wtorek, 3 stycznia 2012

Reklama w punktach sprzedaży (POS)

Reklama w punktach sprzedaży (POS)

Autorem artykułu jest Usedname



Reklama w miejscu sprzedaży (POS) staje się niezmiernie popularną i skuteczną metodą dotarcia do potencjalnego klienta. Reklamy tego typu największą popularność zdobyły w branży FMCG jednak coraz częściej wykorzystywane są w sieciach marketów bankach i restauracjach.

Sam termin POS jest skrótem od angielskiego point of sale czyli punkt sprzedaży. Właściwie odpowiednim skrótem jest POSM oznaczający materiały stosowane w punktach sprzedaży (point of sales materials), lecz pomimo, że firmy z branży używają zazwyczaj właśnie tego określenia – skrótem obowiązującym w terminologii marketingowej jest nadal POS. W USA i Rosji używany jest również skrót POP czyli point of purchase. Materiały POS dzielą się na:

* twarde – regały, kasetony, stojaki i wszystkie materiały wykonane z tworzyw sztucznych lub metalu.

* miękkie – czyli wszystkie te stworzone z papieru lub kartonu. Są one zazwyczaj tańsze od twardych.

Aż 70% decyzji o zakupie podejmujemy w miejscu sprzedaży. O zakupie w znacznej części decydują nasze odczucia związane z ekspozycją towaru. Reklama POS może oddziaływać zarówno na nasz wzrok, jak i słuch (audiomarketing) oraz węch (aromamarketing). Doskonałym przykładem aromamarketingu może być zastosowanie aromatu kawy w banku w celu stworzenia komfortowej atmosfery. Ciekawym rozwiązaniem jest też POS TV, czyli system do emisji spotów reklamowych w miejscach sprzedaży. Jego zadanie to prowokowanie nieplanowanych, impulsowych zakupów. Wpływa on też na ekspozycję produktu i buduje pozytywny wizerunek i rozpoznawalność marki. Jest on idealnym sposobem na poinformowanie klientów o nowym produkcie dostępnym w sklepie. Tego typu reklama podnosi prestiż miejsca w którym jest wystawiona sprawiając, że jest ono postrzegane jako nowoczesne. Do materiałów POS zaliczamy wszelkiego rodzaju stojaki na ulotki, wiszące materiały z logo produktu (hanger),naklejki, wobblery, makiety powiększonego produktu, broszury o produkcie, reklamy stojące (stand), bloczki z ulotkami, reklamy podświetlane (lightbox) , paski z logo produktu umieszczane na krawędzi półki (shelfliner) oraz elementy umieszczane nad stojakami reklamowymi (topper). Ciekawym rozwiązaniem jest infokiosk czyli interaktywny samoobsługowy elektroniczny punkt informacyjny zwany też interactive POS. Jego zadanie to między innymi informacja, reklama i świadczenie usług interaktywnych (na przykład rezerwacja biletów czy głosowanie). Infokioski wyposażone są zazwyczaj w komputer i ekran dotykowy co w znacznym stopniu poprawia interakcję. Dodatkowo infokiosk wyposażony zostać może między innymi w czujnik ruchu, urządzenie do eye trackingu, drukarkę, czy czytnik kodów kreskowych.

Seocean.pl

Pozycjonowanie, seo cpywriting

---

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

6 komentarzy:

  1. Artykuł dobrze obrazuje skuteczność reklamy w punktach sprzedaży. Coraz więcej producentów decyduje się na tę formę eksponowania swoich produktów czy usług. Oprócz samych materiałów POS warto dobrze dobrać pozostałe narzędzia promocji. Tak, aby wszystko odpowiadało zasadom merchandisingu, który obowiązuje w kanałach dystrybucji w których umieszczany jest dany asortyment.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo dobry artykuł, pokazuje wagę działań rekloamowych. Materiały POS są strasznie ważne w reklamie, ale tak jak mówi Emano - trzeba je łączyć z innymi promocjami.
    Pozdrawiamy,
    Edelweiss

    OdpowiedzUsuń
  3. W przypadku branży FMCG wydaje mi się, że materiały POS są skuteczniejsze niż inne reklamy. Stojąc przy kasie widzimy atrakcyjny stand z towarem i często mimowolnie wkładamy go do koszyka. Bardzo fajne projekty wychodzą z firmy EXPOSITE, która tworzy właśnie spersonalizowane materiały POS.

    OdpowiedzUsuń
  4. Fantastyczne rozwiązania, które świetnie sprawdziłyby się w moim sklepie. Jednak najpierw chcę się skontaktować z firmą Exposite Polska, bo oni zaprojektują dla mnie specjalne zabudowy sklepowe. Widziałam, jakie wprowadzili rozwiązania u mojej przyjaciółki w salonie i jestem pod ogromnym wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń