poniedziałek, 18 kwietnia 2011

Ankietowa kampania reklamowa

Ankietowa kampania reklamowa

Autorem artykułu jest Kamil Cebulski



W 2004 roku prowadziłem firmę, która oprócz budowania stron internetowych zajmowała się także ich promowaniem w internecie. Przez blisko 3 lata prowadzenia tej firmy wymyśliliśmy kilka gotowych sposobów taniej i skutecznej promocji witryn w internecie, które oferowaliśmy naszym klientom.

W 2004 roku prowadziłem firmę, która oprócz budowania stron internetowych zajmowała się także ich promowaniem w internecie. Przez blisko 3 lata prowadzenia tej firmy wymyśliliśmy kilka gotowych sposobów taniej i skutecznej promocji witryn w internecie, które oferowaliśmy naszym klientom.

W marketingu partyzanckim zawsze należy mieć na uwadze, aby dana akcja promocyjna nie kosztowała nas za dużo pieniędzy, a efekt aby miała jak największy. Bardzo często do rozpowszechniania informacji o firmie można wykorzystać darmową dźwignię w postaci prasy i wszelakich mediów. Aby media się jednak zainteresowały Twoją firmą, trzeba im dostarczyć bardzo ciekawe, interesujące i przede wszsytkim wiarygodne informacje nie przesiąknięte ukrytymi przekazami reklamowymi. Dokładnie na tym polega to, co opisuję poniżej

Badanie tematyczne

Podstawowym zadaniem jakie należy wykonać to przeprowadzić badanie/ankietę jak największej ilości ludzi na określony temat. Jeżeli prowadzisz firmę motoryzacyjną to badanie może nazywać się „Pierwsze ogólnopolskie badanie motoryzacyjne internautów". Warto trzymać się grupy internautów, gdyż tam badania się robi najłatwiej.
Co takie badanie ma obejmować? Wszystko co uważasz za potrzebne. W przypadku badania motoryzacyjnego możemy internautów pytać oprócz podstawowych pytań, wiek, płeć itp, także o markę posiadanego samochodu, kolor, wiek, awaryjność, spalanie itp. Jestem pewny, że w swojej branży na pewno znajdziesz 30-40 pytań, odpowiedź na które, byłaby na tyle ciekawa, że media by ją opublikowały. Kiedy przeprowadzałem „badanie seksualności internautów" dla jednego z klientów takim pytaniem najbardziej cytowanym były wyniki pytania „kiedy zainicjowałeś/zainicjowałaś życie seksualne".
Po ułożeniu pytań, musisz stworzyć ankietę w internecie. Jeżeli nie potrafisz programować, niestety musisz wydać kilkaset złotych na programistę. Ważne, aby ankieta nie była na Twojej stronie, można wykupić do tego celu oddzielną domenę, jednak w regulaminie i np. w stopce strony należy jasno zaznaczyć że organizatorem badania jest Twoja firma.

Przynęta na internautów

Aby ludzie chętniej wypełniali ankietę musisz przygotować dla każdego kto ją wypełni jakiś prezent.
Jeżeli ankieta ma być czysto internetowa może to być rabat na jakieś usługi Twojej firmy, coś co przyciągnie ludzi. Może to być np. darmowy ebook o „ekonomicznej jeździe" to na pewno zainteresuje każdego.
Przynęta ma być dostępna dla człowieka zaraz po wypełnieniu ankiety, tak aby nie było możliwości, że dostaną ją tylko te osoby, które „odpowiedziały prawidłowo".
Dodatkowo musisz zrobić taki myk, że „przynęta" w postaci linku do pliku, lub kodu rabatowego zostanie wysłana mailem, dzięki temu zbudujesz sobie listę mailingową wszystkich osób, które wypełniły ankietę.

Uwierzytelnienie

Kolejnym ważnym punktem jest uwierzytelnienie swoich działań. Badania organizowane przez firmę prywatną, która ma w tym interes nie do końca wyglądają poważnie. Pomimo tego, że będą poważne to na takie nie wyglądają i nie budzą zaufania.


Aby się uwierzytelnić powinieneś zaprosić partnerów do współpracy, aby patronowały temu przedsięwzięciu różne stowarzyszenia lub gwiazdy związane z daną dyscypliną. Skontaktuj się więc z różnymi stowarzyszeniami samochodowymi (lub takimi z Twojej branży), muzeami, związkami. Zwłaszcza związki są bardzo chętne, bo nic nie robią, a muszą się czymś wykazać. Jeżeli uda ci się zorganizować kilka stowarzyszeń, które w zamian za patronat, dostaną szczegółowe wyniki możesz udać się o patronat do mediów.
Ciężko jest przekonać media aby patronowały takiej imprezie, ale warto spróbować, gdyż jeżeli ci się to uda, to wtedy wiele gwiazd się przyłączy, gdyż to będzie dla nich tania promocja. Ale spokojnie możemy sobie poradzić nawet bez Roberta Kubicy, który by nam patronował.

Start badania

Kiedy już wszystko to przygotujesz otwierasz badanie. Polega to po prostu na promocji strony z badaniami, aby jak najwięcej osób wypełniło ankietę. Ustawiasz więc na swojej stronie informację o ankiecie, prosisz znajomych i klientów aby się nią zainteresowali.
Dobrym sposobem jest ustawienie sobie w programie pocztowym stopki o takiej treści „P.S. przeprowadzam badanie motoryzacyjne, mógłbyś wypełnić ankietę - link do ankiety", dzięki temu taka wiadomość będzie dołączona do każdego wysyłanego przez Ciebie e-maila. Ogólnie robisz wszystko, aby ankietę wypełniło jak najwięcej ludzi.

Poinformuj też prasę.

Kiedy już rozpoczniesz promocję badania, kolejnym ważnym zadaniem będzie przygotowanie adresów email różnych serwisów internetowych oraz mediów, które targetują do tej samej grupy co ty. W kilka dni powinieneś przygotować co najmniej tysiąc takich serwisów, gazet czy telewizji. Każdego z nich poinformuj o tym, że przeprowadzasz takie badania i poproś, aby wstawili o tym informacje w postaci newsa. Aby zachęcać internautów do wypełniania ankiety.
I tutaj muszę cię ostrzec, nie zdziw się, że jakieś 1-2% serwisów cokolwiek wstawi do siebie. Głównie małe serwisy będą zainteresowane, gdyż dostając Informację Prasową od Ciebie będą czuły się dostrzeżone, duże zignorują, gdyż takich próśb mają całą masę. Ale wyślij do każdego, bo to jest bardziej skomplikowany plan.

Podsumowanie wyników

Zbieranie kilku tysięcy wypełnionych wypełnionych ankiet, może trwać nawet kilka miesięcy. Takimi minimum wyników musi być ten 1 tys ankiet, aby badanie było w miarę wiarygodne.
Kolejnym krokiem jest napisanie „podsumowanie" w postaci raportu z badania, w którym podsumujesz wyniki. Napiszesz, że tyle a tyle osób ma czerwone samochody, że ich wiek to średnio tyle itp. Odkryjesz np., że żółte samochody są średnio starsze od czerwonych o 3 lata itp. Staraj się znaleźć jak najbardziej medialne informacje. Jeżeli np. zapytasz czy uprawiałeś seks w samochodzie to zapytaj od razu, jaki to był kolor samochodu, wtedy możesz w raporcie dać listę najbardziej seksownych kolorów samochodów. W raporcie ogranicza cię tylko Twoja własna kreatywność, ale pamiętaj, abyś trzymał się faktów i niczego nie „upiększał". Ma to być ciekawe, ale rzeczowe i trzymające się faktów.
Przygotowujesz to w postaci PDF, zawierającego 10-20 stron, wraz z wykresami upiększającymi cały raport.
Oprócz tego przygotuj artykuł, który można by publikować w mediach. Wyobraź sobie, że duża gazeta pokroju WPROST postanowiła napisać 2 stronicowy artykuł oparty na wynikach z Twojego badania. Musisz go napisać. Pamiętaj, aby ten artykuł nie śmierdział ukrytą reklamą już w pierwszym akapicie. W ogóle nie mów nic o swojej firmie, jedyne co możesz zrobić to napisać coś w stylu „badania przeprowadzone przez X zdają się potwierdzać tą tezę, gdyż jak się okazuje ..." i niech to będzie wszystko. Potem w podsumowaniu artykułu możesz napisać, że opierałeś się na badaniach i podać link do badań.
Musisz przygotować taki artykuł, gdyż redakcje różnych mediów, bardziej serwisów internetowych niż prasy są strasznie wybredni, ale leniwi, a taki gotowiec to idealne miejsce na CTR+C oraz CTR+V.

Publikacja wyników

Kolejne zadanie to sprawienie, aby jak najwięcej osób zapoznało się z wynikami.
Przede wszystkim wyniki, a więc raport i artykuł musisz przesłać jeszcze raz do wszystkich gazet i serwisów (pamiętasz minimum 1000 serwisów trzeba było zebrać). O ile wcześniej te serwisy i media nie były zainteresowane, aby poinformować swoich czytelników o tym, że organizujesz badania, tak teraz będzie już inaczej.
Nie wiem czy Ty także czytelniku masz takie samo uczucie jak czytasz niekiedy relacje z jakiejś imprezy w gazecie, że gdybyś przeczytał o tym wcześniej to byś się na niej pojawił, a tak czytasz relacje z tego co już było. Jak się okazuje bardzo mało mediów informuje o nadchodzących imprezach. Ma to swoją przyczynę w tym, że od informowania od tego „co będzie" jest dział reklamy. Gazety chętniej piszą o tym co „było" a to i też bardzo często pod warunkiem, że dostaną kilka darmowych wejściówek oraz prezenty. IBM nawet kiedyś na konferencji rozdawał dziennikarzom notebooki.
No ale bądźmy optymistyczni, Twoje badania dobiegły do końca, już się odbyły i prześlij je do mediów. Bardzo szybko zobaczysz, że wiele serwisów wkleiło Twój artykuł z drobną poprawką redakcyjną, a i jeżeli materiał będzie ciekawy zainteresują się nim ogólnopolskie gazety i wiele z nich poda Twój adres jako organizatora badania.

Wyślij także ankietowanym

Ludzie, którzy wypełnili ankietę, zrobili to na pewno także dlatego, że ten temat ich interesuje. Ponieważ dysponujesz mailem do nich, możesz im także podesłać wyniki z adnotacją, że mogą je rozpowszechniać do woli,, gdyż im więcej osób to dostanie tym lepiej dla Ciebie.
Tutaj także możesz się zdziwić, jak wiele osób, które brało udział w ankiecie ma swoje własne hobbystyczne strony (ty przecież nie dotrzesz do wszystkich) i to, że będą mogli wstawić coś tak ciekawego będzie dla nich okazją.

Niech inni też rozdają

Wiele jest firm, sklepów internetowych, które Twojej raport mogłyby rozdawać jako bonus. Np. każdy kto zrobi u nich zakupy dostanie raport z badania. Taki raport może także służyć dla innych jako „przynęta" do zapisywania się na listy mailingowe.
Inni mogą go także rozesłać do swoich list mailingowych bez okazji, jako po prostu ciekawy gadżet, wystarczy im ten pomysł podrzucić i zachęcić.

Lepsza pozycja w wyszukiwarkach

Nikt nie wie dokładnie, na jakiej zasadzie Google i inne wyszukiwarki indeksują strony, jest to najbardziej strzeżona tajemnica tych firm. Każdy jednak, kto zajmuje się pozycjonowaniem powie ci, że jednym z najważniejszych czynników jest to, ile innych stron linkuje na Twoją. Raport, który przygotujesz i artykuł, który pojawi się w internecie, na pewno sprawi, że wiele stron będzie do Ciebie linkować, co pozytywnie wpłynie na Twoją pozycję w wyszukiwarkach. Co jest de fakto efektem ubocznym całej tej kampanii.

Zyski przez lata

Organizując kampanię w ten sposób nie spodziewaj się wyników natychmiastowych. Kampania nie jest przewidziana tak, aby w jednym momencie wchodziło do Ciebie dużo ludzi. Okres, gdy poinformujesz media o wynikach badania może być takim szczytowym, jednak nie jest to jakiś wynik oszałamiający. Ja przeprowadziłem około 20 takich kampanii i przeważnie ruch na stronie klienta przez te kilka dni, po poinformowaniu prasy, wzrósł zaledwie 2-5 krotnie.
Siła tej kampanii jest w tym, że wszędzie w internecie w setkach miejsc będą dostępne linki do Ciebie, które będą kierować do Ciebie niski strumień internautów, ale za to wiecznie, nawet przez kilka czy kilkanaście następnych lat. Do tego zawsze dochodzi lepszy wizerunek i pozycja w Google.
Cała kampania będzie cię najwyżej kosztować kilkaset złotych i kilka dni czasu. Jak na partyzantkę całkiem nieźle.

Za rok ponawiasz badania

I o ile już przeprowadziłeś pierwszy raz te badania to o wiele łatwiej (nawet połowa energii) będzie ci przeprowadzić takie badania drugi raz.
Dysponujesz już odpowiednimi gadżetami jako przynęty, masz odpowiednie kontakty, masz także listę osób, które wypełniły poprzednią ankietę, zapytaj czy zgodzą się ponownie wypełnić. Drugi raz jest znacznie łatwiejszy. W kolejnych edycjach w raporcie możesz zawrzeć także zmiany w kraju. Porównać wyniki jednego roku z drugim.

---

Kamil Cebulski
www.kamilcebulski.pl

ASBIRO
www.asbiro.pl

KCBE
www.kcbe.pl


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Sukces to odpowiednia reklama

Sukces to odpowiednia reklama

Autorem artykułu jest papaj



Reklama bardzo się zmieniła od czasów, gdy polegała na projektowaniu grafik do gazet i na billboardy, nagrywaniu komunikatów dla radia i kręceniu spotów telewizyjnych. Dzisiaj reklama to też przeróżne gadżety, organizowanie eventów i różne zaskakujące działania.

To jak firma powinna się reklamować, zależy od branży, w której działa. Jeżeli zajmuje się produkowanie ekskluzywnych towarów, to nie powinna inwestować w tanie gadżety ze swoim logiem, bo to zaszkodzi tylko jej wizerunkowi. Dobrym pomysłem byłyby na przykład kalendarze książkowe w skórzanej oprawie z wytłoczonym logo. W ten sposób pokazujemy klientom, że dbamy o własny wizerunek i jesteśmy w stanie zainwestować, w utrzymanie dobrej relacji z nimi. Tak samo świadczy to o naszych produktach, mówimy w ten sposób, że nie będziemy próbować zastąpić porządnych rozwiązań, tańszymi i mniej skutecznymi.

Dobrze jest też dobierać rodzaj produktu, którym będziemy chcieli się zareklamować, dając go w prezencie klientom, do branży, w której działamy. Jeżeli nasza firma produkuje na przykład kawę rozpuszczalnym, to doskonałym pomysłem są kubki reklamowe, które będę dołączane do sprzedawanej przez nas kawy i albo będą za darmo, albo będzie trzeba niewiele dopłacić, żeby kupić taką kawę z kubkiem. Natomiast, jeżeli mamy sklep z ubraniami dla młodzieży, to zamiast w kubki, powinniśmy zainwestować w nadruki na bluzach. Takie bluzy możemy sprzedawać po kosztach, bo nie są one tylko kolejnym produktem w naszym asortymencie, tylko potencjalną reklamą, która może dotrzeć dokładnie do tych odbiorców, na których nam zależy.

To oczywiście nie wszystkie sposoby na niestandardową reklamę. Jeżeli jesteśmy firmą, która stawia na innowacyjność i ciekawe pomysły, to możemy zaryzykować dużo bardziej odważną i przyciągającą uwagę kampanię. Jak na przykład ta z słynną czerwoną ręką, która przez długi czas pojawiała się wszędzie, ale nie była podpisywana, w żaden sposób i nikt nie wiedział o co chodzi. Dzięki takiemu zabiegowi marka ta stała się bardzo dobrze rozpoznawalne przez młodych ludzi, którzy byli bardzo ciekawi o co w tym wszystkim chodzi, a właśnie do nich miały być skierowane produkty tej firmy.

Reklama zmienia się bardzo szybko i stara się nas co chwilę zaskakiwać. Możemy się więc spodziewać, że jeszcze nie raz okaże się, że za jakąś dziwną akcją, która przykuła naszą uwagę stoi jakaś agencja reklamowa.

---

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Konsumenci on-line polecają marki

Konsumenci on-line polecają marki

Autorem artykułu jest Radosław Zarzeczny



Aż 2/3 użytkowników Facebooka uważa, że serwis daje im wyjątkowe możliwości korzystania z oferty ulubionej marki, wskazują najnowsze wyniki badań. Okazuje się, że internauci stają się doskonałymi rzecznikami marek.

Aż 2/3 użytkowników Facebooka uważa, że serwis daje im wyjątkowe możliwości korzystania z oferty ulubionej marki, wskazują najnowsze wyniki badań (Morpace Marketing & Consulting, kwiecień 2010). Oprócz decyzji zakupowych podejmowanych za pośrednictwem serwisu czy wykorzystywania profili jako źródła informacji o produkcie, internauci stają się również rzecznikami marek. Okazuje się, że 68% internautów chętniej odwiedza profil marki, gdy jest ona polecana przez innych użytkowników. Praktyka potwierdza ten trend również na serwisie Fotka.pl, gdzie prawie 1 milion użytkowników identyfikuje się z minimum jedną marką.Według najnowszych badań 41 % użytkowników popularnego serwisu Facebook wykorzystuje profile marek oraz strony fanów w celu informowania swoich znajomych o produktach i usługach, które wspierają. Takie działania stanowią istotny element w procesie samookreślenia się użytkowników. Dodawanie zdjęć do własnego profilu czy komentowanie działań innych użytkowników, okazują się być na tyle powszechnymi działaniami, że użytkownicy wciąż poszukują nowych możliwości autoekspresji.Takie działania okazują się być wyjątkowo korzystne dla samych marek. Użytkownicy w procesie autopromocji, która jest podstawą istnienia i zainteresowania na portalach społecznościowych, stają się jednocześnie nośnikiem pozytywnych odniesień do marki. Występuje tu prosty mechanizm polecania marki.Interesującym przykładem takich interakcji między użytkownikiem a marką są grupy reklamowe na Fotka.pl. Na serwisie istnieje ogółem ponad 150 tysięcy grup, założonych przez użytkowników. Często są to grupy zakładane dla marek, z którymi się identyfikują, np. grupa ?Coca Cola?, skupiająca niemal 43 000 osób. Coraz liczniej, na serwisie, zakładane są także grupy oficjalne dla dużych marek jak Wedel, Heyah, Sizeer czy Vans. Łącznie skupiają one ponad ćwierć miliona użytkowników.Według przeprowadzonych badań, dla 37 % użytkowników istotnym czynnikiem motywującym do przystępowania do profil ulubionej marki, oprócz polecania przez znajomych, są oferowane kupony czy rabaty.Na Fotka.pl, użytkownik zapisany jest średnio do 3 klanów. Dane te doskonale ilustrują potencjał rozwoju jaki drzemie w tym serwisie społecznościowym.

---

Radosław Zarzeczny


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Internet jako nowe medium komunikacji społecznej

Internet jako nowe medium komunikacji społecznej

Autorem artykułu jest RatujPC



Internet jako zjawisko liczy sobie niewiele lat, lecz jako pojęcie jest w rzeczywistości starszy, niż większość jego użytkowników - narodził się w latach 60-tych, to znacznie wcześniej, zanim ukuto żargonowe określenie "infostrada". Bez wątpienia ogólnoświatowa Sieć w pełni zasługuje na uwagę, jaką obecnie się jej poświęca.

Internet jako medium komunikacji społecznej w zasadniczy sposób zrewolucjonizowało sposób przepływu informacji, stało się narzędziem pracy oraz miejscem dobrej zabawy wielu milionów ludzi. Internet obecnie rozwinął się do tego stopnia, że jest rzeczywistym oknem na świat, w którym odległość liczona w kilometrach czy tysiącach kilometrów nie ma żadnego znaczenia. Problematyka związana z Internetem obejmuje szeroki wachlarz zagadnień.


W swoim artykule skoncentruję się głównie na zagadnieniach związanych z rolą jaką pełni Internet w życiu społeczności skupionej wokół Wędkarskiego Centrum Wymiany Informacji.
W pierwszym rozdziale zdefiniuję proces komunikowania oraz opiszę jego cechy i formy, a także przedstawię sposoby w jakie można się komunikować.

W drugim rozdziale scharakteryzuję pojęcia takie jak: Internet, strony www, Cyberprzestrzeń, Cybersocjologia, opiszę formy i specyfikę komunikacji za pośrednictwem sieci komputerowych, przedstawię zjawiska społeczne jakie zachodzą w Cyberprzestrzeni, a także podejmę problem uzależnienia od Internetu.


W pewnym rozdziale zająłem się problematyką i metodologią badań - wyjaśniłam jaki jest cel badania, jaką i dlaczego wybrałam technikę badania oraz jak została wybrana zbiorowość do badania.
Na końcu analizuję, prezentuję i podsumuję wyniki badania.

Komunikowanie jest jednym z najstarszych procesów społecznych. Towarzyszy ono człowiekowi od momentu, kiedy istoty ludzkie zaczęły żyć w grupach i organizować pierwsze struktury. Dziś nie można: wyobrazić sobie nowoczesnych społeczeństw, których członkowie nie porozumiewają się ze sobą. Wielu badaczy zgodnie przyznaje, że społeczeństwa nie tylko istnieją dzięki przekazywaniu informacji i komunikowaniu, ale że ich istnienie polega na procesach przekazu i komunikacji. Oznacza to, iż procesy te stanowią fundament społeczeństwa, bez których nie mogłoby ono funkcjonować, trwać i dokonywać transmisji dziedzictwa kulturowego z pokolenia na pokolenie.

Wszystkie procesy przebiegające z udziałem ludzi mają charakter społeczny, zatem i komunikowanie jest społeczne, gdyż jego uczestnikami są zawsze członkowie społeczeństwa. Stąd mówimy o komunikowaniu społecznym, jako o najszerszym zbiorze procesów porozumiewania się jednostek i grup. Procesy te przebiegają na kilku poziomach, uzależnionych od społecznego kontekstu. Najniższy poziom tworzy interpersonalne komunikowanie dwóch jednostek, następnie komunikowanie grupowe i międzygrupowe, wyżej komunikowanie instytucjonalne, a jeszcze wyżej komunikowanie publiczne, w tym także polityczne i ulokowane najwyżej - komunikowanie masowe. Wszystkie one są procesami społecznymi, bo przebiegają w systemie społecznym.
Pojęcie "komunikowanie" pochodzi od łacińskiego czasownika communico, communicare (uczynić wspólnym, połączyć; udzielić komuś wiadomości, naradzać się) i rzeczownika communio (wspólność, poczucie łączności).
Definicja: Komunikowanie jest procesem porozumiewania się jednostek, grup lub instytucji. Jego celem jest wymiana myśli, dzielenie się wiedzą, informacjami i ideami. Proces ten odbywa się na różnych poziomach, przy użyciu zróżnicowanych środków i wywołuje określone skutki.

Cechy komunikowania
Komunikowanie - można mu przypisać kilka fundamentalnych cech:
• Komunikowanie jest specyficznym procesem społecznym, ponieważ odnosi się przynajmniej do dwóch jednostek i przebiega zawsze w środowisku społecznym.
• Komunikowanie zachodzi w określonym kontekście społecznym, determinowanym przez liczbę i charakter uczestników procesu. Może to być kontekst interpersonalny, grupowy, instytucjonalny, publiczny, masowy lub międzykulturowy.
Jest to proces kreatywny, polegający na budowaniu nowych pojęć i przyswajaniu wiedzy o otaczającym świecie.
• Komunikowanie ma charakter dynamiczny, bo polega na przyjmowaniu, rozumieniu i interpretowaniu informacji.
Jest to proces ciągły, bowiem trwa od chwili narodzenia człowieka aż do jego śmierci.
• Komunikowanie jest procesem symbolicznym, bo posługuje się symbolami i znakami. Aby mogło dojść do porozumienia się uczestników niezbędna jest wspólnota semiotyczna, czyli operowanie tymi samymi znakami i symbolami.
Jest to proces interakcyjny, tzn. że między jego uczestnikami wytwarzają się określone stosunki, które mogą mieć charakter partnerski (komunikowanie symetryczne) lub opierać się na stosunku dominacji i podporządkowania (komunikowanie niesymetryczne lub komplementarne).
• Komunikowanie jest zasadniczo celowe i świadome, ponieważ działaniem każdego uczestnika procesu kierują określone motywy.
• Komunikowanie jest nieuchronne - "nikt nie może się nie komunikować", oznacza to, że ludzie zawsze i wszędzie będą się ze sobą porozumiewać bez względu na ich uświadamiane bądź nie uświadamiane zamiary.
• Komunikowanie jest procesem złożonym, czyli wieloelementowym i wielofazowym, może mieć charakter dwustronny lub jednostronny, werbalny lub niewerbalny, bezpośredni, medialny lub pośredni.
• W przeciwieństwie do pewnych procesów fizycznych czy chemicznych komunikowanie jest nieodwracalne, nie da się go cofnąć, powtórzyć czy zmienić przebiegu.
Każdy proces komunikowania składa się z kilku niezbędnych elementów. Są one ze sobą ściśle powiązane i decydują o dynamicznym i transakcyjnym charakterze komunikatu. Do stałych elementów procesu zalicza się:
• Kontekst - to warunki, w jakich odbywa się proces komunikowania (ma różne aspekty: fizyczny, historyczny, psychologiczny, kulturowy).
• Uczestnicy - w transakcyjnym procesie komunikowania odgrywają role nadawców i odbiorców. W procesach sformalizowanych role te z reguły są jednoznacznie określone i niewymienialne, w przypadku zaś nieformalnego komunikowania jednoczesne i wymienne. Każda jednostka, jako uczestnik procesu komunikowania, jest produktem swojego indywidualnego doświadczenia, uczuć, idei, nastrojów, wykonywanych zajęć (zawodu), religii etc.
• Komunikat - zajmuje miejsce centralne w procesie komunikowania pomiędzy nadawcą i odbiorcą. Komunikat, nazywany także przekazem komunikacyjnym, jest kompleksową strukturą, na którą składają się znaczenia, symbole, kodowanie i dekodowanie, forma i organizacja.
• Kanał - rozumiany jest jako droga przekazu i środki transportu, za pomoc ą których przekaz pokonuje drogę od nadawcy do odbiorcy. Ludzie w komunikowaniu bezpośrednim mogą używać wszystkich pięciu kanałów sensorycznych jak: słuch (symbole werbalne), wzrok (sygnały niewerbalne), a także dotyk, zapach i smak. W komunikowaniu pośrednim kanały te są zredukowane do wzroku i słuchu.
• Szumy - to źródło zakłóceń. Mogą mieć charakter zewnętrzny, wewnętrzny i sematyczny. Każdy z nich może blokować proces komunikowania na etapie dekodowania.
• Sprzężenie zwrotne - to reakcja odbiorcy na komunikat po jego odkodowaniu. Mówi nam, czy przekaz został usłyszany, zobaczony i zrozumiany. Powoduje, że proces komunikowania ma charakter transakcyjny. Występują różne typy sprzężenia zwrotnego. W przypadku komunikowania bezpośredniego jest to sprzężenie bezpośrednie - natychmiastowe, natomiast w komunikowaniu pośrednim występuje sprzężenie pośrednie- opóźnione .

Niewerbalne komunikowanie może wzmacniać, osłabiać lub zaprzeczać przekazom werbalnym. O ile komunikaty słowne zawierają zazwyczaj odniesienia do konkretnego problemu lub tematu, o tyle przekazy niewerbalne prze de wszystkim odnoszą się do stosunku między nadawcą i odbiorcą. Z. Nęcki wyróżnia dziesięć rodzajów niewerbalnych aktów komunikowania. Są to:
• gestykulacja,
• mimika,
• dotyk i kontakt fizyczny odgrywa ogromną rolę w budowaniu wrażenia bliskości lub dystansu psychicznego.
• spojrzenia wzajemne i spoglądanie jednostronne, których psychologiczna funkcja jest mniej więcej podobna do funkcji dotyku na odległość
• dystans fizyczny
• pozycja ciała
• wygląd zewnętrzny,
• dźwięki paralingwistyczne (parajęzykowe)
• jakość wypowiedzi związana z intonacją i natężeniem głosu
• elementy środowiska fizycznego, w którym zachodzą procesy komunikowania
Ustne komunikowanie jest spersonalizowane i zapewnia większą kontrolę na tym, czy komunikat dociera do odbiorcy, umożliwiając jednocześnie natychmiastowe sprzężenie zwrotne. Jest najbardziej efektywną formą przekazywania wiadomości względnie prostych i nieskomplikowanych, gdy nadawca bezpośrednio kontaktuje się z odbiorcą i jest zarazem zainteresowany emocjonalnym odbiorem informacji. Mimo zalet ten typ komunikowania ma charakter raczej ulotny.
Pisemne komunikowanie ma bardziej sformalizowany charakter. Ograniczona jest tutaj kontrola nad tym, czy, kiedy i w jaki sposób wiadomość będzie odebrana. Sprzężenie zwrotne może być utrudnione lub w ogóle nie występować. Natomiast jego zaletą jest to, że wiadomości są utrwalone fizycznie (np. na papierze, karcie magnetycznej).
Bezpośrednie komunikowanie polega na osobistej styczności nadawcy i odbiorcy, w postaci np. rozmowy, dyskusji, narady, wywiadu itd.
Pośrednie komunikowanie polega na wymianie informacji za pośrednictwem różnorakich nośników informacji, np. telefonu, komputera, telewizji, taśmy magnetofonowej, papieru.
Stosując drugie kryterium charakteru relacji łączącej nadawcę i odbiorcę, wyróżniono wcześniej cztery pary form komunikowania:
W jednokierunkowym komunikowaniu nadawca, przekazując komunikat, nie oczekuje sprzężenia zwrotnego lub nie dąży do jego podtrzymania.
Komunikowanie dwukierunkowe występuje wtedy, gdy nadawcy zależy na wytworzeniu i utrzymywaniu sprzężenia zwrotnego.
Symetryczne komunikowanie występuje wówczas, gdy zarówno nadawca, jak i odbiorca mają zbliżony czy wręcz identyczny status.
Niesymetryczne komunikowanie ma miejsce, gdy w rolach nadawców i odbiorców kontaktują się między sobą osoby o nierównoważnym statusie. Komunikowanie niesymetryczne ma przeważnie charakter bardziej sformalizowany, wymuszony, oficjalny, regularny, często pośredni; zwraca się tutaj większą uwagę na formę i precyzję przekazywanych informacji. Obsługa informatyczna firm pomaga w komunikacji.
Formalne komunikowanie odbywa się na podstawie różnego rodzaju uregulowań normatywno-prawnych. Uregulowania te określają, kto, gdzie, kiedy, w jakiej sprawie, w jaki sposób i z kim powinien się kontaktować, w celu wymiany informacji, a także w jakim charakterze bierze udział w procesie komunikowania (nadawca, odbiorca, pośrednik).
W ramach struktur formalnych zachowania członków są dokładnie sprecyzowane i rygorystycznie egzekwowane.
Nieformalne komunikowanie obejmuje wszelkie spontaniczne akty porozumiewania się ludzi.
Niektóre typy zachowań nadawców wywołują wśród odbiorców reakcje obronne, utrudniające, a czasem nawet uniemożliwiające skuteczne porozumiewanie się. Mamy wówczas do czynienia z tzw. komunikowaniem obronnym.

---

Serwis Laptopów Katowice RatujPC


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

E-wizerunek czyli markering internetowy - nowoczesny PR - cz.2 Wizerunek firmy

e-wizerunek czyli markering internetowy- nowoczesny PR- cz.2 wizerunek firmy

Autorem artykułu jest RatujPC



Strona WWW może mieć największy wpływ na wizerunek firmy,
ponieważ nie narzucając się klientowi (tak jak robi to np. natarczywy
sprzedawca), informuje go o każdej rzeczy, o jaką ten chce się dowiedzieć,
oczywiście pod warunkiem że jest na niej dużo, często

Kolejną możliwością, jaką daje strona WWW, jest kreacja wizerunku
innego od rzeczywistego. Jeśli np. siedziba firmy mieści się w baraku
na obrzeżach miasta, z wysypiska obok czuć straszliwy smród, a patologia
z bloku obok krzyczy tak, że nie można własnych myśli usłyszeć,
wtedy z pomocą przychodzi e-wizerunek. Wirtualny wizerunek
jest ważny, zwłaszcza gdy możemy sfinalizować transakcję bez kontaktu
face to face. Klient postrzega wówczas firmę przez stronę WWW,
bo na niej widział piękny design i odpowiednio dobrane kolory.
Działa to oczywiście w obie strony. Nawet wynajęcie lokalu w biurowcu
klasy A może nie zostać docenione przez klientów, gdy strona
internetowa jest brzydka i niefunkcjonalna.
E-wizerunek może zostać użyty do działań nieetycznych. Korzystają
z tego na potęgę chińscy oszuści: tworzą oni atrakcyjne witryny
i nabijają w butelkę dziesiątki tysięcy ludzi świata Zachodu, którzy
wysyłają w ciemno pieniądze za produkty ładnie wyeksponowane
na stronie WWW. E-wizerunek jednak daje też szansę, jakiej biedna
firma czy osoba nigdy by nie otrzymała. O ile tworzenie atrakcyjnych stron w celu oszukania kogoś jest etycznie jednoznaczne, o tyle nie jest już takie w sytuacji, gdy ktoś chce i może oferować dobrą usługę, ale nie stać go np. na biurowiec klasy A.
Allegro zaczynało działać w piwnicy. Gdyby trąbiono o tym wszem
i wobec, nikt nie zawierałby poprzez ten serwis transakcji. Dziś korzystają
z niego miliony Polaków, a dla pewnej części handlowanie na
aukcjach jest jedynym źródłem utrzymania. Allegro miało pomysł i odpowiednio
go zrealizowało. Świat realny nie pozwoliłby zrealizować
tak poważnego pomysłu w piwnicy. Świat wirtualny okazał się za to
bardzo uprzejmy.
Poniżej przedstawiam działania, jakie należy podjąć w obszarze strony
WWW, by skutecznie budować dobry wizerunek.

Trafiamy pod dobry adres


Zacząć należy od wymyślenia adresu, pod jakim odbiorcy będą mogli
znaleźć stronę, czyli od wymyślenia i wykupienia odpowiedniej domeny
internetowej - im jest ona krótsza i lepiej oddaje charakter
podmiotu strony, tym łatwiej będzie rozpoznawalna i tym większą
liczbę odwiedzin strona zanotuje. Ważnym zabiegiem jest określenie
końcówki domeny. Można posłużyć się specjalizacją i np. strony poświęcone serwisowi komputerowemu końcówkę pc, aczkolwiek wciąż najlepiej postrzeganą końcówką w Polsce, co wykazało moje badanie, jest .pl jak w przypadku serwis komputerowy katowice www.ratujpc.pl
Mało wiarygodnie natomiast wyglądają domeny w innych domenach,
czyli tzw. subdomeny, gdyż większość internautów wie, że te zazwyczaj
nic nie kosztują, a ciężko zaufać komuś, komu nie chciało się nawet
zainwestować w posiadanie przyzwoitego adresu WWW (przykład:
pedzeniebimbru.bimbrownicy.biz.pl). Nazwa domeny powinna być:
krótka, prosta w pisowni i wymowie, łatwa do zapamiętania, unikatowa,
ale jednocześnie powinna kojarzyć się z działalnością podmiotu strony
WWW.

Co słychać u konkurencji


Przed zleceniem stworzenia strony WWW (lub zrobieniem jej samemu,
jeśli robi się to od dawna ) dobrze jest spędzić kilka godzin, odwiedzając
strony konkurencji, i wynotować złe i dobre ich cechy, tak by
uniknąć powielania błędów, zwłaszcza w sferze nawigacji. Ważne też,
by nieopatrznie nie skopiować innej strony. Ma to fatalne skutki dla
wizerunku.
Gdzie jestem
Najważniejsze dla odbiorcy strony jest łatwe poruszanie się po niej
oraz korzystanie z wygody, jaką daje Internet - system nawigowania
po stronie musi być skuteczny i przyjazny, a odbiorca powinien
zawsze wiedzieć, gdzie znajduje się aktualnie i jak ma się przenieść
w inne pożądane miejsce. Więcej w tym temacie przeczytasz w następnym
podrozdziale.
Nowoczesność
Internet to medium nowoczesne. Ludzie korzystają z niego, ponieważ
zapewnia wiele wygód. Ważne, by o nich nie zapominać przy tworzeniu
strony. Jeśli klient chce skorzystać np. ze sklepu internetowego,
należy zagwarantować wszelkie wygody, jakie niosą za sobą zakupy
przez Internet, czyli dostęp do opinii innych klientów, a przede wszystkim
możliwość zapłacenia przelewem elektronicznym lub kartą płatniczą.
Jeśli prowadzimy np. szkołę językową, warto w specjalnej strefie
na stronie (dostępnej po zalogowaniu się) zamieszczać dotychczasowe
lekcje, daty czatu z lektorem, kiedy można się go zapytać o różne zagadnienia.
Nowoczesność jest standardem. Niekorzystanie z najnowszych
rozwiązań i wygód, jakie daje Internet, może zostać źle odebrane
przez użytkowników.

Więcej informacji w kolejnej części artykułu.

Zapraszam

---

Pomoc Drogowa Katowice


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl