czwartek, 4 lutego 2016

Czy każdy biznes potrzebuje strategii?

Czy każdy biznes potrzebuje strategii?


Autor: Jacek Pietrasiuk


Jasno określona strategia działania jest kluczowym elementem powodzenia firmy na rynku. Każda firma, nawet jednoosobowa powinna mieć strategię. Konieczność posiadania strategii jest najbardziej niedoceniana przez właścicieli małych firm.


A to właśnie dzięki przemyślanej strategii, możesz być krok przed swoją konkurencją. Możesz osiągnąć przewagę nawet nad tymi firmami, które są dłużej od Ciebie na rynku.

Brak strategii to z kolei prowadzenie biznesu na zasadzie pogoni za okazją. To chwytanie się wszystkich przychodzących szans. Niektóre firmy popełniają błąd polegający na zmianie strategii, zanim zacznie ona przynosić efekty. Natomiast wiele ze strategii potrzebuje nawet kilku lat żeby zacząć działać.

Główne pytanie, na które powinna odpowiadać strategia to: jak chcesz osiągnąć cel i w jakim czasie ? Strategia to opis sposobu pokonania drogi od dnia dzisiejszego do dnia osiągnięcia jasno ustalonych celów. Dzięki strategii firma podąża stale w wytyczonym kierunku i wie dokąd zmierza.

Strategia to również myślenie długofalowe, najczęściej w perspektywie 3-5 lat. Firma, która ma przewagę strategiczną, to firma o ogromnym potencjale rynkowym. To pretendent do zostania liderem w swojej branży. Taka firma rozwija się znacznie
szybciej i przynosi większe zyski.

Strategia powinna odpowiadać również na następujące pytania: kogo i w jaki sposób będziemy obsługiwać, jakie wartości będziemy komunikować naszym klientom, jak zdobędziemy i przywiążemy do siebie klientów, w czym jesteśmy dobrzy, jakiego rodzaju unikalność będziemy budować, czym się wyróżnimy, jakie są nasze i naszej konkurencji mocne i słabe strony, co, jak i dlaczego chcemy robić i na czym będziemy zarabiać, kogo i czego będziemy potrzebowali, jakiego rezultatu się spodziewamy ?

Z pojęciem strategii wiąże się również pojęcie misji i wizji. Misja to nadrzędny cel Twojego biznesu. Misja powinna odpowiadać na pytanie po co istnieje Twoja firma ? Wizja z kolei określa to, jak chcesz aby Twój biznes wyglądał w przyszłości. Natomiast pomysłem na spełnienie wizji jest właśnie strategia. Sposoby i metody realizacji strategii to taktyki. Taktyki pomagają osiągnąć cel strategiczny. Wybór taktyk powinien zawsze wypływać z nadrzędnej strategii.


Autor: Jacek Pietrasiuk właściciel StrategieWzrostu.pl. Więcej artykułów na jacekpietrasiuk.pl.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

4 komentarze:

  1. Myślę, że zakładanie działalności gospodarczej powinno wiązać się przynajmniej z minimalnym przygotowaniem strategii. Uważam, że warto mieć chociaż business model canvas, który kształtuje zarys tego kim ma być firma, dla kogo i co oferować, a także jakie ma plany na rozwój.

    OdpowiedzUsuń
  2. Moim zdaniem, startegia marketingowa jest pierwszym i najbardziej istotnym działaniem, mającym na celu określenie jakie przymioty powinna posiadać kreowana marka. Tutaj warto skorzystać z usług https://greenhat.pl/ jeśli chcecie odnieść sukces.

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetny wpis! Dobra strategia to podstawa

    OdpowiedzUsuń
  4. Wszystkie informacje bardzo pomocne

    OdpowiedzUsuń