środa, 29 grudnia 2010

Jak social media zmieniły brand marketing

Jak social media zmieniły brand marketing


Autorem artykułu jest Damian Kowalczyk




Social media zmieniło wiele w komunikacji marketingowej. Konsumenci komunikują się ze sobą, co powoduje że opinie o marce jak nigdy wcześniej transmitowane są na rynek.

Zjawisko to wykracza poza tradycyjne word-of-mouth i ma zdecydowanie więcej do zaoferowania. Jednak sytuacja ta sprawia, że marketerzy nie mogą w pełni kontrolować przekazu związanego z ich marką.

Według badania agencji MiresBall i KRC Research (State of the Brand Report: Building Buzz. Building Brands, Aug 23, 2010), 40% marketerów postrzega media społecznościowe jako nowe wyzwania dla integralności ich marek. Co ciekawe ponad 30% respondentów twierdzi, że serwisy społecznościowe wpływają na marki na tyle znacząco, aby doprowadzić do zmian w strategii marketingowej.

Powodem do zmiany strategii jest na pewno rosnąca liczba konsumentów/użytkowników w najbardziej popularnych serwisach społecznościowych. W końcu nie sposób przejść obojętnie obok np.: Facebooka, który już dawno temu przekroczył liczbę ponad 500 mln użytkowników.

Ponad połowa ankietowanych brand managerów potwierdziła, że media społecznościowe dały im możliwość dotarcia do nowych klientów. Z kolei 17% nie zgodziło się z tą teza, a 21% nie miało zdania.

Zdecydowana większość respondentów zgodziła się, z twierdzeniem, że marka musi definiować firmę lub produkt, z kolei wiadomości powinny być przekazywane za pośrednictwem różnych kanałów marketingowych i PR, w tym mediów społecznych, a najbardziej efektywny sposób komunikowania się o marki to przekazywanie prawdziwych i rzetelnych wiadomości.


A jak te wyniki badań mają się do polskiej rzeczywistości w obszarze social media?

Według lipcowego Megapanelu, dwa czołowe serwisy społecznościowe w Polsce mają w sumie ponad 19 000 użytkowników - nk 12 108 495 użytkowników, 68,58% zasięg z kolei facebook osiągnął wynik 7 130 802 użytkowników i 40,39% zasięgu. Warte odnotowania jest iż Facebook – w lipcu "zdobył" o ponad 700 tys. internautów więcej niż miesiąc wcześniej.

Najnowsze wyniki badania Eurobarometru, pokazują iż Polacy zdecydowanie częściej korzystają z serwisów społecznościowych niż przeciętni Europejczycy - 43% naszych rodaków korzysta z social media, a średnia dla całej Unii wynosi 35%.

W Polsce zaczynają pojawiać się kampanie, których główną osią działań staje się social media. Takich przykładów jest wiele. Jednak polskie firmy nadal bardzo mizernie wykorzystują ten kanał komunikacji z klientami.

Według badania firmy Cisco dot. wykorzystania internetu jako narzędzia do efektywnej komunikacji biznesowej w polskich przedsiębiorstwach, jedynie 14% rodzimych firm jest obecna w serwisach społecznościowych.

Co ciekawe, aż 32% ankietowanych wskazało, że główną przeszkodą w prowadzeniu komunikacji za pomocą social media jest kierownictwo firmy, które jest mało przekonane, że obecność w serwisach społecznościowych przyczyni się do rozwoju firmy i zwiększenia jej przychodów.

Niewątpliwie nadal problem jest relatywnie niski współczynnik osób posiadający dostęp do sieci. Najnowsze wyniki Erobarometru mówią, iż z internetu w domu korzysta 52% Polaków (przeciętna dla Unii to 57%). Z jego jakością też nie jest najlepiej - z internetu szerokopasmowego w Polsce korzysta 40% internautów, a w UE 48% obywateli.

Zwiększenie dostępności i jakości internetu na pewno lepiej wpłynie na postrzeganie tego medium w świadomości włodarzy polskich firm i wreszcie uplasuje je na równi z prasą, radiem i telewizją.

W końcu wcześniej czy później rodzimi managerowie przekonają się do social media, pytanie tylko czy koszty wejścia nie będą wtedy dość wysokie.

Na koniec ostatnia myśl dotycząca obecności marek w serwisach społecznościowych. Firmy chcąc odnieść sukces w tym kanale komunikacji marketingowej muszą stawiać na działania strategiczne a nie ad hoc. Przykładów na to jak wiele rodzimych firm „strzeliło sobie w stopę” działając bez strategii jest zanadto dużo...


---

Damian Kowalczyk - konsultant w zakresie komunikacji marketingowej (online i offline) oraz pubic relations, autor bloga DamianKowalczyk.blogspot.com



Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

3 komentarze: