędne; przesadnie akcentuje zalety produktów przez co wywiera na klientów presję psychiczną; osłabia swobodę wyboru. Równorzędnie do pozytywnych cech promocji zalicza się: zwiększenie informacji wśród nabywców na temat towarów i usług, edukowanie w zakresie lepszych sposobów zaspokajania potrzeb konsumenckich; ułatwienia w podejmowanie, czasem trudnych, ale korzystnych decyzji o zakupie towaru.

Na promocję sprzedaży składa się szereg różnorodnych narzędzi o krótkookresowym charakterze, których zadaniem jest stymulowanie szybkich i/lub większych zakupów określonych towarów przez bezpośrednich konsumentów lub dystrybutorów. Narzędzia te wykorzystywane są na wszystkich odcinkach kanałów dystrybucji towaru od producenta do konsumenta.

W chwili obecnej promocja jest bardziej niż kiedykolwiek uznawana przez zarządy wielkich firm za skuteczne narzędzie sprzedaży zwłaszcza w sytuacji stałej presji na jej zwiększanie. Szczególne znaczenie dla zdecydowanego wzrostu znaczenia promocji mają następujące czynniki: wzrost liczby marek; duże podobieństwa pomiędzy produktami; presja wielkich sieci handlowych na producentów w celu uzyskania koncesji na pewne produkty; malejąca skuteczności reklamy masowej.

Nowoczesna, naprawdę efektywna promocja sprzedaży, ażeby przyniosła pożądane skutki wymaga:

- Precyzyjnego ustalenia celu promocji w zależności od rynku docelowego, na który jest kierowana.
- Doboru narzędzi promocji sprzedaży w zależności od tego, czy akcja promocyjna dotyczy konsumentów, handlu, czy biznesu.
- Określenia zasięgu kampanii promocyjnej a w tym rozmachu „zachęt”, które zostaną zastosowane; ustalenia warunków uczestnictwa; czasu trwania promocji; wybrania „środków dystrybucji”, co związane jest z zasięgiem, kosztami i wpływami; rozplanowania promocji w czasie oraz podjęcia decyzji, co do całkowitej wielkości budżetu na promocję.
- Wstępnego przetestowania kampanii promocyjnej w celu uzyskania informacji, czy użyte narzędzia, rozmiar zachęt oraz metody jej prowadzenia są optymalne.
- Wdrożenia i kontrolowania programu promocji obejmującego czas jego przygotowania oraz czas faktycznej sprzedaży promocyjnej.
- Oceny programu promocji w trakcie i po jej zakończeniu poprzez dokonanie pomiaru jej skuteczności.


Alfred Spychała

www.mlm-lubuskie.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.