środa, 27 listopada 2019

E-mail marketing dla opornych – jak zacząć przygodę z mailingiem

E-mail marketing dla opornych – jak zacząć przygodę z mailingiem


Autor: Agnieszka Szynal-Tuleja


E-mail marketing to wciąż jedna z najpopularniejszych form promocji w sieci. Aż 98% firm wykorzystujących Internet z powodzeniem korzysta z maili do klientów.


Mail do znajomego to szybki i przyjemny sposób komunikacji. Mail wystosowany do klienta jest bardziej skomplikowany i wymaga żmudnego przygotowania tekstu, grafiki, układu treści ściśle podporządkowanych celom i grupie adresatów. Już sam tytuł ma ogromne znaczenie i jest pierwszym elementem, który zdecyduje czy wiadomość zostanie przeczytana czy od razu przeniesiona do kosza.

Poniżej o tym jak rozpocząć przygodę z e-mail marketingiem, co przygotować i jaki typ wiadomości wybrać.

Kto jest adresatem mailingu?

Najpierw musisz ustalić grupę odbiorców i stworzyć bazę adresów, na które wyślesz wiadomości. Zależy Ci przecież, by ludzie odbierali Twoje wiadomości i korzystali z oferty. Dlatego trzeba dołożyć wszelkich starań, by zdobyć tylko wartościowe adresy osób, które mogą stać się Twoimi klientami.
Jeśli masz już pokaźną bazę adresów mailowych klientów – świetnie. Teraz wystarczy przeanalizować źródła i podzielić odbiorców pod ich kątem. To znacznie ułatwi późniejszą pracę.

Jednak zazwyczaj działania e-mail marketingowe zaczynają osoby, które bazy adresów nie mają. Sposobów na zdobycie maili klientów jest co najmniej kilka:

  • umieść na swojej stronie formularz kontaktowy, formularz zamówienia, w którym wymagane jest podanie e-maila,
  • zachęć klientów do zapisania się do newslettera,
  • zaoferuj coś ekstra w zamian za podanie maila – produktem premium może być specjalny kod rabatowy, raport, ciekawa infografika lub inna treść, która łączy się z Twoją firmą,
  • zorganizuj konkurs i podanie adresu mailowego wykorzystaj jako warunek przystąpienia do zabawy – jeśli chcesz zdobyć wartościowych adresatów nie obniżaj poprzeczki zbyt nisko,
  • skorzystaj z pomocy firmy zewnętrznej, która dysponuje bazami adresów mailowych i skłoń adresatów do zapisania się do Twojej bazy np. poprzez informację, że Twoi klienci to grupa ekskluzywna, tylko dla wybranych.

W jakim celu tworzę maile?

Drugim krokiem jest określenie celu, którym kierujesz się przy tworzeniu mailingu. To pytanie zazwyczaj nie ma jednoznacznej odpowiedzi, bo celów może być kilka, oto niektóre z nich:

  • poinformowanie o nowym sklepie internetowym,
  • zwiększenie sprzedaży,
  • tworzenie lub zmiana wizerunku firmy,
  • budowanie relacji z klientami,
  • komunikacja z dotychczasowymi klientami,
  • pozyskiwanie nowych klientów,
  • edukacja,
  • nurting, czyli nieagresywne pielęgnowanie relacji z klientem, które ma na celu uświadomienie mu potrzeby skorzystania z Twojej oferty.

Jakie rodzaje wiadomości wysyłać?

Po ustaleniu kim są Twoi adresaci i jaki cel przyświeca Twoim działaniom czas na zastanowienie się nad tym, co chcesz przekazać klientom. Uwzględniając typ treści mailingu oraz częstotliwości ich wysyłania można wyodrębnić ich kilka rodzajów:

  • newsletter – głównym celem wysyłki newsletterów jest budowanie pozytywnej relacji z klientem. Jak sama nazwa wskazuje ten typ wiadomości zawiera wszystkie nowinki z Twojej firmy – nowe produkty i usługi, raporty, infografiki, ciekawostki. Newsletter wysyłany jest zazwyczaj dość często (np. raz w tygodniu) przez prężnie działające firmy, blogerów, szkoleniowców itp., którzy chętnie dzielą się informacjami ze swoimi adresatami.
  • katalogi sprzedażowe – pomagają przy zwiększaniu sprzedaży, ponieważ prezentują konkretną ofertę, którą szybko i łatwo można nabyć. Mailing tego typu to głównie informacje o nowych produktach, promocjach, wyprzedażach, ofertach last minute.
  • tradycyjne mailingi – do tej kategorii można zaliczyć wszelkiego rodzaju ulotki, kupony i rabaty, które pojawiają się nagle i trwają przez określony okres, zwykle dość krótki.
  • autoresponder (komunikacja automatyczna) – to wiadomości wysyłane automatycznie przez serwis np. po założeniu konta, dokonaniu zakupu, statusie zamówienia itp. – czyli wszystkie maile transakcyjne wysyłane do klienta.

W jaki sposób tworzyć mailing?

Odpowiedzi na poprzednie pytania i ustalenie jaki typ e-mail marketingu będzie dla Ciebie najlepszy znacznie ułatwią Ci tworzenie konkretnych wiadomości. Każda z nich musi zawierać:

  • nadawcę – badania mówią jasno, że statystyczny Kowalski znacznie częściej otwiera maile od konkretnej osoby, która reprezentuje firmę. Jeśli tylko możesz wykorzystaj tę informację. Podawanie imienia i nazwiska osoby z firmy nie ma natomiast sensu w przypadku maili automatycznych.
  • temat – i to taki, który zaintryguje, zainteresuje i skłoni do otworzenia maila, a jednocześnie jasno określi co znajduje się w wiadomości. Powinien być konkretny i krótki.
  • treść – jeśli ma skłonić do działania musi być jak najbardziej czytelna, skondensowana i wskazująca konkretne korzyści. Atrakcyjne wizualnie maile przekonują dużo bardziej, więc oprócz tekstu warto zastanowić się nad grafiką i układem treści.
  • przycisk call-to-action – jest niezbędny, bo on przenosi klienta tam, gdzie chcemy, by się znalazł i wykonał pożądaną czynność, np. skorzystał z wyprzedaży sezonowej, sprawdził ofertę na nowe szkolenia albo przeczytał nowy artykuł na blogu.

Przy tworzeniu wiadomości warto pamiętać o wyborze odpowiedniej pory. Badanie przeprowadzone przez firmę Freshmail dowodzą, że w sektorze B2B najwięcej maili otwieranych jest w poniedziałek i wtorek, a w B2C w środy, czwartki i piątki. Nieco mniej istotna jest pora dnia wysłania wiadomości, ale trzeba mieć na uwadze, że nie wszyscy sprawdzają pocztę rankiem. Równie dobrze może to być pora lunchu lub późny wieczór. Warto zatem znać zwyczaje swoich adresatów.

Stworzenie wiadomości to jedno, ale nie można zapomnieć o testach. Nie każdy mail wyświetli się w każdej przeglądarce czy skrzynce pocztowej tak samo. Nie każdy też zostanie „przepuszczony” przez blokady antyspamowe.

Jak mierzyć efekt?

To jasne, że dobry e-mail marketing to taki, który przynosi efekty. Po wysyłce więc warto przyjrzeć się szczegółowym raportom. Po pierwsze, by sprawdzić czy wiadomości osiągnęły swój cel i po drugie, by wyeliminować błędy i tworzyć coraz lepsze mailingi. W zależności od programu, raporty mogą wyglądać nieco inaczej i uwzględniać różne względne. Jednak warto pamiętać, że:

  • raport zaczyna mieć sens dopiero po kilku godzinach od wysyłki,
  • jako otwarcie wiadomości traktowane jest kliknięcie w zamieszczony w niej link lub pobranie obrazków/plików, a nie samo zapoznanie się z treścią wiadomości,
  • trzeba analizować doręczanie malingów w różnych programach pocztowych – może okazać się, że niektóre od razu kwalifikują Twoją wiadomość jako spam,
  • należy na bieżąco śledzić liczbę osób, które WYPISUJĄ się z bazy mailingowej – to znak, że Twoje wiadomości nie przemawiają do grupy docelowej i trzeba je poprawić albo napisać na nowo,
  • niski wskaźnik click-to-rate świadczy o tym, że w danym programie mail źle się wyświetla i jest nieczytelny dla odbiorcy.

Reasumując, przy tworzeniu mailingu musisz określić grupę odbiorców, cel i sposób komunikacji. Nie możesz zapomnieć o kluczowych elementach takich jak zachęcający temat, konkretna treść, ciekawa grafika, wyraźne przyciski skłaniające do akcji oraz testy przed wysłaniem. Każdą kampanię e-mailingową należy także drobiazgowo przeanalizować, by kolejne robić jeszcze lepiej.

Jeżeli chcesz tworzyć skuteczne mailingi warto skorzystać z naszych rad i spróbować samemu – jest wiele programów, które udostępniają gotowe szablony.
Ale jeśli nie czujesz się na silach i mimo naszych rad ta forma kontaktu z klientem wydaję Ci się czarną magią – zdaj się na firmy, które specjalizują się w e-mail marketingu.


Marketing e-commerce
Wdrożenia e-sklepów

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz