piątek, 20 listopada 2015

Visual merchandising

Visual merchandising


Autor: Joanna Kumpiń


Towar na półkach i sprzedawca za ladą dziś już nie wystarczają. Marka musi się pokazać z jak najlepszej strony, a ekspozycja sklepowa podać gotowe rozwiązanie konsumentowi poruszającemu się po omacku wśród towarów, nazw i migoczących barw.


Visual merchandising

„Idąc wzdłuż oświetlonych, kolorowych galerii handlowych, których wystawy pysznią się feerią barw, nie zastanawiamy się, kto funduje nam ten niemy spektakl. To niewidoczny reżyser i scenarzysta fantastycznego przedstawienia, w którym aktorem jest witryna i wnętrze sklepu”. (1) Tą tajemniczą postacią jest kreator przestrzeni handlowej - visual merchandiser.

Co to jest Visual merchandising
Visual merchandising to sztuka kreowania ekspozycji przestrzeni handlowej, bohaterem której jest produkt lub marka. To narzędzie marketingowe, które poszukuje oryginalnych sposobów prezentacji marki poprzez „sterowanie ruchem nabywców (looping), zagospodarowanie powierzchni (space management), rozmieszczenie towarów na półkach
(shelf management) i tworzenie specjalnych ekspozycji” (2). Wszystkie te zabiegi mają na celu wzbudzenie u klienta zainteresowania chęci zakupu.

Od lat 90 – tych XX wieku sytuacja handlowa cały czas ulega transformacji. Tendencja do przymykania oka na visual merchandising powoli się zmienia. Symptomem zapotrzebowania na usługi visual merchandiserów są coraz częściej szkolenia organizowane po to, by kształcić specjalistów w tej dziedzinie. Perspektywy pracy dla absolwentów są spore, gdyż rolę visual merchandisingu w misji kształtowania wizerunku marki zaczyna się traktować coraz bardziej serio. Praca visual merchandisera nie polega na przypadkowym poukładaniu towarów na półkach, czy w witrynach sklepowych. Wyzwaniem jest takie wyeksponowanie towarów, by zwracały one na siebie uwagę konsumentów, a tym samym wpływały na wzrost sprzedaży produktów danej marki.
Marka, która chce być doceniana przez swoich konsumentów i tych obecnych, i tych przyszłych, nie może sobie pozwolić na współpracę z kiepskim visual merchandiserem. Chaos w sklepie, nieporządek, luki na półkach i ekspozycja skomponowana wbrew zasadom asocjacji, negatywnie rzutują na wizerunek marki i ogólne jej postrzeganie. Asortyment powinien być pogrupowany według określonych kryteriów, by nie męczyć klienta i nie zniechęcać go do zakupów. W ekspozycji należy wyróżnić obszary szczególnie atrakcyjne, towar ułożyć zgodnie z rozmiarem, wagą, według zasady prawej ręki, a szybko rotujące produkty na bieżąco uzupełniać. Zadaniem ładnej ekspozycji jest przyciąganie wzroku i skupianie uwagi konsumenta na marce, dlatego marka powinna stanowić jej najważniejszy element i znajdować się w „gorącym punkcie” (3), w tzw. hot spot.

Zasady ekspozycji towaru

W celu zwiększenia sprzedaży dobrze jest produkt usytuować w „sferze widzenia”(4) , to jest, 120 do 160 cm nad poziomem podłogi, albo w „strefie chwytania” (5) , to jest 80 do 120 cm nad poziomem podłogi. „Sfera sięgania” (6) – powyżej 160 cm, „sfera schylania” (7) – poniżej 80 cm, „sfera ciszy” (8) – rogi, oraz „sfera pasa startowego” (9) – blisko wejścia, to zdecydowanie złe miejsca na usytuowanie produktów, na sprzedaży, których nam zależy.

Strefa przykasowa
Dobrze jest też odpowiednio zaopatrzyć, najlepiej w produkty impulsowe okolice kas, co, jak można zauważyć w wielu supermarketach, zwiększa spontaniczny odruch wrzucenia ich do koszyka. Przykasową ekspozycją rządzą następujące kryteria: cena, produkt, miejsce i promocja. Cena nie powinna być zbyt wysoka, by nie zniechęcić klienta do zakupu produktu, który z kolei powinien znajdować się w łatwo dostępnym miejscu. Ważne, by produkty sygnowane były nazwą/logo znanej marki, a ich opakowanie jasno wskazywało, że znajduje się w nim np. 30% więcej produktu, np. wafelek Prince Polo XXL.

Analiza
Komponowanie spójnej ekspozycji marek w witrynach, jak i w przestrzeniach sklepów powinno być poprzedzone dokładną analizą zarówno marki, jak i konsumenta. Czytelny i przejrzysty komunikat emitowany z określonego kształtu ekspozycji zależy od konkretnych odpowiedzi na pytania: kto jest naszym klientem, co chcemy mu powiedzieć, co możemy mu zaproponować, co damy mu my, a czego nie jest w stanie dać konkurencja. Odpowiedzenie sobie na tych kilka kluczowych pytań wyzwala właściwą reakcję na potrzeby i pragnienia konsumenta. Zanim, więc visual merchandiser przystąpi do aranżacji przestrzeni, pierwszoplanową rolę w jego projekcie odgrywa klient. To klient, poprzez zakup marki weryfikuje ostatecznie efekt pracy visual merchandisera. To od satysfakcji konsumenta wywołanej pozytywnymi odczuciami związanymi z estetyką i komunikatywnym charakterem przestrzeni wykreowanej przez dekoratora zależy poziom sprzedaży. To tutaj, w sklepie klient porównuje swoje wrażenia między tym, co zobaczył w reklamie, a tym, co w rzeczywistości może mu zaoferować marka.

Zasady ekspozycji towaru w witrynie sklepowej

Witryna sklepu traktowana jest jak jego wizytówka. To ona zaprasza klienta do wejścia do środka. „Z Badań wynika, że aż 23% zakupów motywowanych jest wystawą sklepową, co trzeci przechodzień często zwraca uwagę na ciekawą wystawę sklepową. 80 % badanych deklaruje że wchodzi do sklepu pod wpływem wystawy.” (10) Kompozycja nie może być więc przypadkowo tworzona. Istnieje kilka zasad prawidłowej wizualizacji witryn. Fachowo zaprojektowana witryna powinna pełnić funkcje:
- informacyjną – witryna powinna informować o tym, jakie są trendy, obowiązująca moda, jakiego asortymentu klient może się spodziewać po wejściu do sklepu. Poza tym, spoglądając w taką witrynę, klient powinien z niej „wyczytać”, czy w sklepie są jakieś promocje, wyprzedaże, albo nowa kolekcja.
- zachęcającą – witryna powinna się wyróżniać na tle innych i zapraszać do sklepu.
- przekonującą – witryna powinna przekonać klienta o słuszności jego wyboru, o tym, że to właśnie ten sklep, ta marka i ten asortyment jest dla klienta najbardziej interesujący.
- przypominającą – witryna powinna przypominać o różnych okazjach, świętach, nawiązywać do zmieniających się pór roku.
Wygląd witryn sklepowych i eksponowanych w nich marek powinien więc odpowiadać oczekiwaniom konsumentów. Im bardziej komunikat ekspozycji zbieżny z potrzebami konsumenta, tym większa szansa, że wejdzie on do sklepu i kupi produkt. Dzięki imponująco zaprojektowanym witrynom skłonność klienta do impulsywnych zakupów wzrasta, co dowodzi skutecznej i istotnej roli visual merchandisingu w procesie zarządzania marką. Niebagatelna rola visual merchandisingu w służbie spójnej identyfikacji marki, promocji
i sprzedaży nakazuje wręcz traktować go jak integralną część strategii marketingowej marki.

Elementy przestrzeni
Światło

Wszystkie zatem elementy przestrzeni: kolorystyczne, oświetleniowe, trójwymiarowe, powinny odnosić się do strategii marki. Visual merchandising nawiązuje do czynników fizycznych dotyczących postrzegania wystroju i estetyki wnętrza, asortymentu, oświetlenia, zapachu, dźwięków. Kolory, kształty, tworzywo elementów ekspozycji powinny ze sobą korespondować, tak by markę odpowiednio pozycjonować i pokazywać w najkorzystniejszym świetle. Właściwie dobrany rodzaj oświetlenia podkreśla ofertę danej marki. Światłem można zaakcentować sfery ekspozycji towarów na sprzedaży, których najbardziej nam zależy, posługując się techniką punktowego, bądź zalewowego oświetlania.
„Towary codziennego użytku podkreśla się z reguły światłem białym, o dość dużym natężeniu. Dobra wybieralne i luksusowe eksponuje się najczęściej przy wykorzystaniu skupionych promieni, zaś oświetlenie kolorowe stosowane jest najczęściej przy wykorzystaniu niektórych artykułów spożywczych (np. mięsa, mrożonek).” (11) W witrynach coraz częściej pojawiają się T-sign’y – zewnętrzne neony, lightbox’y – zewnętrzne lampy neonowe, czy blow-up’y – neonowe plansze. Przy operowaniu oświetleniem należy mieć na uwadze, by oświetlać dokładnie to, co powinno zostać wyeksponowane – towary, a nie ludzi. Przy oświetlaniu gablot czy okien wystawowych należy zapobiec powstaniu odbicia lustrzanego, klienci mają przecież widzieć produkty i marki, a nie siebie.

Kolor
Kolorystyka z kolei jest o tyle ważna, gdyż każdy kolor niesie ze sobą określone informacje. Poszczególnym kolorom przypisane są konkretne skojarzenia i emocje. Wiedza o cechach poszczególnych kolorów jest niewystarczająca. Kolory rzadko występują w pojedynkę, częściej - w kolorystycznych kompozycjach, dlatego specjalista od kreacji wizerunku przestrzeni handlowej musi posiadać dokładną wiedzę w zakresie ich zestawiania. Atrakcyjna ekspozycja to taka, która emanuje dynamiką części składowych – oświetlenia, kolorów, faktur, kształtów.


Narzędzia wspierające VM
Należy pamiętać o atrybutach emocjonalnych marki, wszelkie animacje towaru są nie tyle mile widziane, co niezbędne. Produkty muszą nieść ze sobą informację o marce, ale jednocześnie być źródłem rozrywki, relaksu i pozytywnych doświadczeń. Narzędziem wspierającym visual merchandising jest digital merchandising, czyli merchandising multimedialny oparty na wykorzystywaniu nośników POS TV (Point of sale TV). Jest to bardziej zaawansowana forma przekazu w porównaniu z materiałami POS (point of sale). Obrazy oparte na technologii multimedialnej bardziej przyciągają uwagę klientów. Coraz częściej takie urządzenia multimedialne pojawiają się w punktach sprzedaży marki, by podkreślać jej charakter, bądź kreować przyjazną atmosferę wokół niej. Tego typu rozwiązanie niesie dwojakie korzyści – informuje konsumenta i zapewnia mu rozrywkę.

Podsumowanie
Jak widać, visual merchandising to dziedzina interdyscyplinarna wymagająca zdolności plastyczno – dekoratorskich, wiedzy z zakresu psychologii sprzedaży i zachowań konsumenckich, a także wystawiennictwa i marketingu. Wpływ zachowań konsumenckich i visual merchandisingu jest obopólny. Visual merchandising generuje niektóre zachowania konsumentów, z kolei konsumenci pozwalają ustalić pewne zasady, którymi rządzi się visual merchandising. Architekt ekspozycji tworzy niewidzialną ścieżkę, po której powinien poruszać się konsument. Oczywiście na ścieżce tej napotyka on ciągle różnego rodzaju niespodzianki, które, zatrzymują go dzięki swej atrakcyjności, przez co wydłuża się ogólny czas pobytu klienta w krainie marek. Visual merchandising niesie ze sobą określone komunikaty o segmencie docelowym, poziomie usług, wysokości cen. Zastosowanie go pozwala kontrolować wyniki ekonomiczne, czas rotacji marek oraz generować poziom obrotów.



Źródło:
(1) M. Okoń, Sztuka w służbie kupca. Visual Marchandising, 2008-04-24 w http://media.wp.pl/kat,95674,wid,9890291,wiadomosc.html?ticaid=17751, (2008-11-12)
(2) M. Gembarowski, Nowoczesne formy promocji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2007, s. 74
(3) M. Gembarowski, Nowoczesne formy promocji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2007, s. 76
(4) (5) (6) (7) Tamże, s. 77
(8) (9)Tamże, s. 76
(10) S. Kobus, Funkcje witryny sklepowej, 2002-02-25 w http://www.franczyzawpolsce.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=620&Itemid=80&pl_page=1&pl_ppage=1 , (2008-11-25)
(11) M. Gembarowski, Nowoczesne formy promocji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2007, s. 75


Joanna Kumpiń

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Dobry wizerunek w Internecie to podstawa!

Dobry wizerunek w Internecie to podstawa!


Autor: Piotr Zabrocki


Jak często korzystasz z internetu? Jestem przekonany, że codziennie. Udzielasz się na portalach społecznościowych, na forach, zamieszczasz zdjęcia, może nawet prowadzisz własne strony internetowe i bloga. Ale czy zdajesz sobie sprawę, że KAŻDA Twoja aktywność w sieci pozostawia za sobą trwały ślad?


W tytule zawarłem frazę „kreuj swój wizerunek”. Prawdę mówiąc, swój wizerunek kreujesz już od długiego czasu. Pytanie tylko, czy robisz to w sposób przemyślany i odpowiedzialny. Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się jak mogą postrzegać Cię osoby nieznajome, np. poszukujące informacji na Twój temat? Czy zdajesz sobie sprawę, że w dzisiejszych czasach większość firm sprawdza swoich kandydatów przed podjęciem współpracy, właśnie za pośrednictwem internetu? Ja jeszcze niedawno takiej świadomości nie miałem.

Jeżeli czytałeś wciągającą trylogię Stiega Larssona pt. „Millenium”, wiesz jakie „brudy” dotyczące różnych osób potrafiła wyciągać z sieci genialna Lisbeth Salander. Oczywiście, nie każdy jest takim specjalistą, ale czy wiesz jak łatwo, w przeciągu zaledwie kilkunastu, kilkudziesięciu minut, można wyrobić sobie opinię na temat Twojej osoby?

Logując się po raz pierwszy do internetu dostajesz ramę i nawet płótno do niej, gratis. Do ciebie należy zamalowanie płótna i stworzenie wspaniałego obrazu Twojej osoby.

Czy będzie to obraz bogaty w negatywne emocje, najeżony Twoimi wulgarnymi komentarzami? A może będzie to obraz zupełnie pozbawiony wyrazu, obraz osoby, która nie ma nic ciekawego do powiedzenia? Może być też zupełnie inaczej – może być to obraz przepiękny w swojej formie, tryskający energią i optymizmem, a na obrazie Ty – pewny siebie i przyciągający do siebie innych ludzi niczym magnes.

Tylko od Ciebie zależy jaki obraz Twojej osoby wyłoni się z sieci. Tylko od Ciebie zależy czy ludzie będą chcieli z Tobą współpracować i wreszcie – tylko od Ciebie zależy, czy Ci ludzie w ogóle Cię znajdą, zanim podejmą jakąkolwiek decyzję o współpracy.

W kolejnych artykułach omówię konkretne sposoby kreowania wizerunku, a Ty sam zdecydujesz, która forma najbardziej Ci odpowiada - nie wolno robić nic na siłę. Efekty będą długofalowe tylko wtedy, gdy proces budowy będzie w pełni naturalny i niewymuszony.

Piotr Zabrocki


Jak zarobic przez internet? Poznasz tajniki e-biznesu, kreowania wizerunku, marketingu sieciowego, webmasteringu, i psychologii sukcesu. Zapraszam!

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Czy roznoszenie ulotek odnosi efekt marketingowy?

Czy roznoszenie ulotek odnosi efekt marketingowy?


Autor: Mateusz Mszyca


Wbrew opinii wielu przechodniów, którzy często wrzucają je od razu do kosza, ulotki to sprawdzona od dawna metoda reklamy. Dzięki ładnej grafice i chwytliwej treści mamy okazję zaistnieć w społeczności miejskiej, która może zainteresować się naszymi produktami.


Na tak postawione pytanie z czystym sumieniem i pełnym przekonaniem można odpowiedzieć zdecydowanie twierdząco. Można powiedzieć, że nie ma to jak stare i sprawdzone metody, ulotki towarzyszą nam już od dawien dawna, i są jednym z najlepszych środków przekazu i reklamy stosowanych przez rożnego rodzaju firmy i instytucje. Nic tak nie zareklamuje naszej działalności jak ulotka.

Wiele firm zawdzięcza swoja popularność właśnie ulotkom. Reklamy w Internecie czy innego rodzaju próby wypromowania naszej działalności nie przynoszą takiego efektu jak roznoszenie ulotek. Trzeba przyznać, że zajęcie to nie należy do najłatwiejszych, ale mamy o wiele większą pewność, że ktoś się zainteresuje naszym produktem, jeżeli dostanie od nas ulotkę. Wielu ludzi nawet ich nie czyta, wyrzucając je od razu do śmieci, ale im ulotka jest atrakcyjniejsza i ciekawiej zaprojektowana szanse na to, że ktoś ją przeczyta i zainteresuje się jej zawartością stają się o wiele większe.

Dlatego zakładając jakieś przedsiębiorstwo pamiętajmy o ulotkach, które mają ogromny wpływ na marketing i z pewnością ściągną wielu chętnych klientów zainteresowanych nasza ofertą. Pamiętajmy także o tym by zatroszczyć się o wygląd naszych ulotek, gdyż jest to bardzo ważne i istotne by nasze przedsięwzięcie reklamowe się powiodło, przecież nikogo nie zainteresują czarno-białe ulotki o nijakiej treści.


Drukarnia online

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Statystyki stron WWW uzupełnione o mapę kliknięć

Statystyki stron WWW uzupełnione o mapę kliknięć


Autor: Marta Migalska


W niedługiej perspektywie, gdy zwolni tempo powstawania nowych sklepów internetowych, wartość zakupów przestanie wzrastać. Wówczas między sklepami internetowymi rozpocznie się jeszcze silniejsza walka o klienta. Jak zatem przygotować sklep internetowy do tej sytuacji rynkowej?


Spora – jeśli nie największa – część stron funkcjonujących w Internecie to strony dedykowane sprzedaży – sklepy internetowe, portale aukcyjne czy też strony firm oferujących usługi. Ostatnie analizy mówią, że w Polsce funkcjonuje ponad 7 tysięcy samych sklepów internetowych, przy czym pojawiają się sugestie, że ich liczba może sięgać nawet 20 tysięcy. Naturalnym zjawiskiem występującym przy tak dużej i ciągle rosnącej ilości sklepów jest silna konkurencja.

Według osób związanych z branżą e-commerce, obecnie liczba sklepów internetowych jeszcze wzrasta, ale w niedługiej perspektywie ta gałąź sprzedaży wejdzie w fazę stabilizacji. Wartość zakupów przestanie wzrastać, a wtedy między sklepami internetowymi rozpocznie się jeszcze silniejsza walka o klienta.

Jak zatem przygotować się do tej sytuacji rynkowej?

Poniżej prezentujemy czynniki, które zdaniem sprzedawców mają największy wpływ na wielkość sprzedaży w sklepach internetowych. Wyniki badania pokrywają się w większości przypadków z opiniami klientów sklepów internetowych.

My chcielibyśmy przyjrzeć się dokładniej jakości strony internetowej. Jest to jeden z czynników, na który właściciel sklepu bez większego wysiłku i angażowania dużych nakładów finansowych może mieć bezpośredni wpływ oraz stale kontrolować.

Narzędzia do usability

Przy wykorzystaniu dostępnych narzędzi – darmowych, czy płatnych – możliwa jest optymalizacja takiego serwisu internetowego pod kątem sprzedaży. Podstawowym narzędziem w procesie optymalizacji strony są statystyki stron internetowych. Warto jednak na bieżąco śledzić co dzieje się w tematyce narzędzi webusabilty i nie poprzestawać jedynie na standardowych rozwiązaniach. Tym bardziej, że nowo oferowane rozwiązania mogą nas mile zaskoczyć.

Mapa Kliknięć

Jednym z ciekawszych rozwiązań jakie pojawiły się na rynku już jakiś czas temu jest mapa kliknięć. To rozwiązanie stanowiące idealne dopełnienie statystyk internetowych. (Wśród niektórych użytkowników i znawców tematu istnieje pogląd, że mapa kliknięć jest wręcz tańszą wersją badania typu eye-tracking). Rozwiązanie pozwala na śledzenie aktywności użytkowników na stronie www w ujęciu ilościowym, ale także, albo przede wszystkim, ukazuje ruch w ujęciu jakościowym – można zobaczyć jak na badanej stronie rozkładają się kliknięcia użytkowników. Obraz uzyskany dzięki badaniu przedstawia mapa termiczna – im większe natężenie kolorów na mapie, tym większa „klikalność” w dany obszar strony.

Korzyści

Narzędzie takie jest niezmiernie przydatne w pracach nad użytecznością strony. Za pomocą informacji dostarczonych przez mapę kliknięć możemy optymalizować np. użyteczność formularzy na stronie, rozmieszczenie linków czy oferty produktowej. To także bardzo pomocne narzędzie w optymalizacji strony pod kątem reklamy.

Najważniejsze korzyści, które można osiągnąć dzięki mapie kliknięć to rzetelna i bardzo precyzyjna informacją o słabych punktach serwisu. Można bardzo łatwo zauważyć obszary słabo zagospodarowane w serwisie lub takie, które wymagają zmian: czasem layout jest mało intuicyjny, teksty niezrozumiałe, a nawigacja mało czytelna lub w ogóle niewidoczna. Pamiętajmy, że takie informacje możemy przełożyć na wymierny zysk. Dobra strona internetowa to zadowolony klient, który chętniej dokona zakupu w naszym sklepie i zapomni o konkurencji.

Minusy

Osoby dobrze zaznajomione z tematem dostrzegają pewne niedociągnięcia techniczne obecne w dostępnych na rynku rozwiązaniach. Chodzi tu głównie o złą kalibrację mapy – obraz kliknięć jest nieco przesunięty w stosunku do obrazu strony.

Innym problemem w niektórych systemach, zarówno polskich jak i zagranicznych jest fakt, że na mapę nanoszone są kliknięcia wykonane w nieaktywne obszary strony, np. tło lub tekst, zupełnie nieistotne z punktu widzenia właściciela strony.

Są jednak rozwiązania – dostępne także w Polsce, które radzą sobie z tymi problemami. W serwisie jednego z dostawców takiego rozwiązania czytamy:

„Usługę CLICKpoint wyróżnia unikalny sposób gromadzenia informacji o kliknięciach, który zapobiega zawyżaniu i zafałszowywaniu obrazu kliknięć wykonywanych przez użytkowników. Zbierane są jedynie dane z elementów klikanych. Jest to uzasadnione tym, że niejednokrotnie użytkownicy podczas przeglądania strony klikają w różne jej statyczne elementy, co nie powoduje żadnej akcji, a mimo to odnotowywane jest przez inne systemy jako kliknięcie w element strony”.

Cena

Z tego co widać na stronie usługodawcy cena rozwiązania jest dość przystępna. Jeśli chodzi o koszt usługi u innych dostawców, to waha się on od niespełna 4$ do ponad 400$ za miesiąc użytkowania. Cena uzależniona jest od ilości kliknięć i liczby badanych stron. Dostępne są również rozwiązania darmowe, aczkolwiek nie zawsze dorównują standardem wersjom płatnym.

Poza samym obrazem mapy ciepłej w systemach można zobaczyć również:

- listę elementów, które zostały kliknięte na stronie,

- informacje o czasie kliknięć,

- procentowy udział kliknięć we wszystkich kliknięciach na danej stronie,

- ilość kliknięć wykonanych na danym obszarze,

- listę referencyjną, skąd użytkownicy przyszli na stronę.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Jak cię widzą tak cię piszą – jak kreować wizerunek firmy

Jak cię widzą tak cię piszą – jak kreować wizerunek firmy


Autor: agata


Dbanie o wizerunek powinno być sprawą priorytetową każdej – dużej bądź małej firmy – która chce odnieść sukces na rynku.
Wizerunek decyduje bowiem o naszej reputacji – od niego zależy to jak nasza firma będzie postrzegana przez firmy konkurencyjne, dostawców oraz klientów.


Jednak kreowanie profesjonalnego wizerunku to długotrwały i wcale nie łatwy proces. Często zanim klienci zaczną kojarzyć daną markę z danym produktem musi minąć kilka nawet kilkanaście lat. Ważne jest jednak by skojarzenia były jak najlepsze.

Czasem jeden fałszywy ruch, jedna mała wpadka, zaniedbanie czy niedopatrzenie może kosztować firmę stratę zaufania ze strony klientów.

A ponownego przekonanie ich do siebie nie będzie łatwą sprawą.

Aby zaistnieć w umysłach potencjalnych klientów i podbić rynek należy wyznaczyć sobie kilka zadań, których realizacja pozwoli nam na osiągniecie sukcesu.

zastanów się jak możesz wyróżnić się spośród konkurencji, czym twoja oferta wyróżnia się na rynku, co masz do zaoferowania czego nie mają inni, i jak ciekawie to pokazać,

określ pozycję jaką chciałbyś aby Twoja firma osiągnęła na rynku,

zintegruj pracowników i cały personel przy realizacji wspólnych celów.

Oto kilka dróg za pomocą których możesz kreować wizerunek swojej firmy:

LOGO: czyli symbol, z którym utożsamia się nasza firma, to jakby jej wizualne wyobrażenie, bardzo ważne jest pierwsze wrażenie, bo do niego zależy czy zostaniemy zauważeni i zapamiętani, dobre logo powinno być proste, ale rzucające się w oczy, powinno zawierać nazwę firmy, a kolorystyką być zbliżone do jej profilu, logo umieszczone na wizytówkach bądź innych firmowych gazetach dodatkowo buduje świadomość firmy w oczach klientów

MEDIA:to bardzo istotny element kształtowania naszego wizerunku, dzięki mediom mamy możliwość dotarcia do bardzo szerokiego grona odbiorców, i wcale nie sprawdza się zasada, że nieważne co piszą byleby pisali, profesjonalne firma, której zależy na poważnych klientach nie będzie dbała a sensacje a o to by media przedstawiały ją w jak najlepszym świetle, dobrze mieć w firmie wyszkolonego rzecznika prasowego, który będzie odpowiadał za kontakty z mediami i dbał o to by nasz wizerunek nie został naruszony

REKLAMA: kolejny bardzo ważny element kreowanie naszego wizerunku, jeśli potencjalny klient często słyszy o nas w radio, w telewizji może oglądać reklamy naszych produktów, łatwo może nas znaleźć w sieci - to łatwiej będzie o nas pamiętał, wykupowanie powierzchni banerowych jest więc jak najbardziej opłacalne,

SPRZEDAŻ: bardzo dużym stopniu wpływa ona na opinię klientów naszej firmie. Przede wszystkim dlatego, że w procesie sprzedaży klient ma bezpośredni kontakt z pracownikami firmy, i od ich umiejętności i nastawienia zależy jak odbiorca go zapamięta, tutaj kreowanie wizerunku firmy odbywa się poprzez mowę ciała i umiejętności interpersonalne naszych pracowników.

Pamiętaj, że od tego jak wykreujesz swój wizerunek będzie zależało to czy odniesiesz sukces na rynku czy nie. Warto więc zainwestować czas, wiedzę i środki by zostać zauważonym.


agata b.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.