piątek, 28 listopada 2014

Jak wybrać nazwę dla firmy?

Jak wybrać nazwę dla firmy?


Autor: Dawid Kowalski


Artykuł zawierający porady dotyczące wyboru nazwy dla firmy działającej w świecie realnym oraz w internecie.


Nazwa jest wizytówką firmy - czas poświęcony na jej wybór z całą pewnością wielokrotnie się zwróci. Dobra i wpadająca w ucho nazwa pomaga w przeprowadzaniu kampanii promocyjnych natomiast zła może niestety przynieść katastrofalne skutki. Poniżej kilka porad, które pomogą Ci wybrać właściwą nazwę. Wbrew pozorom nie wystarczy spotkać się "na piwie" z kilkoma znajomymi i przeprowadzić burzę mózgów lub "przepytać" rodzinę chociaż takie działania z pewnością pomogą.

1. Unikaj nazw kończących się na -ix, -ex ( szczególnie jeżeli oferujesz produkt/usługe dla młodych ludzi) kojarzy się z początkiem lat '90 kiedy powstawało wiele firm nieudolnie próbujących zwrócić uwagę, że są "amerykańskie" i "zachodnie".

2. Nazwa powinna być stosunkowo krótka i łatwa do zapamiętania.

3. W przypadku serwisów internetowych rejestruj domenę *.pl (gdy posiadasz domenę np. twojanazwa.com ok 30% internautów wejdzie na stronę twojanazwa.pl)

4. Nie stosuj skrótów - są bardzo trudne do zapamiętania.

5. Uważaj z nazwami humorystycznymi - jest bardzo niewiele branż w których możesz sobie na taką pozwolić w znacznej większości zostaniesz potraktowany jako niepoważny partner.

6. Unikaj nazw pospolitych - łatwo je pomylić z konkurencją.

7. Unikaj nazw składających się z liter łatwych do pomylenia w przypadku podawania nazwy przez telefon lub używania reklamy dźwiękowej takich jak M-N , B-P, C-S, W-F

8. Jeżeli zamierzasz oferować produkt za granicą sprawdź tłumaczenie szczególnie w slangu.

Więcej porad na temat marketingu i reklamy znajdziesz na moim forum

Dawid Kowalski Forum o biznesie, marketingu oraz dotacjach Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Portale społecznościowe doskonałym narzędziem do rozwoju firm

Portale społecznościowe doskonałym narzędziem do rozwoju firm


Autor: Sylwester Sacharczuk


SERWISY SPOŁECZNOŚCIOWE Można wykorzystywać je do promocji produktów, budowy wizerunku firmy, poszukiwania pracowników. Aby dotrzeć do milionów użytkowników, nie trzeba wydawać dużych pieniędzy – pisze „Rzeczpospolita”.


Serwisy społecznościowe to rodzaj interaktywnych stron WWW, które są współtworzone przez osoby podzielające wspólne zainteresowania. Ta ostatnia cecha czyni je interesującym narzędziem marketingowym, ponieważ umożliwia dotarcie do precyzyjnie określonej grupy. Ale zastosowań serwisów społecznościowych w biznesie jest dużo więcej – pisze w swoim artykule Barbara Mejssner. (...)

Wpływ na decyzje
Z raportu „The 2008 Tribalization of Business” wynika, że wirtualne społeczności umożliwiają efektywne prowadzenie działań promocyjnych ukierunkowanych na budowę i zwiększanie świadomości marki wśród konsumentów. Według ankiety przeprowadzonej przez Jupiter Research jedna trzecia internautów przyznaje, że serwisy społecznościowe wpływają na ich decyzje zakupowe. Przyczyną jest m.in. zaufanie, którym darzą się członkowie społeczności internetowej. (...)

Firmy mogą monitorować dyskusje o swoich produktach prowadzone na forach serwisow społecznościowych, aby poznać opinie klilentów i wprowadzić ewentualne ulepszenia. Jak wynika z badań zrobionych we wrześniu 2008 r. przez Opinion Research na zlecenie Cone, 85 proc. użytkowników serwisów społecznościowych uważa, że przedsiębiorstwa powinny współpracować ze swoimi klientami, wykorzystując do tego społeczności internetowe.

Kontrahent z portalu
Coraz więcej firm, także w Polsce używa serwisów społecznościowych do nawiązania kontaktów z kontrahentami. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Gemius na zlecenie serwisu Profeo.pl, połowa użytkowników biznesowych nawiązała dzięki takim serwisom nowe znajomości, a na wspólne przedsięwzięcie z osobą poznaną w serwisie zdecydował się co piąty zarejestrowany. Co trzeci ankietowany spotkał się z osobą, z którą skontaktował się w biznesowy portalu społecznościowym, a 21 proc. badanych zrealizowało wspólne przedsięwzięcie z takim znajomym.

Model polegający na odświeżaniu znajomości, tym razem z pracy, postanowiono wykorzystać w portalu Biznes-Klasa.pl Ma on pomagać w kontaktach biznesowych. Na portalu dostępna jest specjalna wyszukiwarka osób i firm. Każdy może w ramach swojego profilu stworzyć własną ścieżkę zawodową oraz opisać aktualną działalność. Użytkownicy portalu zobowiązani są do wzajemnej pomocy w kontaktach biznesowych. (...)

Zdaniem eksperta
- Serwisy społecznościowe są bardzo dobrą forma promocji. Jednak polskie firmy wciąż wykorzystują je w niewielkim stopniu, ciągle nie dostrzegając wielu korzyści – mówi występujący w artykule w roli eksperta Bartłomiej Niewiński, założyciel portalu Biznes-Klasa.pl. - A przecież obecność w takich portalach to metoda na tanią reklamę i budowę wizerunku firmy. W ten sposób można wypromować swoje produkty i usługi. Nie można też zapominać, że portale społecznościowe, zwłaszcza biznesowe, to świetna baza informacji na temat konkretnych branż. Można się z nich wiele dowiedzieć o konkurencji. Można znacznie ułatwić i poszerzyć kontakty biznesowe. Wielu z nich to znajomi naszych znajomych. Dzięki temu można prowadzić z nimi interesy na bardziej swobodnej, koleżeńskiej stopie – mówi Bartłomiej Niewiński, założyciel Biznes-Klasy.

Więcej – w Rzeczpospolitej.
dziennikarz Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

piątek, 19 września 2014

5 strategii efektywnego marketingu

5 strategii efektywnego marketingu.


Autor: Łukasz Schab


Upewnij się, że Twoja następna kampania marketingowa zawiera 5 poniższych strategii a zapewnisz sobie duże szanse na spektakularny sukces. Kampanie marketingowe trzeba skutecznie planować.


Efektywny marketing to coś więcej niż tylko wypuszczanie kolejnych komunikatów - jest to cała seria działań, które wspierają się wzajemnie, aby osiągnąć główny cel zdobycia usatysfakcjonowanych, stałych klientów dla Twojej firmy.

Przez przeznaczenie czasu na zrozumienie klientów oraz motywów ich zachowań będziesz wstanie odnieść sukces w biznesie. Dołącz pięć poniższych działań do Twoich wysiłków i zobacz jak zaczynasz osiągać lepsze rezultaty.

Zdefiniuj, do kogo, tak naprawdę, kierujesz działania marketingowe.

Jeśli czujesz, że produkt i usługa może pomóc wszystkim ludziom na świecie, bycie wszystkim dla wszystkich nie pomoże w działaniach marketingowych. Gdy będziesz w trakcie przygotowywania kampanii reklamowej, musisz skoncentrować się na osobach, do których chcesz dotrzeć. Z całych sił postaraj się dowiedzieć, z kim będziesz się komunikował. Uzyskaj dane demograficzne, takie jak wiek, zarobki, wykształcenie, zawód itd.

Prawdopodobnie będziesz miał różne kategorie osób, jednak ich klasyfikacja jest kluczem do uzyskania informacji potrzebnych do dotarcia do każdej z grup.

Jak dowiedzieć się czy robisz dobrze: Zdefiniowałeś potencjalnych klientów, jako żyjące osoby, stworzyłeś ich historie i profile , które pomagają Ci w dojrzeniu, kim, tak naprawdę są ludzie, do których kierujesz działania marketingowe.

Zrozum prawdziwe potrzeby.

Duża ilość przedsiębiorców oraz marketerów myśli w kategoriach ich własnych potrzeb, tzn. tego, co chcą osiągnąć poprzez własne działania marketingowe. Jednak kluczem do większej liczby odpowiedzi z strony klientów jest rzeczywiste zrozumienie potrzeb klientów oraz skoncentrowanie działań marketingowych właśnie wokół nich.

Jeśli stworzyłeś profile klientów, dostanie się im do głowy będzie o wiele prostsze. Musisz zrozumieć skąd pochodzą potencjalni klienci i w jaki sposób decydują o tym że Twoje rozwiązania są dla nich najlepsze. Ta perspektywa z strony klientów pozwoli Ci zobaczyć, jakie problemy klienci chcą rozwiązać i jakich rezultatów oczekują.

W ten sposób możesz zacząć się pozycjonować Twoją ofertę, jaką naturalną drogę do zaspokojenia ich potrzeb.

Jak dowiedzieć się czy robisz dobrze:
Możesz zamknąć oczy i przejść całą ścieżkę procesu zakupu dokonanego przez klienta. Rozumiesz, co myślą, gdy pierwszy raz zaczynają rozważać twoją propozycję produktu lub usługi, na czym się koncentrują, kiedy podejmują decyzją o zakupie i co sprawia, że przechodzą przez cały proces.

Zlikwiduj bariery sprzedaży.

Twoi potencjalni klienci będą zwiększać liczbę obiekcji podczas przechodzenia przez cały proces decyzyjny prowadzący do zakupu. Zadanie, jakie stoi przed tobą, to upewnienie się, że działania marketingowe prowadzone przez ciebie, zneutralizują każdą z tych obiekcji.

Postaw się na miejscu klienta i wyobraź sobie, że przechodzisz przez cały proces sprzedaży, aby odkryć, co sprawia, że masz opory, aby dokonać zakupu. Zapytaj sam siebie, jakie masz uczucia względem ceny, opakowania, gwarancji, dodatków i ogólnego wrażenia posiadania/użycia tego produktu lub usługi.

Odkryj każde z możliwych „Nie” i postaraj się, aby zniknęło ono z procesu sprzedaży lub postaw je w pozytywnym świetle. Jeśli np. cenna jest wysoka, podkreśl wysoką, jakość albo dodaj dodatki, które usprawiedliwiają tak wysoką cenę.

Jak dowiedzieć się czy robisz dobrze: Posiadasz listę wszystkich potencjalnych obiekcji wraz z planem ich pokonania i wyeliminowanie każdej z nich, zanim jeszcze klient nawet o nich wspomni.

Zapewnij odpowiedni Follow Up

Marketing nie jest pojedynczym monologiem - jest ciągłą konwersacją, która pomaga potencjalnym klientom przekonać się o tym czy Twoje rozwiązania są dobre dla ich specyficznej sytuacji. Kiedy kontaktujesz się z nimi, czy to przez e-mail, telefon, lub materiały wysyłane pocztą, musisz zrobić więcej, niż tylko ponownie reklamować produkt lub usługę.

Rozważ obiekcje, jakie zidentyfikowałeś wcześniej i potrzeby, jakie zgromadziłeś, gdy budowałeś profile klientów i dostarcz podobne informacje w Twoich działaniach follow up. Twoje kluczowe przesłanie mogło zostać zapominanie przez klienta, więc dostarcz mu je ponownie.

Jak dowiedzieć się czy robisz dobrze: Stworzyłeś proces follow up w którym chciałbyś sam brać udział, z informacjami które edukują Twoich klientów i pomagają w przełamaniu obiekcji w sposób, który pozwala im czuć się docenionymi.

Badaj rezultaty działań marketingowych i ciągle je udoskonalaj.

Żadne z działań marketingowych nie jest ukończone dopóki nie zostanie zmierzona jego skuteczność i dopóki nie dokonasz analizy efektowności kampanii reklamowej. Użyj każdego dostępnego narzędzia, aby okryć, która część Twoich działań marketingowych rzeczywiście się sprawdziła, a która nie, oraz usiądź i spokojnie zastanów się jak je ulepszyć.
Trudne pytania są tutaj jak najbardziej wskazane. Nie chodzi jednak, aby kogoś lub coś obwiniać, ale o to aby znaleźć lepsze rozwiązanie i natychmiast je wdrożyć w następną kampanię.

Może kusić Cię, aby natychmiast przeskoczyć do następnego projektu, jednak pamiętaj, że fortuny zostały zbudowane na małych i stałych udoskonaleniach.

Jak dowiedzieć się czy robisz dobrze: Masz mocne dane, które mówią Ci, które komponenty Twoich działań marketingowych znakomicie się sprawdziły a które poniosły klęskę. Posiadasz realistyczny plan udoskonalenia każdego z działań dla następnej kampanii.

Aby stworzyć efektywną kampanię reklamową potrzeba na to czasu, środków, i ostrożnego rozważenia każdej z ważnych kwestii, aby być pewnym, że celujemy najbliżej jak to możliwe w nasz rynek docelowy.

Upewnij się, że Twoja następna kampania reklamowa zawiera 5 powyższych strategii, a zapewnisz sobie większe szanse na spektakularny sukces.


Łukasz Schab – Doradca Strategiczny, autor www.marketingaudit.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Nietypowy marketing

Nietypowy marketing.


Autor: Hubert Osiński


Czy znacie taki rodzaj reklamy, która ma wydłużone i skuteczne działanie nie tylko w czasie intensywnej kampanii, takiej która niesie konkretną korzyść nawet materialną dla klienta (wcale niekiedy nie związaną nawet z produktem który oferuje), takiej która sama z siebie inspiruje do konkretnego (zamierzonego) działania odbiorcę. Czy to jest tylko pobożne życzenie?


Najtańsza, najskuteczniejsza reklama.

Znane są różne klasyczne nośniki reklamy: prasa, Internet, zewnętrzna, TV, Radio.
Reklama (pod różnymi postaciami) w w/w mediach bywa bardziej i mniej dostępna przede wszystkim ze względu na koszty.
TV z pewnością ma największą siłę rażenia (nie mylić raczej, ze skutecznością), ale aby miała sens, reklama w niej musi się ukazać co najmniej kilkanaście razy, a to mnoży wydatki już astronomicznie.

W przypadku Internetu sprawa ta wygląda z pewnością już dużo korzystniej (przynajmniej cenowo), ale wciąż dużo do życzenia pozostawia skuteczność.
Czy wiesz, że klikalność na różnego rodzaju banery w sieci wynosi….uwaga! poniżej 0,5%!
Są to informacje pozyskane od jednego z polskich większych serwisów.

Ciekawiej wygląda z pewnością pozycjonowanie pod konkretne słowa klucze.
Ale, no właśnie znów…ale :-) …
Sam korzystałem z tego narzędzia przez wiele miesięcy.
Aby odczuć działanie tego typu programów, nie rzadko trzeba przeznaczyć na to co najmniej 1000,00 zł na miesiąc! A z tym jak z rzeką…jak płacisz to jest ruch. Natomiast działania jakie mam na myśli i jakie są w trakcie wdrożeń zostawiają na dłużej swoje liczne, wzajemnie powiązane ślady w sieci. Na długo.
Jeśli przestajemy inwestować w pozycjonowanie/słowa klucze to ruch zamiera drastycznie i od ręki, to też przetestowałem na własnej skórze.
Narzędzie, o którym mowa ma działanie długotrwałe a jego koszt nie jest uzależniony od długości jego działania a jedynie od „zlecenia”, więc wydaje mi się jest to istotna korzystna różnica, bez względu na ilość zainteresowanych odbiorców.

Kolejną ważną różnicą, jest to jakie i czy w ogóle jakieś działania u odbiorców budzi dany „przekaz reklamowy”?? To już wątek na długie dywagacje…
Narzędzie marketingowe jakie staram się tu ogólnie przybliżyć w swej budowie ma na celu wzbudzić u odbiorcy zakładane działanie.
Działanie to jest prawie gwarantowane, ponieważ odbiorcy „oferujemy” konkretną korzyść, czy to atrakcyjne informacje ekonomiczno-finansowe, możliwość wejścia w określone przedsięwzięcia biznesowe, być może nawiązanie konkretnych znajomości biznesowych.
Dostęp do tego typy informacji jest gwarantowany dla użytkownika (odbiorcy „reklamy” i tylko dla niego), ale tylko wtedy, kiedy skorzysta z oferty jaką niesie przekaz.
Czy nie warto?, czy nie jest to ciekawe?? Czy nie bardziej skuteczne od PROSTEJ reklamy w TV/Radio/Czy nawet Internecie? Czy mniej skuteczne od potocznych narzędzi??
Postawionych znaków sporo, jednak mam nadzieję, że z odpowiedzią nie macie problemów :-)
Ja dam tylko jedną odpowiedź, mam nadzieję że równie ciekawą: TO JEST SPORO TAŃSZE! Od każdego z w/w zwykłych nośników reklamy.
Tańsze a skuteczniejsze…
Piszę o tym, bo chcę przekazać dobre wieści…że skuteczne narzędzia „marketingowe” wcale nie są dostępne wyłącznie dla rekinów ze 100 czy 200 000 zł budżetem na reklamę
A czy skorzystanie z oferty jaką niesie ze sobą reklama jaką/jakie dotychczasowo widzieliście/słyszeliście niosła ze sobą jakąś konkretną wartość dla odbiorcy (o jakich wspomniałem wyżej)? Czy to jest argumentem nad wyższością tego narzędzia nad innymi dotychczasowymi nośnikami??
Co o tym sądzicie?
Wiele kontaktów, wiele możliwości, jeszcze więcej pomysłów. Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

10 elementów sprawiających, że Twoja marka będzie zapamiętana

10 elementów sprawiających, że Twoja marka będzie zapamiętana.


Autor: Łukasz Schab


Jest wiele czynników, które powodują, że marki są w stanie przetrwać i rozwijać się przez lata obecności na rynku. Odpierają ataki konkurencji w swoich okopach i pozostają w doskonałych relacjach z klientami, od czasu do czasu ruszając na wojnę, która ma im przynieść nowe tereny.


Jest wiele czynników, które powodują, że marki są w stanie przetrwać i rozwijać się przez lata obecności na rynku. Odpierają ataki konkurencji w swoich okopach i pozostają w doskonałych relacjach z klientami, od czasu do czasu ruszając na wojnę, która ma im przynieść nowe tereny.

1. Osobista relacja z klientami.

Nikt nie lubi być traktowany, jako jeden z wielu, również Twoi klienci nie lubią gdy traktujesz ich przedmiotowo. Nie ważne czy jesteś masowym producentem czy wytwórcą unikalnych produktów, wszędzie osobisty kontakt z klientem jest równie ważny. Bez tego, będziesz tylko jednym z wielu sprzedawców, którzy oferują identyczne produkty.

Dzięki nawiązaniu osobistego kontaktu będziesz mógł mimo wyższych cen i braku wszystkich możliwych dodatków do produktu, zdobywać i utrzymać nowych klientów.

2. Wartości.

Wiele kartek zapisano wartościami, jakimi kierują się marki. Są wśród nich: innowacyjność, uczciwość, nastawianie na indywidualny kontakt z klientem, profesjonalizm … itd. itd.

Jednak napisanie tego na własnej stronie internetowej a trzymanie się tych wartości w codziennym biznesowym życiu, to dwie zupełnie różne sprawy. Wartości musisz trzymać się w każdej sytuacji, w jakiej znajdziesz się Ty i Twoja firma.

Jeszcze ważniejsze jest przekazanie wartości firmy jej pracownikom. To oni ją budują i są jej najcenniejszym kapitałem, jeśli nie będą pracować zgodnie z głoszonymi przez Twoją firmę zasadami zaczniesz tracić klientów.

Klienci odejdą, ponieważ nie będą widzieli związku między obietnicami, jakie dajesz, a zachowaniem Twoich pracowników. Nie wahaj się zwolnić ludzi, którzy nie działają zgodnie z waszymi wartościami, nawet, jeśli ciężko pracują i osiągają zadowalające wyniki. Wartości są kluczem do pozyskania zaufania klienta, nikt w Twojej firmie nie może działać przeciwko nim

3. Kluczowe przesłanie.

Jeśli nie umiesz opowiedzieć w kilku słowach, czym się zajmujesz i dlaczego właśnie u Ciebie powinienem dokonać zakupu, wtedy nie różnisz się w moich oczach od tysięcy innych podobnych firm.

Kluczowe przesłanie powinno wspierać markę firmy. Jest ona biznesową twarzą, jaką pokazujesz całemu światu. Odnosi się to nie tylko do rynku, na którym działasz, ale do każdej z osób, które zapoznają się z komunikatem marketingowym stworzonym przez Twoją firmę.

4. Stałość.

Szczególnie dzisiaj w czasie, gdy rynki ogrania kryzys, sprawianie wrażenia niestałości jest strzałem w własną stopę. Klienci nie lubią być zaskakiwani, gdy zaczynają się wiązać z marką to robią to, ponieważ wierzą w jej misję, identyfikują się z jej wartościami, cenią obsługę jakiej doświadczają, zgadzają się z polityką firmy, oraz chcą należeć do grupy, która już korzysta z możliwości jakie daje marka.

Jeśli elementy które składają się na ogólny obraz marki zaczynają się nagle zmieniać, wpłynie to znacząco na zaufanie klientów i w ostatecznym rozrachunku na dokonanie przez nich zakupu. Jak wpłynie? Zaufanie drastycznie spadnie a dotychczasowi kliencie zaczną przechodzić do konkurencji.

5. Społeczność.

Grupa osób, która korzysta z jednej marki i pozostaje w stałym kontakcie z sobą jest ogromną siłą. Twoi ambasadorzy mają duży wpływ na swoje najbliższe otoczenie, przekazują mu nasze informacje oraz zachęcają do korzystania z naszych produktów. Czasami robią to w sposób zupełnie świadomy np. poprzez dyskusję na nasz temat na jednym z forów internetowych, czasami działają mniej bezpośrednio np. poprzez korzystnie z iPoda który jest widoczny dla innych osób.

Internet to potężne narzędzie, które umożliwia kontakty takich osób. Zadziwiające jest więc, jak wiele firm nie tworzy własnych internetowych społeczności klientów. Narzędzia, które to umożliwiają są na wyciągnięcie ręki.

Społeczność marki jest również pierwszym odbiorcą i komentatorem nowych produktów. Będą oni pierwszymi osobami, które zgłoszę z zauważonymi ewentualnymi błędami lub usterkami. Dzięki temu będziesz mógł natychmiast naprawić błąd i nadal się rozwijać. Przy okazji nie zapomnij podziękować klientom za przekazane przez nich uwagi i pokaż jak wpłynęły na Twój produkt.

6. Pasja.

Pasji nie możesz się nauczyć, musisz ją czuć. Tak samo muszą ją czuć Twoi pracownicy oraz ostatecznie musi ona zostać przekazana Twoim klientom.

Jest to pewne nieuchwytne uczucie, że to, co robisz jest ważne i zmienia na lepsze życie Twoich współpracowników i klientów.

Jej przejawem jest uśmiech na twarzy Twoich pracowników podczas rozmów z Klientami, widać ją przy tworzeniu nowych produktów, dostrzegasz ją podczas tworzenia strategii dla Twojej firmy, widzisz podczas wspólnego szukanie najlepsze rozwiązania dla Twojego klienta.

Chcesz być ciągle lepszy zarówno dla siebie jak i dla Twoich klientów. Prawdziwa marka jest odbiciem tej pasji.

Jak ją uzyskać? Nie ma na to formuły, nawet, jeśli ciągle odnosisz sukcesy możesz stracić pasję i zniknąć z rynku a gdy ponosisz porażki może zacząć cię to motywować do lepszej pracy w przyszłości.

7. Różnica.

Nigdy nie staraj się być podobny do Twojej konkurencji. To, co robisz i co oferujesz powinno być wyjątkowe. Wśród tłumu innych podobnych marek, Twoja marka powinna być jak oaza na pustynni, miejscem, w którym klienci zaspokoją pragnienie.

Ciągle podkreślają tą równicę w trakcie każdego kontaktu z osobami, które są zainteresowani Twoimi produktami. Każda reklama, każda oferta, każda strona internetowa, każdy materiał prasowy musi podkreślać Tą różnicę. To właśnie dzięki niej zaistniejesz w głowach klientów i pozostaniesz Tam na dłużej.

Wyróżnij się, albo zgiń.

8. Pracownicy.

Jeśli Twoi pracownicy nie są przekonani do marki, jak zamierzasz przekonać do niej klientów. Jak dla mnie wygląda to jedno z bardzo trudnych zadań.

Ułatw sobie pracę i zacznij angażować pracowników w promocję marki.

9. Cel.

Wyznaczanie celów, jakie chcesz osiągnąć zawsze pomaga. Wyznaczanie celu, jaki chcesz osiągnąć przy tworzeniu i rozwoju marki nie należy do wyjątków.

Wiedząc, dokąd zmierzasz oraz jak w przyszłości będzie wyglądać Twoja marka znacznie ułatwi Ci znalezienie się w tym miejscu. Jeśli myślisz, że masz wyraźny cel w Twojej głowie to nie masz żadnego celu. Aby go osiągnąć potrzebujesz zaangażowania pracowników, nie dostaniesz go jeśli nie będą wiedzieć dokąd dąży Twoja marka.

Pamiętaj, że w osiąganiu celów pomaga podejmowanie odpowiednich działań, przy korzystaniu z dostępnych środków oraz pozostałego czasu.

10. Badanie rezultatów.

Nikt nie jest nieomylny. Ty również. Dlatego działania, które podejmiesz żeby komunikować się z klientami nie zawsze odniosą skutek.

Jeśli jednak będziesz ciągle prowadził identyczne działania i nie będzie badał ich rezultatów skazujesz się na marnowanie środków oraz zaprzepaszczenie nowych możliwości rozwoju marki.

Nie każde działanie, które w przeszłości przynosiło bardzo dobre rezultaty będzie to robiło ciągle, warto wiedzieć, kiedy nastąpi spadek skuteczności i odpowiednio na niego zareagować.


Łukasz Schab – Doradca Strategiczny, autor www.marketingaudit.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.