Flash podbija Internet, ale czy ma przyszłość?
Autor: Reklama internetowa
Technologia Flash uczyniła Internet medium multimedialnym. Coraz więcej stron tworzonych jest za pomocą Flasha. Co takiego wnosi Flash? Jakie ma zalety i wady w stosunku do tradycyjnej technologii HTML? Dla kogo są strony zbudowane w oparciu o tę technologię? Wreszcie: czy Flash ma przyszłość?
Większość z nas zapewne pamięta zmiany, jakie zaszły we wszelkiego rodzaju programach telewizyjnych. Na początku były to czarno – białe produkcje, bardzo statyczne. W chwili obecnej programy są już oczywiście w kolorze, ale główna zmiana polega na sposobie ich realizacji. Dzisiejsze programy są dynamiczne, kręcone przeważnie z przenośnych kamer. Zmiany te w największym stopniu dotknęły telewizję skierowaną do młodzieży (przykład MTV). Podobne zmiany technologiczne sięgnęły także Internetu, a dokładnie sposobu budowania stron www.
Flash jako nowa technologia w budowie stron www
W początkowej fazie rozwoju Internetu, programiści przy tworzeniu stron www mieli do dyspozycji właściwie tylko język HTML. Pozwalał on na tworzenie prostych stron internetowych, o statycznym charakterze. W dłuższej perspektywie technologia ta nie mogła sprostać oczekiwaniom współczesnych Internautów, czy to prywatnych użytkowników czy też firm. Szukano rozwiązań bardziej przystających do współczesnego świata. Szybkiego, barwnego, zmieniającego się i bardzo dynamicznego. Naprzeciw tym oczekiwaniom wyszła technologia Flash, umożliwiająca tworzenie animacji z wykorzystaniem grafiki wektorowej na zasadzie klatek kluczowych. Tak powstałe pliki można odtwarzać na stronie za pomocą przeglądarki internetowej z zainstalowaną wtyczką (np. Adobe Flash Player) lub w oddzielnym programie do tego przeznaczonym. Od czasu pojawienia się wersji Flash 5 można tworzyć interaktywne animacje i programy. Pliki Flash najczęściej są wykorzystywane do znienawidzonych przez internautów reklam i prezentacji.
Flash jest trendy
Flash to mała rewolucja w Internecie. Coraz więcej stron jest budowanych w tej technologii. W chwili obecnej to już właściwie nie moda a konieczność. Flash to głównie animacja i efektowna grafika. To także możliwość oglądania filmów w oknie przeglądarki. Stron zbudowanych z użyciem HTML i Flasha nie sposób pomylić. Strona we Flashu to nie tylko nowoczesny wygląd, ale także możliwości interaktywne. Większe możliwości jednak kosztują. Zbudowanie strony we Flashu jest droższe niż w HTML. Technologia ta jest bardziej skomplikowana, choć w prosty sposób możliwe jest osiągniecie rzeczy niemożliwych do zrobienia w HTML. Technologia Flash jest trochę bardziej pracochłonna. Właściwie każdy projekt powstawać musi od podstaw. Często istnieje także konieczność zbudowania alternatywnej wersji w HTML (dla grupy starszych internautów), co zwiększa koszty całego projektu strony. Na dodatek efekty wynikające z technologii flash nie są dostępne dla wszystkich. Konieczne jest tutaj zainstalowanie odpowiedniej wtyczki. Problemem jest także zapanowanie nad tak zbudowaną stroną internetową w niektórych przeglądarkach. Mówiąc jaśniej, strony zbudowane z myślą o przeglądarce jednej firmy, w wielu przypadkach wyglądają inaczej (czytaj: nieczytelnie) w innych przeglądarkach. Te i inne pomniejsze niedogodności nie przerażają jednak zarówno webmasterów jak i firm. Ekspansja Flasha trwa.
Dla kogo Flash?
Technologia Flash w największym stopniu zadomowiła się na stronach skierowanych do młodych odbiorców. Strony efektowne wizualnie bardziej przemawiają do tej grupy użytkowników. To oni poszukują w Internecie gier, interaktywnych zabaw, animacji, teledysków muzycznych. Dla młodego pokolenia, które w wirtualny świat wkroczyło niedawno, multimedialne strony internetowe są niejako normalnością. Nieco inaczej do tego typu nowinek zawsze podchodzą osoby starsze. Nie można się temu dziwić. One z kolei w Internecie poszukują innych treści niż ich dzieci. Dla nich liczy się bardziej merytoryczna i rzeczowa informacja, niż multimedialne gadżety. W wielu przypadkach te flaszowe fajerwerki przeszkadzają starszym użytkownikom w przeglądaniu strony. Zresztą kogo z nas nie irytują coraz wymyślniejsze reklamy, pojawiające się z zaskoczenia na wielu stronach. Trudno się zatem dziwić, że technologia ta nie zadomowiła się tak mocno na wielu stronach branżowych i informacyjnych. Jeśli nawet ich webmasterzy posługują się tą techniką, to z umiarem. Za to strony, których głównym odbiorcą są najmłodsi internauci, prześcigają się w coraz wymyślniejszych gadżetach multimedialnych. W przypadku stron dla najmłodszych, jakiś nowy efektowny trik, zrobiony we Flashu, często decyduje o ich popularności.
Mity związane z pozycjonowaniem stron we Flashu
Jednym z czynników, który ujemnie wpłynął i nadal wpływa na popularyzację technologii Flash, jest opinia dużej grupy fachowców, że strony z użyciem Flasha nie dają się skutecznie pozycjonować. Obecnie przeważa opinia, że jest to raczej mit, wykreowany przez „leniwych” pozycjonerów. Jeszcze niedawno pozycjonowanie takich stron wymagało kompleksowego
przystosowania strony pod kątem wyszukiwarek. W większości przypadków taki efekt uzyskiwało się przez stworzenie alternatywnej strony w języku HTML, widocznej tylko dla robota wyszukiwarki. Niedawno jednak doszło do porozumienia między Adobe i Google w kontekście indeksowania stron WWW. Efektem współpracy jest poprawa algorytmu odpowiedzialnego za indeksację stron - Google zaczyna „czytać” Flasha. Stąd dziś wydaje się, że opinia o trudnościach w pozycjonowaniu stron, zrobionych na Flashu, to tylko mit, który dalej jest rozpowszechniany na mało fachowych forach. Profesjonalni pozycjonerzy potwierdzają: strony oparte na Flashu da się efektywnie pozycjonować. Oczywiście promocja stron internetowych opartych o technologię Flash wymaga o wiele większej wiedzy, doświadczenia oraz nakładu pracy. Kod źródłowy strony opartej na Flashu musi być mimo wszystko odpowiednio zoptymalizowany. Najlepiej o tym pomyśleć już w czasie projektu strony, podczas którego dobrze jest połączyć atrakcyjne, flashowe animacje z funkcjonalnościami jakie oferuje „zwykła” strona oparta o HTML. Warto także dodać, że technologia Flash została tak dopracowana, że aktualizowanie stron nie jest już tak uciążliwe jak kiedyś.
Wady i zalety Flash – o czym należy pamiętać?
Technologia Flash jak każda technologia ma swoje wady i zalety. Do zalet niewątpliwie można zaliczyć:
- możliwość tworzenia multimedialnych gadżetów, podnoszących atrakcyjność strony
(np. gier on-line),
- możliwość lepszego prezentowania nagrań audio/video bezpośrednio na stronie,
- możliwość prezentowania dynamicznych wykresów,
- efekt wizualny strony.
Wśród wad technologii Flash można wymienić:
- konieczność zainstalowania specjalnego oprogramowania w celu pełnego
korzystania z możliwości Flasha,
- wolniejsze wczytywanie się stron zbudowanych we Flashu, spowalnianie działania
przeglądarki,
- wyższe wymagania sprzętowe,
- niedostępność lub ograniczona dostępność technologii Flash w urządzeniach
mobilnych,
- utrudniona możliwość pozycjonowania, potrzeba większych nakładów pracy,
- wysokie koszty stworzenia od podstaw strony internetowej,
- nieco gorsza funkcjonalność stron.
Często wśród wad technologii Flash wymienia się brak dostępności takich stron dla osób niepełnosprawnych np. niewidomych i niedowidzących. Większość programistów jednakże nie podziela tej opinii. Przyznają oni, że dotychczasowe strony stworzone we Flashu na ogół są niedostępne dla osób niepełnosprawnych, jednak nie z powodu ułomności technologii, ale z winy programistów tworzących strony. Wskazują oni, że w przyszłości większość stron dla osób niepełnosprawnych będzie tworzona w technologii Flash. Daje ona więcej możliwości w tym względzie niż HTML. W chwili obecnej już są dostępne systemy, w których nawigacja po stronie odbywa się jedynie poprzez ruchy głowy użytkownika, a ruchy te są odczytywane poprzez kamerę internetową podłączoną do komputera. To głównie zasługa technologii Flash. Uznaje się, że technologia Flash oraz system rozpoznawania mowy zrewolucjonizują dostępność stron dla niepełnosprawnych internautów. Obecne narzekania niektórych Internautów na multimedialność stron internetowych zbudowanych we flashu zdają się przypominać te sprzed kilkunastu lat, kiedy to zmieniała się telewizja. Rzeczywiście w początkowej fazie, podobnie zresztą jak pierwsze programy MTV, strony flaszowe były zbyt trudne do ogarnięcia dla oka i męczące. Wynikało to z dwóch powodów. Na początku technologia flash była jeszcze niezbyt dopracowana, a programiści przyzwyczajeni do HTML, mieli z nią problem. Może nie konkretnie z jej zastosowaniem, ale raczej z umiarem w jej stosowaniu. Obecne strony zbudowane przy jej użyciu są już bardziej przyjazne użytkownikowi. Wydaje się, że od technologii flash nie ma odwrotu, czego dowodem jest coraz więcej stron zbudowanych z jej pomocą. Oczywiście nie ma szans, aby flash opanował cały Internet. Tak jak w przypadku telewizji, część stron nadal będzie tworzona w sposób klasyczny. Odbiorcy większości stron fachowych i informacyjnych zapewne nigdy nie zaakceptują, irytujących fajerwerków tworzonych w Flash.
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz