5 chatbotów, które warto poznać
Autor: Ania Wilczak
Prowadzenie działań na Facebooku staje się coraz trudniejsze, a marki wykorzystują coraz to nowe rozwiązania, aby zainteresować i zaangażować swoich fanów.
Chatboty na Facebooku, chociaż są stosunkowo młodym narzędziem, wykorzystują już zarówno największe globalne marki, jak i mniejsze, lokalne biznesy.
Jednym z narzędzi, które pozwala aktywizować fanów w mediach społecznościowych jest chatbot. Messenger, komunikator na którego w ostatnich latach stawia Facebook, odgrywa coraz większą rolę w kontakcie z użytkownikami. Whole Foods pozwala w swoim chatbocie na wyszukiwanie przepisów za pomocą przesyłanych emoji, Netflix na tej samej zasadzie dobiera filmy ze swojej platformy. Oprócz długofalowych działań, chatboty są wykorzystywane także do jednorazowych akcji, tak jak możliwość zamawiania z dostawą do domu lodów Ben&Jerry’s. Chociaż chatbotów jest już ponad 300 000, poznając kilka z nich, jesteśmy w stanie poznać możliwości tego narzędzia.
Tommy Hilfiger
Jednym z pierwszych chatbotów na Facebooku był bot marki odzieżowej Tommy Hilfiger. Pozwala na przeglądanie stylizacji prosto z wybiegów i przekierowuje do kart produktów na stronie internetowej. Umożliwia przeglądanie produktów - kolekcji kobiecych i męskich w wygodny sposób, podzielone na kategorie. Pozwala na oglądanie wideo przygotowanych specjalnie na chatbota, pokazując je prosto na czacie. Nie tylko dba o wizerunek marki, ale także wspiera sprzedaż.
4FUN.TV
Chociaż w Polsce chatboty na Facebooku wciąż raczkują, i my możemy pochwalić się ciekawymi rozwiązaniami. Chatbot 4FUN.TV doskonale odpowiada na potrzeby swojej grupy docelowej. To kopalnia szalonych konkursów czy newsów na temat popularnych artystów. Połączenie z systemem emisyjnym stacji umożliwia śledzenie teledysków, które pojawiają się na antenie i tworzenie jeszcze bardziej angażujących zabaw, które łączą internet z telewizją.
Trim i Cleo
Trim i Cleo świetnie pokazują jeszcze inne możliwości jakie daje chatbot. Messenger ułatwia dzięki nim zarządzanie finansami i oszczędzanie. Trim po podłączeniu do konta bankowego pokazuje i analizuje historię transakcji. Może nam też pokazać, jakie mamy aktywne subskrypcje oraz ile na nie wydajemy. Dzięki możliwości łączenia z kontem na portalu m.in. Comcast, chatbot może sprawdzać czy dostępne są zniżki lub promocje. Po podłączeniu Cleo do swojego konta, chatbot będzie śledził wydatki, które możemy przeglądać z podziałem na kategorie i umożliwi sprawdzanie ostatnich transakcji. Po wpisaniu frazy „send money” na Messengerze, wybraniu znajomego i konkretnej kwoty, pieniądze zostaną pobrane z konta i przesłane do wybranej osoby.
KLM
Chatboty na Facebooku mogą łączyć się z przeróżnymi systemami, zależnie od branży i potrzeb. Jedną z tych bardziej wspieranych przez Messengera jest branża lotnicza. W bocie linii KLM, po zarezerwowaniu biletu na podróż, możemy wybrać opcję, aby potwierdzenie zamówienia, powiadomienia na temat check-in, karty pokładowej czy statusu lotu otrzymywać na Messengerze. Chatbot został przy tym nauczony odpowiedzi na 60 000 pytań. Pod koniec rozmowy, prosi użytkownika, aby ocenił w skali od 0 do 10, czy jest zadowolony z obsługi. Obecnie, 15% z kart pokładowych przesyłanych klientom online, przekazywane jest za pomocą Messengera.
Mercedes
Mercedes wykorzystał w swojej kampanii związanej z obchodami 50-lecia marki, jeszcze inne funkcje, które oferuje chatbot. Messenger umożliwia przesyłanie multimediów, dzięki którym użytkownicy mogą nie tylko przeglądać zdjęcia, ale też np. posłuchać dźwięków silników. Dzięki temu, że chatbot zapisuje o użytkowniku takie dane jak chociażby jego imię, marka wplata je w przygotowany filmik. Dla największych fanów marki, Mercedes wprowadził także quiz, w którym pyta o rok założenia czy o konkretne modele.
Dzięki szerokiej możliwości dopasowywania ich funkcji do potrzeb i strategii konkretnej marki, trudno znaleźć dwa takie same chatboty, nawet wtedy, gdy ich zadanie jest bardzo podobne. Każdy chatbot może mieć swoją osobowość, pasującą do języka komunikacji marki. Wprowadzając to rozwiązanie, należu pamiętać o tym, że chatboty na Facebooku wymagają promocji tak jak inne rozwiązania marketingowe i mają sens tylko wtedy gdy użytkownicy wiedzą o ich istnieniu oraz dostępnych funkcjach.
Dowiedz się więcej na ten temat: Chatbot messenger
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.
Chatboty są ostatnio coraz częściej wykorzystywane ;) Nie ma się jednak co dziwić, gdyż ich potencjał jest wysoki, a obsługa banalnie prosta ;)
OdpowiedzUsuńNawet bym powiedział, że mają ogromny potencjał :)
UsuńSam kilka sprawdziłem i zdecydowanie posiadają bardzo ciekawe zestawy funkcji
rzedstawiamy Państwu prosty, precyzyjnie wykonany framework który jest zapewnia łatwość instalacji motywów z opcją Bootstrap, liczne shortcod’y i widżety. Jest to jeden z najlepszych sposobów aby zaktualizować design strony szablony wordpress płatne
OdpowiedzUsuńCiekawe informacje
OdpowiedzUsuń