niedziela, 27 stycznia 2019

Facebook i Google – bitwa tytanów internetowych o reklamodawców.

Facebook i Google – bitwa tytanów internetowych o reklamodawców.


Autor: Wojciech Wiśniewski


Google i Facebook to dwaj najwięksi internetowi gracze, których model biznesowy oparty jest na pozyskiwaniu przychodów z reklam. Obie platformy pozwalają nam obecnie dotrzeć do bilionów ludzi z całego świata. Pytanie zatem jak wykorzystać ten potencjał i na której platformie lepiej jest reklamować swoją działalność?


W styczniu 2018 Facebook ogłosił duże zmiany na platformie, co wywołało wrzawę marketingowców z całego świata. Właściwie wielu z nich, patrząc na to, co działo się w ciągu wcześniejszych kilku miesięcy – domyślało się nadchodzących zmian, które podsumować można jednym zdaniem: koniec darmowej reklamy. Jak ogłosił twórca portalu Mark Zuckerberg, Facebook powinien pozostać medium społecznościowym, co znaczy, że użytkownicy powinni widzieć jak najwięcej postów rodziny, bliskich znajomych, a jak najmniej postów profili firmowych, marek i serwisów. Jest to zatem jasny komunikat wysłany do firm – chcecie, aby ludzie widzieli więcej waszych postów i treści? Jeśli tak, to od teraz musicie wydawać więcej na reklamę, gdyż nie będziemy wyświetlać Waszych treści organicznych tak często, jak to było do tej pory.

I ta decyzja nie ma co dziwić. Ilość miejsca na wyświetlane posty jest ograniczona. Użytkownicy nie chcą patrzeć wyłącznie na informacje z fanpage’y firmowych, stąd będą one musiały teraz zwiększyć wydatki na reklamę tak, aby ich treści przedarły się przez inne posty umieszczane na Facebooku.

Jest to zatem doskonały moment na zastanowienie się, w jaką reklamę warto inwestować. W internecie mamy obecnie dwóch gigantów reklamowych: Facebooka, który posiada 2 biliony aktywnych użytkowników oraz Google, które co minutę otrzymuje 2,3 miliona różnych zapytań. Obie platformy dają nam możliwość dotarcia z reklamą do bilionów użytkowników z całego świata. Każda z nich posiada też unikatowe narzędzia reklamowe. Która platforma jest lepsza? Aby odpowiedzieć na pytanie trzeba przede wszystkim zapytać, jaka jest główna różnica.

Google, Facebook i nasze intencje

Podstawowa różnica obu narzędzi reklamowych polega na targetowaniu, czyli formie dotarcia do odbiorców. To natomiast wynika z intencyjności i braku intencyjności działań użytkowników. Przekładając to na bardziej ludzki język: reklama w Google skupia się na osobach, które szukają czegoś w danym momencie, gdy Facebook skupia się na tym kim są te osoby. Ta różnica wynika z tego, że Google jest portalem intencyjnym. Najczęściej korzystamy z wyszukiwarki w jakimś celu – gdy szukamy odpowiedzi na jakieś pytanie, czy problem, gdy chcemy coś kupić, itd. Reklama w Google Adwords bazuje zatem na słowach kluczowych. Jeśli ktoś - dla przykładu – szuka butów, wpisując w wyszukiwarkę frazę „buty sportowe” – Google wyświetla mu wyniki reklam, które zostały ustawione na właśnie to słowo kluczowe. Google nie zna zbyt dobrze swoich użytkowników, ale wie czego szukają.

Dla odmiany Facebook zna swoich użytkowników dużo lepiej, ale nie jest przy tym portalem intencyjnym. Na Facebooka nie wchodzimy w jakimś konkretnym celu. Jest to medium społecznościowe więc nawiązujemy relacje z innymi, chcemy przeglądnąć, co dzieje się u naszych znajomych itd. Dzięki temu Facebook zna swoich użytkowników lepiej niż Google, przez co pozwala nam dotrzeć z reklamą do dużych i bardziej sprecyzowanych grup odbiorców. Tworząc reklamy na Facebooku bardziej dokładnie możemy określić parametry naszych odbiorców, czyli np. wiek, płeć, lokalizację, czy np. zainteresowania.

Z której platformy warto korzystać?

Jeśli posiadasz działalność, w której oferujesz konkretne produkty i usługi, których ludzie szukają – warto skorzystać z reklamy w Google Adwords. Dzięki temu dotrzesz do osób z danej lokalizacji, które poszukują tego typu produktów.

Jeśli jednak chcesz dotrzeć z przekazem, informacją do szerokiego grona sprecyzowanych odbiorców, to warto skorzystać z Facebooka. Jeśli posiadasz np. jakiś zupełnie nowy produkt, i wiesz, że będą nim zainteresowane głównie kobiety zainteresowane urodą, to właśnie Facebook, poprzez swoje narzędzie dotarcia do konkretnych odbiorców, powinien okazać się skuteczniejszym narzędziem.

Nie oznacza to jednak, że któraś z platform jest lepsza czy też gorsza. Nie oznacza to również, że musisz korzystać z jednej, gdyż warto na różny sposób wykorzystać obie. Możesz choćby stworzyć reklamę na Facebooku, a następnie wyświetlić w Google reklamę graficzną, która wyświetli się osobom, które kliknęły w Twoją reklamę na Facebooku i przeszły na Twoją stronę internetową. Najważniejsze to zatem znać swój cel oraz odbiorców, do których chcemy dotrzeć.


Szkolenia Marketing | influentiq.pl - zapisz się na darmowe szkolenia marketingu online

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

6 komentarzy:

  1. To na pewno jest swego rodzaju walka, gdyż social media w postaci Facebooka i reklam kierowanych w postaci Google Ads chcą pozyskać swoich klientów. Ja reklamuję się w jednym i drugim kanale poprzez http://tearsofjoy.pl/ i jestem zdania, że to był najlepszy wybór. Moja marka jest cały czas rozwijana i rośnie świadomość społeczeństwa.

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę, że Facebook zdecydowanie teraz wygrywa, reklama za jego pośrednictwem dociera do większego grona odbiorców.

    OdpowiedzUsuń
  3. Gdyby spojrzeć na to z innej strony, to właściwie promocja naszej strony internetowej jest dość istotna. Na przestrzeni ostatnich dni fajnie to ostało opisane na http://www.poradniki24h.pl/4263/co-to-jest-seo-pozycjonowanie-i-dlaczego-jest-to-wazne-dla-twojej-firmy/ i taka jest prawda w momencie pozycjonowania stron. Na początku należy poznać czym w ogóle jest to SEO.

    OdpowiedzUsuń
  4. Pozycjonowanie stron internetowych sprawdza się, gdy woli się zwiększyć widoczność strony www w sieci. Za pomocą dobrym działaniom, strona pokazuje się jako jedna z głównych wyników wyszukiwania Google. Fajnie to napisali w https://www.finanseosobiste.pl/artykuly/pozycjonowanie-stron-www-4-korzysci-ktore-powinienes-znac.html gdzie wysoka lokata w efektach wyszukiwania przekłada się bezpośrednio na liczniejsze wizyty na stronie www oraz zwiększenie ruchu na stronie bez względu na to, jakie treści się tam pojawiają.

    OdpowiedzUsuń
  5. Warto próbować na kilku frontach jeżeli chodzi o działania reklamowe. Tu pozycjonowanie stron od https://sfeo.agency/pozycjonowanie-stron-krakow/ powinno dobrze się sprawdzić.

    OdpowiedzUsuń
  6. Tak jak zostało wspomniane we wpisie, warto korzystać zarówno z reklamy w Google, jak i za pośrednictwem Facebooka – pozwoli to dotrzeć do szerszego grona potencjalnych odbiorców, zwiększając świadomość marki i ruch, co finalnie przełoży się na zwiększenie konwersji.

    OdpowiedzUsuń