czwartek, 26 maja 2011

Marketing w firmie, jaki?

Marketing w firmie, jaki?

Autorem artykułu jest Rafał Kochanowicz



Jak działa marketing w twojej firmie? Od przypadku do przypadku, czy może masz jakiś system, jakąś wizję tego co chcesz osiągnąć. Firmy, które idą do przodu, które się rozwijają mają przejrzyście zbudowany system marketingowy.

Czy twoja firma ma jakiś system marketingowy? Nie nie mówię tu o network marketingu.

Czy twoja firma ma jakiś system, czy też działania marketingowe prowadzone są ad hoc czyli od przypadku do przypadku.

Pytam, bo chodzi mi o strategiczne ujęcie problemu, czyli o marketing strategiczny. Czy masz jakiś plan, jakąś koncepcje, jakąś wizję? Oczywiście nie myl pojęć, strategia to nie plan. Strategia to bardziej sposób postępowania, dostosowywania się do zmieniających warunków. I plan, i strategia powinny prowadzić z punktu A do punktu B, tyle że strategia jest dynamiczna i dlatego pozwala ci wygrać w nieustannie zmieniającym się świecie. Ale, … temat czystej strategii może rozwiniemy innym razem.

Więc jak to jest z tą strategią marketingową w twojej firmie. Powiesz mi, że strategia to wielkie słowo i ma bardziej zastosowanie w dużych firmach, żeby nie powiedzieć w wielkich koncernach. A ja ci powiem, że strategia ma zastosowanie w twojej firmie niezelżenie od jej rozmiarów.

Jeśli nie masz systemu, struktury to nie możesz się rozwijać. Działasz chaotycznie od przypadku do przypadku, być może ganiając za wciąż nowymi pomysłami. Ta choroba często dotyka przedsiębiorców. Dlatego powinieneś zadbać o wdrożenie systemu, który będzie działał niezależnie od tego kto będzie odpowiedzialny za marketing w twojej firmie.

Jak wygląda ten marketing w twojej firmie? Wydrukowałeś ulotki, wywiesiłeś szyld, ach … wymyśliłeś projekt logo (jakże to ważne!), bez przesady, ale przestań zajmować się duperelami. Nie mówię, że tych rzeczy nie należy zrobić, ale … no przynajmniej nie spędzaj za dużo czasu nad logo:)

Ja wyszedł bym od sformułowania oferty, która będzie wyróżniała twoją firmę na tle ofert konkurencji. W języku angielskim funkcjonuje określenie unique selling proposition, czyli unikalna oferta handlowa. Najpierw opisał bym jasno i w klarowny sposób to czym się zajmuję. Znacznie ułatwi ci to później pracę. Tak sformułowana oferta będzie następnie używana we wszystkich twoich komunikatach marketingowych. Na ulotkach i szyldach również :)

Jeśli chcesz osiągnąć sukces to twoja firma musi mieć przejrzysty i dobrze funkcjonujący system marketingowy. Taki system będzie stale generował dla ciebie strumień potencjalnych klientów, których będziesz mógł następnie zmienić na klientów kupujących, płacących za twoje usługi czy twoje produkty. Tylko nie myl czynności marketingowych i czynności sprzedażowych. Jeśli za szybko przystąpisz do samej sprzedaży to często stracisz potencjalnego klienta.

Twoje działania marketingowe powinny pomóc potencjalnym klientom podjąć decyzję, decyzję o zakupie … tego co oferujesz. Klienta należy edukować, należy go przygotować, należy nawiązać z nim kontakt. Jeśli system marketingowy dobrze działa to właściwie nie musisz sprzedawać, bo potencjalni klienci przychodzący do ciebie zostali przygotowani do zakupu. Twoja rola ogranicza się właściwie do spełnienia ich oczekiwań.

To działa dlatego, że kluczem do skutecznej sprzedaży jest usunięcie wszelkich barier jakie stoją na drodze do zakupu. Najlepsi sprzedawcy nie próbują niczego sprzedać, ale jedynie pomagają klientom dokonać wyboru. I tak właśnie powinien działać system marketingowy w twojej firmie, powinien działać jako „usówacz” przeszkód stojących na drodze do sprzedaży. Wtedy klient sam będzie mógł podjąć właściwą decyzję, czyli zostawić w twojej firmie nieco gotówki :)

Pewnie myślisz, że to już koniec? A to nawet nie jest koniec początku, … mówię o marketingu, mówię o sukcesie twojej firmy.

Przekonanie klienta do dokonania pierwszego zakupu to tylko preludium do „rzeczy wielkich”, do prawdziwych pieniędzy. Sprytni przedsiębiorcy potrafią stracić na pierwszej sprzedaży po to by zbudować fortunę … nieco później. Ale to już bardziej zaawansowana wiedza i wykracza poza ramy tego artykułu.

Powiedzmy tylko tyle, że przyciągnięcie nowych klientów i usunięcie barier do dokonania zakupu to jedynie mała część zadań z jakimi powinien radzić sobie system marketingowy w twojej firmie. Jeśli chcesz zbudować skuteczny system marketingowy powinieneś skorzystać z usług specjalisty.

---

Dowiedz się więcej o tym jak skutecznie konkurować. Zbudujemy dla Ciebie system marektingowy. RafałKochanowicz


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz