sobota, 2 stycznia 2016

Wykorzystanie marek do osiągania korzyści biznesowych. Strategie rynkowe marek.

Wykorzystanie marek do osiągania korzyści biznesowych. Strategie rynkowe marek.


Autor: Jan Astner


Marka może stanowić znaczącą część wartości firmy. Taki stan osiągnęły firmy, które traktują markę jako strategiczne aktywa a marketing jako inwestycję. W takim rozumieniu marka to coś więcej niż świadomość, to umiejętność wyróżnienia się na rynku.


Celem każdej organizacji jest osiąganie korzyści z prowadzonej działalności gospodarczej dzięki optymalnemu, to znaczy lepszemu – wobec konkurencji – wykorzystaniu wszystkich aktywów firmy. Aktywa te, zarówno materialne i niematerialne, mogą tworzyć wartości finansowe. Wśród aktywów niematerialnych poczesne miejsce zajmuje marka. Programując markę i wdrażając ją na rynek, planujemy, jak optymalnie wykorzystać ją do budowy przyszłych korzyści: wysokiej sprzedaży i zyskowności, znaczących udziałów rynkowych, wartości firmy oraz do budowy wizerunku pozwalającego na rozszerzanie portfolio ofertowego i obszaru działania firmy.


Dzięki marce firma może osiągnąć sukces. Aby tak się stało, należy zbudować strategiczną przewagę nad konkurentami oraz wprowadzić odpowiedni system wartości firmy w celu stworzenia i wykorzystania jak najlepszej reputacji firmy. Jak to zrobić? Firmy, które postępują tak w interesie swoim i całego otoczenia, osiągają szeroką akceptację swoich działań - są szanowane i preferowane ponad firmy li tylko sprzedające swoje produkty lub usługi. Aby to osiągnąć, konieczne jest określenie fundamentalnych zasad strategicznego postępowania organizacji wobec rynku. Możliwe jest dzięki trzem programom, obejmującym swoim zakresem budowę misji firmy, wizji i kultury marki oraz kapitału reputacji.

Misja firmy
Określenie misji firmy zawierającej w sobie wartości akceptowalne przez otoczenie, która urzeczywistniona poprzez wszystkie działania organizacji - zarówno inwestycyjne, jak i filantropijne - zaowocuje zdobyciem przez firmę szerokiej akceptacji otoczenia, jest zadaniem trudnym. Jeżeli jednak przyjrzymy się działaniom firm w obszarze odpowiedzialnego biznesu, łatwo zaakceptujemy fakt zmian, które nastąpiły w okresie ostatniej dekady. SHELL współpracuje z PCK, BP prowadzi akcję "Pajacyk", deklaracje dotyczące odpowiedzialnego biznesu znajdziemy w komunikatach liderów polskiego rynku, PKN ORLEN i KOMPANII PIWOWARSKIEJ. Misja jest posłannictwem firmy, określa rolę, jaką organizacja pełni w szerokiej społeczności - w otoczeniu klientów, właścicieli, dostawców, pracowników, mediów, wspólnot lokalnych. Misja, która mówi o efektywności działania, jakości czy zaspokojeniu roszczeń akcjonariuszy, nikogo poza zarządami firm nie interesuje. Puste słowa zapisywane i często skrzętnie ukrywane kłócą się z wizerunkiem firmy przejrzystej i odpowiedzialnej. Misja powinna odpowiedzieć na pytanie całemu otoczeniu: czego mu zabraknie, gdy zabraknie firmy X? Jeżeli jest to wartościowe i – co istotniejsze – lepsze, można powiedzieć, że marka lub firma mają podstawy budować (na podstawie akceptacji tych wszystkich, którzy znajdują się o obszarze działania firmy) strategiczną przewagę i sukces organizacji.

Wizja i kultura marki
Wartości firmy, dzięki którym staje się ona preferowanym partnerem w ramach obranego pozycjonowania i sposobu działania oraz zdefiniowana wizja firmy w przyszłości, która będzie efektem realizacji misji, to drugi obszar wpływający na sukces całej organizacji. To zbiór wartości, w które firma wierzy, które są spełnieniem życzeń deklarowanych w misji. Wizja to obraz przyszłości firmy, który zostanie urzeczywistniony dzięki realizacji misji w oparciu o przyjętą strategię działania. W strategii działania firm rynkowych zawsze powinna znaleźć się marka. Przy bardzo udanych biznesach z rynku FMCG, czyli dóbr szybkorotujacych, jej wartość może stanowić nawet ponad 50% wartości firmy. Dla Coca-Coli jest to 80-90%, dla General Electric około 10%. Wspomniana wizja i kultura firmy muszą wynikać z misji. Jeżeli misją Banku Światowego jest „zwalczać na świecie biedę”, to łatwo możemy rozpoznać zależności między misją i kulturą tej organizacji, tego kto w niej i dla niej pracuje, jak postępuje, gdzie i kiedy to robi, jakich używa narzędzi i argumentów.

Reputacja
Celem każdej spółki giełdowej jest podniesienie kapitału jej długoterminowej reputacji wobec klientów, inwestorów, partnerów, społeczności, pracowników, agend i organizacji. Jest to możliwe dzięki stworzeniu misji, wizji i kultury oraz zarządzanie marką w długim okresie tak, aby firma była wiarygodna, solidna, niezawodna i odpowiedzialna. Wraz z umiejętnym zarządzaniem marką rośnie kapitał reputacji; jest to gwarancja istnienia organizacji w długim okresie. Reputacja firmy jest chwilowym ujęciem przez audytorium rozpoznawczych cech firmy; to skrystalizowana pozycja w kontekście konkurentów – pokazuje, jak nas widzą na tle innych, z którymi rywalizujemy. Reputację określa także ogólna atrakcyjność firmy dla audytorium w kontekście indywidualnych wymagań jakości, kryteriów ekonomicznych, potrzeb. Reputacja jest wyobrażeniem relacji z firmą respektującą oczekiwania odbiorców w przyszłości, czyli zaufanie do firmy. To zbiorowe doświadczenie działań firmy w przeszłości i perspektywa przyszłości w kontekście konkurentów. Reputacja wymaga stałego zarządzania relacjami z otoczeniem, partnerami i dostawcami, klientami, pracownikami, społeczeństwem, a także z konkurentami i z agendami rządowymi. Na reputację można wpływać poprzez różnorodne działania.

Jak zarządzać marką?

Zbudować jej siłę
Od samego początku należy wdrażać wszystkie jej elementy i zarządzać nimi, a zaprogramowanie marki lub portfela marek oraz ich skuteczne wdrożenie na rynku wywołuje efekt synergiczny w postaci wzrostu ich wartości. Synergia ta jest rezultatem lepszych wyników operacyjnych organizacji oraz prognoz rynku obejmujących daną markę.

Wzrost sprzedaży
Można osiągnąć sukces rynkowy w postaci wzrostu sprzedaży lub zysku poprzez programowanie, wdrażanie poszczególnych elementów marki oraz stworzenie strategii oferty. Wykorzystanie pożądanych wartości jako podstawy budowy marki skutkuje wzrostem zainteresowania nią klientów. W ten sposób łatwiej można przenosić markę na nowe produkty, kategorie i rynki oraz szybciej osiąga się przyrost sprzedaży.

Budowanie kapitału reputacji
Można zbudować i podnieść długoterminowy kapitał reputacji dzięki monitorowaniu dynamiki jego zmian, zarządzaniu marką oraz zarządzaniu jej komunikacją z wszystkimi grupami odbiorców. Otoczenie szybciej może zaufać marce i jej organizacji, gdy ma miejsce długoterminowe i konsekwentne zarządzanie marką.

Obrót markami
Można dokonać oceny prawnej i wyceny pieniężnej marki oraz przeprowadzić transakcję pomiędzy podmiotami. Skuteczna marka jest źródłem dodatkowych korzyści biznesowych. Jako wartość niematerialna i prawna może być ona przedmiotem wyceny, co wpływa na wartość księgową firmy, jest podstawą do naliczania opłat licencyjnych za korzystanie z marki przez inne podmioty i stanowi punkt odniesienia dla wyceny szkód powstałych w wyniku nieuczciwej konkurencji. Jako wartość marka jest także przedmiotem obrotu gospodarczego.

Zmiana wizerunku firmy, rebranding, może być szansą na poprawienie swojej pozycji konkurencyjnej. Nowy image firmy może wyprzedzać konkurencje, prezentować markę w lepszym niż dotychczas świetle, lansować nowe wartości i korzyści oferowane klientom. Repozycjonowanie marki to strategia budowania przewagi nad konkurentami. Przewagi opartej na wizerunku i wykorzystaniu reputacji. Stosuje się ją zarówno przy kłopotach z wizerunkiem, jako strategię naprawczą. Często jest też wykorzystywana jako strategia ofensywna, gdy firma ma do zaoferowanie coś nowego, lepszego niż konkurenci. Poprawienie wizerunku z wykorzystaniem takich argumentów jest szybkie i skuteczne.


CODES Strategie od 1992 roku wspiera firmy w budowaniu strategii rynkowych opartych na wizerunku i wyróżniającej marce. Firma realizuje projekty strategii: rozszerzania marki na nowe rynki i nowe oferty, marki dla grup i holdingów, strategii wizerunkowych, budowy i zarządzania portfelem marek oraz łączenia portfeli marek po fuzjach i akwizycjach firm.

www.codes.pl

www.identity.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Jak zwiększyć swoje zyski z e-mail marketingu?

Jak zwiększyć swoje zyski z e-mail marketingu ?


Autor: Jacek Pietrasiuk


Sekretem sukcesu marketingu bezpośredniego w internecie jest technika follow-up. Polega ona na wielokrotnym wysyłaniu e-maili z tą samą ofertą do tej samej grupy odbiorców.


Takie serie powtórzonych maili mogą Ci podnieść sprzedaż nawet o kilkadziesiąt procent w stosunku do maila wysłanego tylko jeden raz. Z techniki tej korzysta praktycznie każdy skuteczny marketer internetowy.

Dlaczego technika follow-up jest tak skuteczna ?

Ponieważ Twój potencjalny klient otrzymując pierwszego maila mógł akurat nie być w nastroju do kupowania, mógł nie być jeszcze mentalnie gotowy do dokonania zakupu albo mógł po prostu odłożyć decyzję na później i o niej zapomnieć.

Ważne jest, aby temat i treść kolejnych wysłanych maili nie była taka sama. Jeśli wyślesz kolejne maile identyczne to ryzykujesz, że Twój potencjalny klient usunie wiadomość w ogóle do niej nie zaglądając.

Dlatego każdy wysłany przez Ciebie mail powinien podchodzić do Twojego produktu z trochę innej perspektywy. Możesz oczywiście powtórzyć kluczowe korzyści wynikające z zakupu Twojego produktu, możesz również przytoczyć opinie klientów, którzy już kupili Twój produkt, (pamiętaj jednak, aby w takim przypadku zawsze zapytać o zgodę na wykorzystanie opinii).

Takiego maila z tą samą ofertą (ale ze zmienioną treścią) powinieneś wysłać 3-5 razy do każdego swojego potencjalnego klienta. Spora część Twoich potencjalnych klientów zmieni się w Twoich klientów dopiero po zapoznaniu się z którymś z kolei mailem dotyczącym Twojej oferty.

Najlepiej jeśli połączysz technikę follow-up z wielokrotnym autoresponderem. Tym sposobem stworzysz potężny system sekwencji wiadomości, dzięki któremu połączysz wysyłanie wartościowych dla Twoich subskrybentów treści z seriami maili sprzedażowych. Wysyłanie wartościowych treści pozwoli Ci na zbudowanie zaufania wśród Twoich subskrybentów, dzięki czemu zwiększysz ilość zawieranych transakcji.

Wykorzystując autoresponder i technikę follow-up możesz w pełni zautomatyzować sprzedaż w swoim biznesie internetowym. A to właśnie automatyzacja jest kluczem do sukcesu w internecie.


Autor: Jacek Pietrasiuk właściciel StrategieWzrostu.pl. Więcej artykułów na jacekpietrasiuk.pl.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

13 sekretów marketingu emailowego za pomocą autoresponderów - sekret #10

13 sekretów marketingu emailowego za pomocą autoresponderów - sekret #10


Autor: Mirek Szmajda


Chcesz zwiększyć liczbę osób zapisujących się na twoje nowe kampanie? Powiadom o niej osoby na swoich dotychczasowych listach. Nie wysyłaj ich jednak na stronę z formularzem. Zamiast tego zrób coś innego.


Stosuj zapisywanie wewnętrzne bez konieczności ponownego potwierdzania.

Organizuj kampanie wewnętrzne, które w ogóle nie wymagają korzystania ze stron internetowych do zapisywania na listę. Kiedy już masz jakąś listę możesz organizować kampanie na zawołanie. Brak wymagania potwierdzenia, kiedy ktoś już raz potwierdził znacznie zwiększa liczbę osób uczestniczących w nowej kampanii. Ludzie są leniwi i o wiele łatwiej kliknąć w link, niż potem jeszcze wypełniać formularz.

Wystarczy jedno kliknięcie i autoresponder podąża już z nowymi emailami do osób, które są aktywne, czytają wiadomości i klikają w linki. Każdą nową kampanię prowadzisz wówczas na oddzielnej liście. Oczywiście nie nękasz emailami tych, którzy nie zainteresowali się tematem. Warto wówczas dodać we wszystkich wiadomościach nowej listy możliwość bardzo łatwego wypisania się, w bardziej widocznym miejscu niż zwykle.

Jednocześnie na nowej liście ustawiasz serię wiadomości wysyłanych na początku bardzo często. U tych, którzy zainteresowali nowym tematem wzmacniasz jeszcze to zainteresowanie wysyłając kolejne emaile z dużą częstotliwością. W ten sposób podnosisz skuteczność swojej nowej kampanii nie powodując rezygnacji z głównej listy tych, którzy nie wyrazili zainteresowania.

Takie wewnętrzne zapisywanie możesz również stosować na przykład przy wejściu na stronę z ofertą. W autoresponderze Fump jest taki mechanizm, że możesz wstawić link, który nie tylko wyświetla stronę internetową (na przykład z ofertą), ale również zapisuje na dodatkową listę. Osobie która ogląda ofertę wysyłany jest wówczas z autorespondera dodatkowa wiadomość, która odnosi się już konkretnie do oglądanej oferty. Autoresponder już wie, że ta osoba widziała ofertę i jeżeli nie dokona zakupu wysyłane są jej kolejne emaile uzasadniające opłacalność skorzystania z oferty.

Dzięki zapisywaniu wewnętrznemu bez konieczności potwierdzania możesz również tworzyć listy klientów, którzy już dokonali zakupu, pomagać im w skorzystaniu z produktu oraz proponować nowe rzeczy. W efekcie autoresponder działa jak inteligentny sprzedawca, który pilotuje klienta na każdym etapie procesu sprzedaży.


Wszystkie sekrety w wersji wideo poznasz na kursie "Sekrety Zaawansowanego Autorespondera". Wejdź na stronę http://ZaawansowanyAutoresponder.pl, aby otrzymać bezpłatny dostęp do wszystkich sekretów.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

13 sekretów marketingu emailowego za pomocą autoresponderów - sekret #9

13 sekretów marketingu emailowego za pomocą autoresponderów - sekret #9


Autor: Mirek Szmajda


Kiedy ktoś już kupi u ciebie promowany za pomocą autorespondera produkt, nie powinieneś już więcej nękać go zachętą do jego zakupu. W miejsce tego zaproponuj za jakiś czas inny produkt. Możesz to robić ręcznie. Ale najlepiej kiedy to zautomatyzujesz.


Zintegruj autoresponder z innymi swoimi systemami.

Marketing do tych co jeszcze nie kupili, to pierwszy najtrudniejszy etap marketingu. Autoresponder bardzo ci w tym pomoże. Najważniejsze, że nigdy się nie męczy. Nigdy się nie nudzi. Nawet jeżeli to “przekonywanie” klienta miałoby trwać wiele miesięcy, czy nawet lat.

Zaczynasz od tego, że zachęcasz do zapisania się na specjalnej stronie, tzw. stronie wyciskacz. Możesz korzystać z formularzy umieszczanych na twoich internetowych stronach. A możesz też automatycznie zapisywać każdego, kto rejestruje się na twoje forum, na twojego bloga WordPress, na stronach opartych na oprogramowaniu Jooomla, czy też w innym serwisie wymagającym rejestracji. Jest tylko jedna rejestracja i od razu zapisanie na autoresponder.

Kiedy jednak klient już coś kupi, musisz za nim od razu dalej podążać. Warto to robić oczywiście za pomocą autorespondera. Aby to było automatyczne musisz swój system transakcyjny, jakim jest sklep internetowy, telefoniczny system zamówień, czy nawet sprzedaż na Allegro, zintegrować z autoresponderem.

Po zapisaniu na listę osób, które kupiły dany produkt, klient powinien być wypisany z listy zachęcającej do zakupu. Powinien otrzymać informacje o produkcie i ewentualne porady dotyczące korzystania z produktu, lepszego użycia itp. I wreszcie powinien być też zapisany na listę lub listy promujące kolejne produkty.

Osobie, która już coś kupiła o wiele łatwiej jest sprzedać kolejne produkty. Po pierwsze, bo już ma do ciebie większe zaufanie. Po drugie, bo już zarejestrowała się w twoim systemie transakcyjnym. I po trzecie już raz przeszła przez proces zamówienia.


Wszystkie sekrety w wersji wideo poznasz na kursie "Sekrety Zaawansowanego Autorespondera". Wejdź na stronę http://ZaawansowanyAutoresponder.pl, aby otrzymać bezpłatny dostęp do wszystkich sekretów.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

13 sekretów marketingu emailowego za pomocą autoresponderów - sekret #8

13 sekretów marketingu emailowego za pomocą autoresponderów - sekret #8


Autor: Mirek Szmajda


Budujesz coraz większą listę. Dodajesz coraz więcej wiadomości. Śledzisz klikanie w linki i widzisz, że coraz mniej osób jest aktywnych! Coraz słabiej ludzie reagują na to, co im wysyłasz. Prawdopodobnie zapomniałeś o jednej rzeczy.


Treść wiadomości powinna być dostosowana do tego czego oczekuje odbiorca.

Na początku musisz działać na wyczucie. Później coraz bardziej kieruj się tym co powiedzą ci subskrybenci. Musisz więc w jakiś sposób dowiadywać się czego oni potrzebują. Najprostsza metoda: zapytaj!

Najlepiej w niedługim czasie po zapisaniu się osoby na listę. Póki jeszcze śledzi na bieżąco wiadomości oraz już po pierwszych praktycznych wiadomościach z twojej strony. Może to być choćby email z tytułem „Prośba”. Polecam zrobić jako trzecią wiadomość w kolejce.

Odpowiedź może być na email lub przez stronę Zapytaj. W tym drugim przypadku możesz zautomatyzować dalszą obsługę takiej odpowiedzi. Możesz na przykład zaproponować coś dodatkowego,więcej informacji na jakiś wybrany temat. Pamiętaj, ktoś kto reaguje na twoje emaile jest osobą aktywnie zainteresowaną znalezieniem rozwiązań na swoje problemy. To jest najbardziej potencjalny klient. Na nim przede wszystkim musisz się skupić.

Możesz też odpowiedzi od swoich subskrybentów wpisywać do oddzielnej listy. Ja na przykład mam do tego celu nawet specjalna domenę ZapytajMirka.pl. Wpisywane tam pytania zapisywane są na listę na autoresponderze. Co jakiś czas tam zaglądam i odpowiadam na te pytania w programach Telewizji Internetowych Sprzedawców.

Takie odpowiedzi są świetnym źródłem pomysłów do następnych produktów, do treści ofert, kolejnych mailingów itp.

Pamiętaj, że jeżeli zbierasz pytania bezpośrednio na autoresponderze, jedna osoba może wpisać tylko jedno pytanie. Po prostu autoresponder każdy adres email zapisuje na listę tylko raz. A nie możesz zapisywać na listę bez adresu email.

Dlatego czasami warto prowadzić listy z pytaniami na osobne tematy. A w przypadku uniwersalnej strony Zapytaj warto co jakiś czas czyścić lub przenosić rekordy do innej listy.

Oczywiście możesz też swoje prośby o pytanie stawiać tak, aby subskrybenci odpowiadali bezpośrednio na twój email. To jest bardzo dobra metoda, jeśli chcesz być na bieżąco z pytaniami. Musisz co prawda samodzielnie to porządkować. Ale jeśli odpowiedzi są wysyłane na konkretny adres email, to możesz założyć filtr w swoim programie pocztowym i takie wiadomości z pytaniami mogą trafiać od razu do oddzielnej etykiety (folderu).

W sumie nie jest tak ważne jak będziesz zbierać pytania od subskrybentów swojej listy. Ważne abyś to robił.


Wszystkie sekrety autorespondera poznasz na kursie "Sekrety Zaawansowanego Autorespondera". Wejdź na stronę http://ZaawansowanyAutoresponder.pl, aby otrzymać bezpłatny dostęp do wersji na wideo.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.