wtorek, 29 stycznia 2019

Wykorzystanie chatbota w branży kosmetycznej

Wykorzystanie chatbota w branży kosmetycznej


Autor: Ania Wilczak


Branża kosmetyczna rozkwita. Nie tylko coraz bardziej dbamy o swój wygląd, ale jesteśmy też coraz bardziej świadomymi konsumentami. W jaki sposób boty internetowe mogą wyróżnić naszą markę kosmetyczną spośród konkurencji?


W branży kosmetycznej niezwykle ważne jest zdobycie zaufania klientów - szczególnie w przypadku marek oferujących kosmetyki lub zabiegi pielęgnacyjne. Personalizacja, którą jest w stanie zapewnić rozmowa z botem, jest w tym przypadku niezwykle istotna. W końcu każda skóra jest inna, każda inaczej reaguje zarówno na czynniki zewnętrzne, takie jak pogoda, jak i na same kosmetyki, które aplikujemy.

Wizerunek eksperta

Konsumenci coraz częściej szukają informacji na temat składu kosmetyków czy wzorcowego dbania o skórę. Boty internetowe mogą przesyłać użytkownikom wskazówki dotyczące np. pielęgnacji skóry, dzięki quizom i testom pomogą im też w wyborze odpowiednich kosmetyków. Khiel’s w trakcie promocji kolekcji produktów z zawartością witaminy C przygotował w chatbocie test wiedzy na temat tego składnika, łącząc tym samym rozrywkę z edukacją i kreowaniem wizerunku marki jako eksperta. Ze względu na to, że rozmowa z botem odbywa się na czacie, kojarząc się dzięki temu bardziej z rozmową ze znajomym, użytkownicy podchodzą do niej z jeszcze większą ufnością.

Spersonalizowany poradnik

Rozmowa z botem może dostarczyć nam wielu szczegółowych informacji o fanach marki. Oprócz podstawowych danych takich jak płeć, dzięki wspomnianym quizom i testom możemy poznać użytkowników jeszcze lepiej. Za pomocą opcji zapisywania danych, jesteśmy w stanie ich grupować i przesyłać im wiadomości dopasowane specjalnie do ich potrzeb. Marka kosmetyczna tołpa w swoim chatbocie umożliwia sprawdzenie typu skóry, którego wynik pojawia się wraz z listą pasujących do niej kosmetyków - z prostą możliwością przejścia do sklepu internetowego. Oprócz wysyłki spersonalizowanych treści prosto do użytkownika, boty internetowe mogą też mu pomóc w wyborze kosmetyków dla kogoś bliskiego. L’oreal przygotował przed świętami chatbota Beauty Gifter, który po odpowiedzi na kilka prostych pytań, pozwalał wybrać idealny prezent z portfolio marki bliskiej osobie.

Boty internetowe w salonach kosmetycznych

Tak jak możemy robić testy dotyczące rodzaju skóry i proponować na ich podstawie kosmetyki, taki sam mechanizm możemy zastosować proponując zabiegi dostępne w ofercie salonu kosmetycznego. Rozmowa z botem może stanowić miejsce do zaprezentowania oferty, wskazań i przeciwwskazań czy pielęgnacji pozabiegowej. Chatboty są w stanie połączyć się np. z systemem rezerwacji danego salonu, dzięki czemu klienci nie muszą dzwonić, a w kilku prostych krokach są w stanie umówić się na zabieg nie wychodząc nawet z Messengera. Boty internetowe mogą również wysyłać powiadomienia push, które pojawiają się użytkownikom tak, jak wiadomości od znajomych. Dzięki temu, możemy wysyłać klientom przypomnienia o terminach wizyt lub informacje o nowych promocjach dostępnych w salonie, z niemal pewnością szybkiego odczytania wiadomości.

Wirtualny makijaż

W projektowaniu chatbota dla branży kosmetycznej, możemy pójść jeszcze o krok dalej. W przypadku kosmetyków do makijażu liczba kolorów i odcieni potrafi zwalić z nóg, a kupowanie ich przez internet bywa ryzykowne. W końcu każdy kolor szminki czy cienia do powiek może wyglądać zupełnie inaczej na dwóch osobach o różnych odcieniach skóry. I tu może pomóc rozmowa z botem. Chatboty, dzięki wykorzystaniu wirtualnej rzeczywistości pozwalają użytkownikom na dopasowanie kosmetyków online. Wystarczy tylko wybrać rodzaj i kolor, włączyć aparat, przesłać selfie, a chatbot pokaże, jak będziemy w nim wyglądać. Takie rozwiązanie wdrożyli już m.in. Smashbox, Sephora czy Estee Lauder. To szybki, a przy tym higieniczny sposób na wypróbowanie kosmetyku przed zakupem.

Boty internetowe, chociaż są nowym narzędziem, każdego dnia zdobywają coraz większą popularność, zarówno wśród biznesów, jak i samych użytkowników. Korzystają z nich już największe marki kosmetyczne - te z górnej półki (jak np. La Mer), jak i dostępne w każdej drogerii. Dzięki temu, że sami możemy wybierać moduły i nadawać osobowość chatbotowi za pomocą przemyślanej komunikacji, rozmowa z botem jest w stanie spełnić oczekiwania najbardziej wymagających klientów.


Rozmowa z botem - dowiedz się więcej

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

3 komentarze:

  1. Myślę, że chatboty sprawdzą się w każdej branży, gdyż ich potencjał jest bardzo wysoki. Ogólnie rzecz biorąc sztuczna inteligencja coraz w większym stopniu rozwija się w internecie i to nie tylko w sklepach e-commerce, ale również w zwykłych firmach, które posiadają własne strony www (np. jako wirtualny doradca).

    OdpowiedzUsuń
  2. Moim zdaniem chatboty to samo zło... nie dość ze denerwują użytkownika to naddatek nie pomogą w 100% w problemach jakie użytkownik napotyka. Jak tworze strony to w 50% odradzam dla klienta taka opcje... mocno spowalnia serwis

    OdpowiedzUsuń
  3. Chatboty to bardzo fajne rozwiązanie. Biorąc pod uwagę że tego typu rozwiązania stale się rozwijają, to czuję że już niedługo będzie je można wykorzystać to bardzo przemyślanych i skutecznych działań marketingowych. Bardzo fajny wpis, pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń