niedziela, 18 września 2016

Zostań niszowym dominatorem

Zostań niszowym dominatorem


Autor: Radosław Olszewski


Jeżeli stawiasz swoje pierwsze kroki w e-biznesie i chciałbyś zarabiać online, ważne abyś skupił się na konkretnej niszy. Nisza jest związana z produktem/usługą, która zaspokaja wybrane potrzeby lub problemy danej grupy docelowej.


Zostań dominatorem w swojej niszy

1. Zidentyfikowanie problemów i potrzeb...

Pierwszym krokiem jest identyfikacja rynku dotyczącego niszy, w której chcesz rozpocząć działania biznesowe. Musisz dowiedzieć się jakie są największe problemy oraz potrzeby, które wymagają zaspokojenia. Narzędzia, które możesz do tego wykorzystać to:

- Ankieta klienta/ wywiad z klientem - dzięki temu dowiesz się z czym ludzie mają największe problemy i jakie są ich potrzeby;

- Obserwuj zachowania klientów – dowiedz się w jaki sposób ludzie dokonują zakupów w sieci. Jaki czynnik, impuls ma to największy wpływ;

- Przeglądaj portale społecznościowe – dostaniesz tam na tacy największe problemy, z jakimi borykają się ich użytkownicy;

- Zachowanie konkurencji – określ to, co robią dobrze i to, czego im brakuje.

2. Badanie możliwości rynkowych

Kolejny krok to określenie jakie są szanse realizacji Twojego pomysłu. Musisz sobie zadać pytanie czy będziesz w stanie pozyskać odpowiednią ilość klientów, aby Twoje przedsięwzięcie było rentowne. Do badań możesz wykorzystać narzędzia online takie jak:

- Google Trends,

- wyszukiwarkę Google,

- narzędzie propozycji słów kluczowych Google Keyword Planner,

- sprawdzenie wyświetleń i statystyk danych filmów na Youtube,

- wykorzystanie serwisu Alexa.com w celu sprawdzenia popularności danych stron internetowych.

3. Spersonalizowany marketing

Spersonalizowany marketing polega na stworzeniu persony. Persona jest fikcyjną postacią stworzoną do reprezentowania różnych typów klientów w zasięgu danej grupy demograficznej. Persona jest pewną wersją klienta. Zawiera ona nazwy jego cech charakteru i zachowań. Dzięki temu łatwiej będzie Ci przeprowadzić skuteczne działania marketingowe dopasowane do ściśle określonej grupy odbiorców.

4. Zaspokojenie potrzeb

Kolejny krok to określenie w jaki sposób możesz zaspokoić potrzeby klienta. W tym celu możesz skorzystać z crowdsourcingu lub ankiet, które dałeś do wypełnienia Twoim potencjalnym klientom. Po dogłębnej analizie na podstawie zebranych informacji określ, jaki jest najlepszy sposób rozwiązania problemów Twoich potencjalnych klientów.

5. Budowanie marki

Budowanie marki ma na celu utożsamianie Ciebie i Twojej firmy z daną rzeczą. Przykładowo, jeżeli zajmujesz się sprzedażą zdrowej żywności warto, aby w Twoim logo czy grafice znajdowało się osoba o wyrzeźbionej sylwetce. W ten sposób przekazujesz również pozytywne emocje Twoim potencjalnym klientom.

6. Sprzedaży produktów

Musisz dokładnie uświadomić Twoim klientom, co otrzymają inwestując swoje pieniądze. W jaki sposób i w jakim czasie Twój produkt da im wymierne rezultaty. Dlaczego klienci mają zaufać właśnie Tobie.

7. Czas spędzany online

Dowiedz się na jakich forach, stronach internetowych, mediach społecznościowych najwięcej czasu spędzają Twoi potencjalni klienci. Dzięki temu będziesz wiedział do jakich miejsc dotrzeć ze swoim komunikatem marketingowym. Oszczędzisz w ten sposób czas, ponieważ dokładnie sprecyzujesz miejsca, gdzie znajdziesz określoną grupę docelową.

8. Rozwijanie content marketingu

Dobry content powoduje ruch na Twoją stronę. Pokazuje również Twoją wiedzę i doświadczenie w danym temacie. Kluczowym działaniem jest dostosowanie treści (na blogu oraz innych portalach społecznościowych) do naszej grupy docelowej. Content ma przede wszystkim rozwiązywać problemy, dostarczać przydatnych porad, dzięki którym Twoi potencjalni klienci zaoszczędzą czas oraz pieniądze.

9. Opracowywaniu strategii i celów marketingowych

Przed rozwinięciem taktyki opracuj strategię marketingową. Dlaczego? Musisz stworzyć plan podzielony na etapy, w których chcesz osiągnąć dany cel . Określ więc, co musisz zrobić w danym momencie, aby zrealizować swoje założenia.

10. Testuj i mierz odpowiednie rzeczy

Testowanie pozwala na podejmowanie decyzji na podstawie faktów . Dzięki temu będziesz wiedział jakie Twoje założenia były błędne, a które przynoszą wymierne rezultaty. Cały czas ulepszaj i poprawiaj swoje pomysły. Nie przejmuj się, że coś Ci nie wychodzi za pierwszym razem. Zachowaj to, co działa dobrze oraz zmieniaj i poprawiaj inne części. Przez pomiar co działa, a co nie spędzasz więcej czasu na robieniu właściwych rzeczy, które pchają Cię do przodu.

Podsumowując, ważne aby Twój marketing był dopasowany do odpowiedniej grup docelowej. Nie możesz kierować swoich produktów do wszystkich osób jakie znasz. Nie trać czasu. Dokładnie określ, kto może być Twoim potencjalnym klientem i w jaki sposób możesz zaspokoić jego potrzeby.


Poznaj Pomysł na, czyli bloga z artykułami dotyczącymi problemów dnia codziennego i sposobów na ich rozwiązanie. http://bit.ly/PomysłNa

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

sobota, 17 września 2016

Marketing sensoryczny

Marketing sensoryczny


Autor: Dawid Maleszka


Jak różni specjaliści od reklamy wykorzystują nasze zmysły. Dlaczego jesteśmy podatni na proste bodźce jak kolor, czy odpowiedni zapach.


Przeciętny człowiek

Patrzy, nie widząc,

Słucha, nie słysząc,

Dotyka, nie czując,

Je, nie smakując,

Wdycha, nie zdając sobie sprawy

z zapachu ani aromatu

Leonardo da Vinci

Od samego początku powstania reklamy, marketingowcy czy inni spece prześcigają się w różnych technikach na złapanie jak największej ilości klientów. Były subtelne metody, jak i mniej subtelne. Każda firma chciała się pokazać od jak najlepszej strony, oraz pozostać w pamięci klientów. W końcu postanowiono przyjrzeć się temu, co jest z nami cały czas, coś dzięki czemu odbieramy świat wokół siebie, coś na co nie do końca mamy wpływ, a jednocześnie ktoś może wpływać na nas. Mowa tu o zmysłach. Życie przepełnione jest na każdym kroku różnymi bodźcami, które są odbierane przez nasze zmysły. Mało tego, nie sposób jest ich nie odbierać, zakładając oczywiście, że jesteśmy w pełni zdrowi. Jest w nich ukryta moc, o której już wiedzą psychologowie, specjaliści od reklamy, czy różnego rodzaju władcy.

Marketing sensoryczny, póki co rzadko występujący w Polsce, ale nabierający rozpędu, szczególnie w dużych korporacjach. Podpowiada nam jak dzięki odpowiednim bodźcom wpływać na procesy decyzyjne człowieka. Coraz częściej słyszymy o jakiś zabiegach zapachowych w sieciach różnych sklepów, czy o odpowiednio dobranych kolorach. Czy to wszystko jednak naprawdę na nas działa? I czy warto w ogóle zabierać się a to?

Otóż według badań 2/3 decyzji zakupowych podejmowanych jest w punktach handlowych. A do tego połowa badanych deklaruje, że jest w stanie zostać dużej w pomieszczeniu, kiedy odpowiada im atmosfera. I to właśnie atmosfera jest głównym powodem całego marketingu sensorycznego. Ma za zadanie odpowiednio na nas zadziałać, czy to przyjemna muzyka, odpowiednie kolory, czy uspakajający zapach. Czytając portal nowymarketing.pl możemy przeczytać o badaniu przeprowadzonym przez Martina Lindstorma, który jest specjalistą od spraw brandingu i marketingu sensorycznego. W 18 krajach przeprowadzono ankiety pod kątem skojarzeń zmysłów. Badania wykazały np. powiązanie zapachu starego oleju z jedną z dużych sieci fast foodowych. Na podstawie również tych badań wywnioskowano, że w odniesieniu do marki, zapachy prawie na równi z wzrokiem oddziałuje na zmysły. A niewiele mniejszy wpływ mają na nas dźwięki.

Idąc dalej badaniami wykazano, że:

  • Lojalność wobec marki wzrasta nawet o 30 % jeśli angażuje ona więcej niż jeden zmysł klienta
  • A o 70% gdy w przekazie marketingowym połączono ze sobą 3 zmysły.
  1. Wzrok

Nie to, co widzimy, ale jak widzimy, określa wartość rzeczy widzialnej. B. Pascal

Wzrok można by powiedzieć, że jest najbardziej efektywnym zmysłem człowieka. Jest odpowiedzialny za przyswajanie około 80 % informacji z otaczającego nas świata. Zatem niech nie dziwi nas fakt, że spece od reklamy długo myśleli nad tym, jak wykorzystać ten fakt w procesie sprzedaży.

Mówiąc o zmyśle widzenia, nie sposób powiedzieć tutaj o kolorach. Od lat przecież chodzą różnorakie opinie na temat tego jakie kolory posiadają, czy raczej pobudzają cechy w odbiorcy. Odbiegając od tematu, w więzieniu Jackson County, znajdujące się w stanie Iowa USA, postanowiono przemalować ściany celi z tradycyjnie szarej na…. różową. Jak się okazało, taki kolor ścian spowodował uspokojenie więźniów. Co tylko potwierdza jak działają na nas kolory.

Wracając do tematu, Mark Zuckerberg zapytany przez The New Yorker – dlaczego Facebook jest niebieski, odpowiedział:

Niebieski kolor jest dla mnie najbogatszy. Widzę wszystko w niebieskim

Zajmijmy się teraz poszczególnymi kolorami i ich właściwościami

CZERWONY Dodaje energii do działania i zwiększa apetyt. Natomiast zbyt duża ilość może spowodować gniew. Może być spotykany na wyprzedażach lub w restauracjach.
ŻÓŁTY Optymistyczny, stymuluje staranność wykonywanej pracy, inspiruje, ułatwia przyswajanie wiedzy. Używany by przyciągnąć uwagę w oknach sklepowych.
ZIELONY Kojarzy się z naturą, uspokaja, wprowadza równowagę i poczucie bezpieczeństwa. Używany w medycynie, biznesach ekologicznych, nauce, odpowiedni na produktach nawiązujących do zdrowia, natury.
NIEBIESKI Uspokaja, odświeża, poprawia koncentrację, profesjonalizm, siła, nowe technologie. Używany często przez firmy związane z nowymi technologiami, zdrowiem, medycyną, rządem.
CZARNY Podkreśla klasę, szacunek. Kojarzy się z czymś elitarnym i luksusowym, z siłą i precyzją. Używany to podkreślenie luksusu produktu.
BIAŁY Niewinność, nieskazitelność, harmonia. Używany w miejscach, które muszą być postrzegane przez klienta jako czyste.

Oczywiście to nie wszystkie kolory, ale poniżej znajduje się interesujący obrazek przedstawiający resztę kolorów, jak i marki z nimi związane.

kolory marki
Obraz pochodzi z https://blog.bufferapp.com/the-science-of-colors-in-marketing-why-is-facebook-blue?utm_content=buffera8a25&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer

Ile jest w tym prawdy, na to trzeba odpowiedzieć sobie samemu.

Idąc dalej w kolorach, kissmetrics.com przeprowadził badania na temat tego, jakie kolory używać by przyciągnąć kobietę, czy mężczyznę. Oczywiście w celach sprzedażowych ;)

Z badań wynika, że:

  • Kobiety kochają niebieski, fioletowy i zielony
  • A nienawidzą pomarańczowego, brązowego i

Co właściwie trochę się kłóci z popularnym zdaniem, że kobiety lubią brąz.

Rysunek 1
Rysunek 1

Natomiast jeśli chodzi o mężczyzn:

  • Mężczyźni kochają niebieski, zielony i czarny
  • Mężczyźni nienawidzą brązowy, pomarańczowy, fioletowy
Rysunek 2
Rysunek 2

Z powyższego badania firmy Kissmertisc możemy wywnioskować, że kolor niebieski i zielony jest powszechnie lubiany, natomiast kolory brązowy i pomarańczowy odwrotnie.

Dlaczego hiperłącze ma kolor niebieski

Poszukując informacji do tego artykułu, wpadłem na temat koloru hiperłączy. Wypowiedział się na ten temat Tim Berners – Lee, współtwórca i jeden z pionierów sieci www. Uważa on, że pierwszy człowiek, który użył niebieskiego koloru, był zmotywowany tamtejszym wyglądem stron. To znaczy szare brzydkie tło i czarny tekst. Dlatego kolor niebieski będzie się wyróżniał na stronie.

  1. Węch

Zapach bywa niekiedy daleko bardziej przekonywający niż słowa, błysk oczu, odczucie i wola. Perswazyjna siła zapachu jest nieodparta, wnika w nas jak powietrze do płuc, wypełnia nas, przepaja, nie można się przed nią bronić.
Patrick Süskind, Pachnidło

Aromamarketing, czy inaczej marketing zapachowy jest kolejną gałęzią prowadzącą naszego klienta za nos do produktu. Zmysł węchu jest niesamowicie mocnym i precyzyjnym zmysłem. Ale również ciężko jest go kontrolować, bo jeśli zaczynamy coś czuć, to jedyne co nam zostaje, to albo wdychać to dalej, albo zatkać nos. Aromamarketing używany jest głównie do wprowadzenia przyjemnego klimatu, czy do skojarzenia konkretnego zapachu z konkretnym produktem, czy marką.

  • Bodźce zapachowe docierają do ludzkiego mózgu najszybciej i też najdłużej pozostają w pamięci konsumentów;
  • Zapach związany z konkretnym produktem w istotny sposób wpływa na stosunek konsumentów do tego produktu.
  • Zapach pomaga odróżnić jeden produkt od drugiego.
  • Mechanizm podejmowania decyzji konsumenckich pod wpływem zapachu nazywany jest „fenomenem proustowskim”, który odnosi się do wspomnień wywołanych przez zapach. Jest to też związane z efektem ekspozycji, który polega na tym, że podoba nam się bardziej to, co już znamy.
  • Pod wpływem zapachu kupujący są skłonni szybciej podejmować decyzje zakupowe oraz są bardziej lojalni w stosunku do danego produktu czy marki.
  • Ma bardzo duży potencjał w docieraniu do klientów;

Często jest przecież tak, że czując jakiś zapach przychodzą nam na myśl jakieś wspomnienia. Amerykański Instytut Zmysłu Węchu (Sense of Smell Institute) przeprowadził badania, które ukazują, że zapach jest lepiej zapamiętywany niż obraz. Mianowicie, po roku wśród badanych zapach pamiętało 65%, natomiast zdjęcie już tylko 50%.

Oczywiście różne zapachy mają różne właściwości. Jedne pobudzają, drugie uspokajają, a inne poprawiają koncentracje.

Ciężko jest ulec zapachowi świeżo upieczonego pieczywa, a pizzerie już od dawna praktykują wypuszczanie zapachu przez wentylatory, na zewnątrz budynku, tak by mógł przyciągać klientów. Zabiegi zapachowe stosowane są również w hotelach, czy sieciach linii lotniczych Singapore Airlines.
Niemiecki mentalista Manuel Horeth mówi, że Amerykanie lubią słodkawe i nieidentyczne z naturalnymi komponenty zapachowe jak np. cynamon, jabłko czy wanilia. Natomiast w wielu krajach Europy świeżo pachnące pranie.

Oczywiście zapach jest również ważny w procesie poznawania innych osób, wiele badań jak np. eksperyment japońskich studentów, który dowiódł, że z większą chęcią chcemy poznać osobę, która ładnie pachnie, niż taką, od której w ogóle nic nie czuć.

Psycholog społeczny Shalom H. Shwartz wyszczególnił dziesięć wartości, które są uniwersalne dla różnych członków kultur:

  • Bezpieczeństwo
  • Pobudzenie
  • Hedonizm
  • Osiągnięcia
  • Równowaga
  • Tradycja
  • Uniwersalizm
  • Władza
  • Wolność
  • Życzliwość

Następnie powyższe wartości psychologowie postarali się dopasować do określonych zapachów.

  • Rumianek, krem nawilżający – bezpieczeństwo
  • Goździki, herbata – pobudzenie
  • Żelowe miśki, cukierki truskawkowe – hedonizm
  • Pieprz, kawa – osiągnięcia
  • Lawenda, bazylia – równowaga
  • Igliwie jodły, cynamon – tradycja
  • Benzyna, kreda świecowa – uniwersalizm
  • Fajka, kadzidło – władza
  • Sól morska, łąka – wolność
  • Gruszka, orzech kokosowy – życzliwość

Pod lotniskiem w Frankfurcie znajduje się 270 metrowy tunel, którym muszą przechodzić pasażerowie. Przejście cieszyło się raczej antypatią, aż do czasu gdy zainstalowano głośniki z muzyką, oraz zaczęto wypuszczać zapach na bazie naturalnego olejku eterycznego, który kojarzy się z wiosną.

Wcześniej wymieniony mentalista, chwali się swoją aromatyczną sztuczką, zapraszając gości na scenę. Mianowicie, by wyzwolić w ludziach poczucie bezpieczeństwa, wpuszcza kilka kropel olejku cynamonowego do wywietrznika, dzięki czemu zaproszony uczestnik czuje się lepiej.

Są oczywiście przeciwnicy stosowania aromamarketingu. Uważają to za manipulację i oszustwo. Cóż, jeśli klient ma się czuć lepiej w naszej kawiarni, dzięki przyjemnym zapachom, to gdzie tu manipulacja? Pewnie stosuje się praktyki takie jak spryskiwanie sztucznej skóry, zapachem skóry prawdziwej, ale to jest kwestia moralna do pozostawienia samsmu sobie.

Na koniec chciałbym pokazać również tabele z markami, które najchętniej prowadzą marketing sensoryczny

marki sensoryczne

Oczywiście to nie wszystkie zmysły, natomiast w tym artykule postanowiłem się skupić na tych dwóch, szczególnie, że są bardzo wyraźne i istotne w procesie kształtowania decyzji. Dobrze przeprowadzony marketing sensoryczny, może faktycznie przynieść duże korzyści. Polepszyć wizerunek naszej firmy, czy po prostu utkwić w umysłach naszych klientów. Z pewnością coraz bardziej będzie się on rozwijał, co oznacza nowe doświadczenia związane z zakupami. Pytanie tylko jak dalekie są tego granice.

[1] Rysunek 1 http://blog.kissmetrics.com/how-colors-affect-conversions/?wide=1 dostęp: 08.2014

[2] Rysunek 2 http://blog.kissmetrics.com/how-colors-affect-conversions/?wide=1 dostęp: 08.2014


www.magiaperswazji.wordpress.com

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

21 pomysłów na stworzenie poczytnego bloga

21 pomysłów na stworzenie poczytnego bloga


Autor: Radosław Olszewski


Jednym ze sposobów na wyróżnienie się w sieci jest blogowanie. Poznaj więc 21 pomysłów na stworzenie poczytnego bloga.


1. Dieta, fitness

Wiele osób utożsamia sobie dietę z czymś nieprzyjemnym, co będzie wymagało od nas jedzenia rzeczy, za którymi nie przepadamy. Może warto rozwiązać problem i zacząć prowadzić bloga na temat smacznej diety. Możesz poznać preferencje swoich czytelników i dowiedzieć się, co lubią jeść. Z wyników analiz możesz skomponować zestawy potraw, które będą dla Twoich czytelników zarówno smaczne, jak i zdrowe.

Jeżeli chodzi o fitness dużo ludzi chciałoby ćwiczyć, ale nie ma czasu lub pieniędzy na systematyczne uczęszczanie do klubu fitness. W takiej sytuacji może warto pisać artykuły jak ćwiczyć w domu. Możesz również uwzględnić w postach Twoje pomysły na zastąpienie profesjonalnych przyrządów, tym, co mamy pod ręką.

2. Motoryzacja

Tutaj możesz publikować posty czy tutoriale jak naprawić samochód, jakie są najczęstsze przyczyny awarii, gdzie kupić taniej różnego rodzaju akcesoria i podzespoły, czym się kierować przy wyborze mechanika. Piszesz również o nowościach w branży. Kto wie, może spełni się Twoje marzenie i zostaniesz zaproszony do programu Top Gear.

3. Nowe technologie

Temat bardzo szeroki. Możesz pisać o sprzęcie, który dopiero pojawił się na rynku (nowe laptopy, smartfony, tablety). Inny pomysł to blog na temat aplikacji mobilnych, z których warto korzystać. Możesz również pokusić się o stworzenie rankingu popularnych i użytecznych aplikacji. Kolejny temat związany z nowymi technologiami to webmasterstwo. Na takim blogu piszesz, jakich narzędzi używasz do tworzenia stron internetowych. Jak sprawić, aby utworzona przez Ciebie strona była przyjazna dla wyszukiwarek Google? Jeżeli jesteś webmasterem możesz również publikować artykuły na temat oceny dostępnych usług hostingowych na rynku internetowym. A propos giganta, kolejny temat na bloga to wykorzystanie aplikacji i narzędzi Google w codziennym życiu i biznesie.

4. Wydarzenia kulturalne

Wiele osób nie wie, co może zrobić z wolnym czasem. I w tej sferze masz pole do popisu. Na blogu opisujesz ciekawe wydarzenia kulturalne, które niebawem wydarzą się w najbliższej okolicy. Możesz pisać o tym, jak kupić taniej bilety na jakiś koncert lub jak dostać je za darmo. Kolejna sprawa - gdzie można znaleźć miejsce noclegowe po koncercie lub innej imprezie. Jak najszybciej i najtaniej dojechać do danego miejsca noclegowego. Gdzie znaleźć tanie lub darmowe miejsce parkingowe. Po prostu stań się poprzez blogowanie specjalistą kulturalno-imprezowym.

5. Fotografia

Fotografia to Twoja pasja. Załóż więc bloga w tej tematyce. Pisz o tym, na co warto zwracać uwagę przy wyborze sprzętu fotograficznego. Stwórz mini kurs robienia profesjonalnych zdjęć oraz tutoriale na temat obróbki zdjęć w danym programie.

6. Blog o serialach

Ja osobiście stronię od różnego rodzaju seriali, szkoda mi na to czasu. Wiem jednak, że są osoby, którym lepiej nie przeszkadzać w godzinach od 16 do 20. Wtedy zaczyna się ich serialowy maraton. No tak, ale jak przekuć serialową pasję na blogowanie? W prosty sposób. Na blogu o serialach piszesz na temat zachowania danych postaci w filmie. Możesz również ujawnić Twoje przeczucia, jak potoczą się rolę serialowych postaci. Czy Mariano porzuci w końcu Natalię na rzecz Marianny?:) W postach możesz również napisać Twoje opinie jak sprawić, aby serial zyskał większą oglądalność. Kto wie, może w ten sposób dostaniesz kiedyś rolę w Twoim ulubionym sitcomie.

7. Finanse i inwestycje

Dużo osób uderza w te nisze. Uważają, że tkwi w nich największa kasa. Co z tego, jeżeli dany temat nie będzie Cię choć trochę pociągał? Prawdopodobnie wtedy nie zarobisz nawet złotówki. Jakie są moje propozycje dotyczące blogowania w tym temacie? Możesz pisać o tym, w jakich sferach życia da się zaoszczędzić pieniądze. Na przykład jak oszczędzać na wodzie, prądzie, jak taniej dostać bilety do kina czy teatru, jak znaleźć tanie okazje zakupowe.

W przypadku inwestycji niekoniecznie musisz publikować posty na temat wszelkich dostępnych inwestycji. Możesz stać się specjalistą w jednej dziedzinie, na przykład inwestowania na rynku forex, inwestowania w akcje, obligacje, nieruchomości gruntowe, inwestycję w mieszkania pod wynajem, inwestycję w hotele, inwestycję w biurowce pod wynajem.

Trzecią kategorią w dziedzinie finansów jest zarabianie. Tutaj możesz publikować proste, jak i bardziej kreatywne i złożone sposoby na zarabianie. Możesz uwzględnić to, jakie predyspozycje są przede wszystkim pożądane, aby zająć się daną aktywnością zarobkową.

8. Rozwój osobisty i duchowy

W tej tematyce jest wiele podkategorii. Możesz tu opisywać metody na znalezienie sensu życia, zwiększenie swojej produktywności, zarządzanie emocjami czy sobą samym w czasie. Możesz podjąć również temat jak zwiększyć swoją pamięć czy potencjał wykorzystania Twojego mózgu, w jaki sposób się relaksować, jak walczyć ze stresem, jak nauczyć się szybkiego czytania.

9. Blog o zwierzętach

Jesteś miłośnikiem zwierząt. Zacznij publikować posty, jak zadbać o swojego pupila, czyli jak go karmić oraz pielęgnować. Możesz również publikować Twoje opinie na temat dostępnych akcesoriów na rynku. Blog o takiej tematyce może być również pierwszy krokiem do założenia sklepu internetowego w tym temacie. Kto wie?

10. Idole, celebryci

Jesteś idolem jakiegoś celebryty, piłkarza czy aktora. Możesz publikować posty na temat życia gwiazd, ich wzlotów i upadków oraz wszelakich plotek na ich temat

11. Sport

Tutaj masz szerokie pole do popisu. Zaczynając od bloga na temat piłki nożnej, na sportach ekstremalnych kończąc. Przykładowo, na takim blogu możesz pisać jakie akcesoria, sprzęt są niezbędne do uprawiania danego typu sportu, jak zabezpieczyć się przed kontuzją, gdzie znaleźć profesjonalny sklep z akcesoriami i sprzętem. Przy takich dziedzinach jak żeglowanie czy nurkowanie możesz pisać o tym, jakie kursy są Ci niezbędne do prowadzenia tego typu aktywności fizycznej.

12. Podróże

Jeżeli często podróżujesz możesz prowadzić bloga na temat odwiedzonych przez Ciebie miejsc, jak ograniczyć koszty transportu, gdzie szukać miejsc noclegowych, jakie przygotowania należy poczynić do danego typu wyprawy. Chodzi tutaj o różnego rodzaju szczepienia, ubrania czy inne rzeczy, które powinny znaleźć się w Twoim ekwipunku.

13. Internet

Uwielbiasz przebywać w środowisku, jakim jest internet. Masz tutaj szerokie pole do popisu. Możesz pisać o tym, jakie ciekawe strony internetowe pojawiły się na rynku, gdzie można znaleźć źródło legalnych oraz darmowych oprogramowań, audio, filmów do pobrania, jak bezpiecznie korzystać z internetu, aby nie wpaść w pułapki oszustów. Możesz publikować również posty na temat różnych aukcji, okazji zakupowych w internecie.

14. Test

Blog na temat testów wszelakiego rodzaju. Zaczynając od opon samochodowych, a kończąc na ocenie skuteczność danych środków czystości.

15. Blog z dowcipami

Sypiesz dowcipami jak z rękawa. Dodatkowo jesteś duszą towarzystwa. Blog o tej tematyce to coś dla Ciebie. Tutaj ciekawym pomysłem jest publikacja postów nie tylko w formie tekstu, ale również wspieranie się infografikami oraz nagraniami video. Ludzie przede wszystkim żywiej reagują na obrazy niż na suchy tekst.

16. Majsterkowanie

Był kiedyś taki program w telewizji „Zrób to sam” prowadzony przez Adama Słodowego. Piszę o tym, aby dać Ci inspirację do prowadzenia bloga w tej tematyce. Jeżeli jesteś złotą rączką i potrafisz naprawić praktycznie wszystko, zacznij blogować w tym temacie.

17. Blog kolekcjonerski

Kolekcjonujesz znaczki, monety, stare fotografie – koniecznie podziel się tym z innymi i stwórz swoją społeczność kolekcjonerów.

18. Budowania, remont oraz urządzanie domu

Możesz zacząć od tego, jak znaleźć odpowiednią działkę, jak za nią nie przepłacić, jaki kredyt hipoteczny wybrać. Następnie, jakie kryteria brać pod uwagę, aby wybrać odpowiednich fachowców pod prace wykończeniowe, jak zawierać umowy tak, aby w razie nieuczciwego usługodawcy nie zostać z przysłowiową ręką w nocniku.

Jeżeli masz w sobie pewien zmysł artysty, możesz zająć się również publikacją postów na temat wystroju wnętrz, to znaczy doboru odpowiednich mebli, firanek i innych akcesoriów.

19. E-biznes

Jeżeli chcesz prowadzić bloga w tej tematyce, pisz o tym, jakie są sposoby na promocje biznesu w sieci, jak się skutecznie reklamować i docierać do odpowiednich grup docelowych, w jaki sposób zlecać niektóre rzeczy, takie jak pisanie tekstów na bloga, prowadzenie fanpage czy pozycjonowanie naszego sklepu internetowego, jakie miejsca w internecie polecasz na znalezienie dobrych i rzetelnych usługodawców, a jakich odradzasz.

20. Nauka języka obcego

Jeżeli znasz jakikolwiek język obcy, załóż bloga o skutecznej nauce języka. Pisz o tym, w jaki sposób sprawić, aby nauka była dla nas jak najbardziej przyjemna i nie odkładać jej cały czas na później.

21. Nauka inne przedmiotu

Jesteś biegły z matematyki, fizyki czy innego przedmiotu. Dużo osób poszukuje w internecie informacji o tym, jak rozwiązać problem w tych tematach. Kto wie, może dzięki dzieleniu się tego typu wiedzą w internecie znajdziesz osoby, które w przyszłości wykupią u Ciebie korepetycje.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Już PR czy jeszcze marketing?

Już PR czy jeszcze marketing?


Autor: Jep Jep


W sieci zatarło się wiele granic między działaniami do tej pory traktowanymi odrębnie. Powstały więc firmy, które, niczym kombajn, zajmują się wszystkim: promocją, planowanie, doradztwem, marketingiem, PR-em, kto wie czym jeszcze. Czy jednak same wiedzą czym?


Marketing i PR

Marketing i PR jeszcze do niedawna były traktowane jako dwie dziedziny biznesowe, które wprawdzie korzystały z podobnych narzędzi, ale były wyraźnie oddzielne. Dziś, głównie przez działalność firm-kombajnów, nie jest to już takie oczywiste. Jasne, ponieważ warsztat marketingowca i specjalisty od PR jest zbliżony (choć nie identyczny), to nie trzeba ograniczać się do działania tylko w jednym obszarze, jednak pomiędzy nimi trzeba postawić gruby mur, bo PR nie jest marketingiem, a marketing to nie tylko PR.

Czym jest PR?

PR jest sztuką budowania pozytywnych relacji biznesowych. Agencja PR w Warszawie zajmuje się nie promocją pojedynczych produktów, ani nie promocją marki nastawioną na natychmiastową poprawę wyników sprzedażowych, ale budowaniem trwałych i zdrowych relacji z partnerami biznesowymi i klientami. Choć brzmi to jak slogan, to jest czymś więcej. Celem PR-u jest bowiem zbudowanie relacji, dla której punktem wyjścia będzie korzystny wizerunek firmy jako podmiotu profesjonalnego i godnego zaufania. Podstawowym narzędziem kampanii PR jest informacja. Nawet na przykładzie popularnego w mediach zwrotu „czarny PR” można wywnioskować, że informacje mogą być różne. Zadaniem specjalisty do spraw Public Relations jest właśnie wyłuskanie tych prawdziwych i korzystnych, które należy przedstawić oraz fałszywych lub niekorzystnych, z którymi trzeba walczyć w trosce o dobre imię firmy. Cele marketingu są zupełnie inne niż te, które stawia sobie start-up PR albo brand PR.

Co sprzedaje marketingowiec?

Celem kampanii marketingowej jest zawsze sprzedaż. Oczywiście można tu wprowadzić dalsze podziały na sprzedaż produktu, linii produktów albo całego asortymentu, niemniej jednak niezależnie od punktu widzenia, celem zawsze pozostaje zwiększenie dochodowości w jak najkrótszym horyzoncie czasowym.

W myśl złotej zasady, która głosi, że sprzedać można wszystko, zadania marketingu można również zarysować bardzo szeroko. Tak naprawdę jednak w kampaniach marketingowych nie pojawia się rozbudowany element relacji. Tu chodzi tylko o związek na chwilę – do czasu finalizacji zakupu lub zamówienia. To, co dzieje się później z nawiązaną w ten sposób mimo wszystko relacją, nie jest już zmartwieniem specjalisty ds. marketingu.

Co ważniejsze: marketing czy PR?

Można czasem natknąć się na jakieś elementy dyskusji na temat wyższości PR-u nad marketingiem (lub odwrotnie). To jednak spór jałowy, bo i budowanie pozytywnych relacji i promocja produktów, i marketing marki to sprawy ważne. Oczywiście – na różnych etapach rozwoju firm, w różnych branżach i okolicznościach można pokazać wyższość jednego rodzaju kampanii nad innymi, ale to wszystko sprawa bardzo względna. Każda firma potrzebuje zarówno działań krótko i średnio terminowych, takich, jakie prowadzi się właśnie w formie kampanii marketingowej, jak i budowy trwałych relacji z otoczeniem biznesowym i klientami. Dlatego też, zamiast próbować rozstrzygać nieistniejące problemu, skup się na tym, co można zrobić, aby Twoja firma poradziła sobie lepiej w tych niełatwych przecież czasach. Owszem, wiedza na temat tego, gdzie kończy się PR, a zaczyna marketing, może być potrzebna, ale nigdy nie będzie bardziej potrzebna niż podejmowanie realnych i skutecznych działań w obu tych obszarach.


Heimastudio.pl - Warszawska Agencja Public Relations

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Program lojalnościowy i program motywacyjny – różnice i podobieństwa

Program lojalnościowy i program motywacyjny – różnice i podobieństwa


Autor:


Lojalność klientów to „święty graal” marketingu - bez niej perspektywy prowadzenia biznesu są mgliste. Długookresowe i wzajemnie korzystne relacje z klientami mają nieocenioną wartość dla firmy stabilizując jej sytuację rynkową.


Lojalność klienta, rozumiana domyślnie jako przywiązanie klienta do firmy/marki jest stopniowalna i przejawia się w wielu aspektach. Gradację lojalności klienta obrazuje przedstawiony na rysunku model drabiny lojalności klienta - jednej z podstawowych koncepcji marketingu partnerskiego, która zakłada, iż celem marketingu jest takie przywiązanie klienta do firmy, aby z reflektanta stał się rzecznikiem firmy i tym samym prowadził dla niej najskuteczniejsze działania marketingowe, przyciągając nowych klientów dzięki marketingowi szeptanemu – wiarygodnym rekomendacjom wynikającym z własnego doświadczenia.

program lojalnościowy - drabina lojalności

Zabiegając o lojalność konsumentów firmy wykorzystują m.in. takie narzędzia marketingowe jak programy lojalnościowe i programy motywacyjne.

Z definicji program lojalnościowy jest formą okresowego konkursu, w którym uczestniczący klienci są nagradzani w różnej formie za dokonywane zakupy. Czyli w uproszczeniu zbieramy punkty w zamian za zakupy i wymieniamy je na nagrody rzeczowe, rabaty czy usługi dodatkowe. W tym ujęciu jasno widać, że lojalność klienta jest bezpośrednio związana z powtarzalnym aktem zakupu produktu. Jest to błąd zasadniczy, gdyż takie uproszczenie, które przełoży się na zasady programy lojalnościowego, premiujące wyłącznie częste zakupy bez uwzględnienia innych korzyści wynikających z relacji z klientami, może decydować o niepowodzeniu programu lojalnościowego, zwłaszcza jeśli konkurencja potrafi zorganizować swój program lojalnościowy lepiej, nagradzając także klientów, którzy nie dokonują często zakupów.

Samo uczestnictwo klientów w programie lojalnościowym niesie dla firmy szereg korzyści. Po rejestracji w programie klienci mogą dostarczać firmie nieocenionych informacji na temat preferencji i zachowań zakupowych. Tworzenie zaangażowanej społeczności wokół firmy/marki dzięki wartościom dodatkowym takim jak np. propagowanie zdrowego stylu życia przy wykorzystaniu strony internetowej czy Facebooka (przepisy kulinarne, ćwiczenia) czy eventy np. dla rodzin z dziećmi w hipermarketach, mogą dać nieocenione efekty w długiej perspektywie. Klienci partnerzy/rzecznicy firmy z własnej woli mogą uczestniczyć w testowaniu i ulepszaniu produktu czy usługi i świadomie polecać produkty/usługi firmy realnie zwiększając dzięki temu sprzedaż.

Program motywacyjny ma być szczególną odmianą programu lojalnościowego z racji tego, że jest adresowany do klientów biznesowych prowadzących sprzedaż detaliczną lub nawet do pracowników firmy. W większości programów motywacyjnych na polskim rynku ściśle premiowane są wyniki sprzedaży, ustalane są progi minimalne sprzedaży warunkujące uczestnictwo w programie i często dotyczy to nowych i trudno sprzedawalnych produktów. Lojalność klientów biznesowych jest więc wąsko pojmowana i bezpośrednio związana z wynikami sprzedażowymi.

Trzeba jasno zauważyć, że błędne założenia programu co do możliwości sprzedażowych i nietrafne bodźce motywujące, brak wsparcia sprzedażowego przełożą się de facto na utratę lojalności lub nawet utratę klientów b2b.

Podsumowując rozważania na temat różnic pomiędzy programami lojalnościowymi i programami motywacyjnymi łatwo dojść do wniosku, że oba narzędzia z punktu widzenia firmy mają na celu zwiększenie sprzedaży, jednak w przypadku programu lojalnościowego adresowanego do klientów detalicznych lojalność powinna być pojmowana znacznie szerzej niż w przypadku programu motywacyjnego.


Michał Stanicki agencja reklamowa Advertiva: program motywacyjny, programy lojalnościowe

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.