Słowo wstępu
Public Relations do sztuka budowy kontaktów biznesowych. Z tej jednozdaniowej definicji można rozwinąć setki twierdzeń i hipotez, bo przecież sposobów, celów i metod budowy sieci kontaktów jest wiele, a jeszcze więcej może być definicji słowa „kontakt”, które obejmuje przecież nie tylko konkurentów, kontrahentów i klientów, ale w określonych okolicznościach także instytucje pozarządowe, a nawet agendy władzy. W każdym przypadku niezmienna pozostaje jedna rzecz: warsztat specjalistów Public Relations. Co prawda też nie zawsze trzeba ze wszystkich dostępnych środków korzystać, ale w gruncie rzeczy jeśli przyjrzeć się problemowi lepiej, to okaże się, że główną cechą wspólną wszystkich kampanii PR jest operowanie informacją. Relacje buduje się bowiem zawsze na podstawie konkretnej wiedzy i specjaliści zajmujących się relacjami, muszą siłą rzeczy skupiać się na kontrolowaniu informacji.
Co wiedzą specjaliści od PR o firmie
Choć może się to wydawać dziwne, to właśnie specjaliści od PR-u wiedzą najwięcej o promowanym przedsiębiorstwie. Muszą oni znać każdy szczegół działalności, strategii marketingowej, muszą wiedzieć o wadach produktów i o wynikach finansowych, ponieważ każda z tych informacji jest potencjalnie użyteczna w kampanii budowy relacji. Jednak wiedza PR-owców sięga dalej, ponieważ oni sami również zbierają informacje: kontaktują się z mediami, konkurentami i klientami. Mimo że kontakt ten nierzadko ma jedynie formę pośrednią dostarcza cennych informacji na temat tego, jak firma jest postrzegana na zewnątrz.
Czego dowiedzą się inni?
Agencja PR musi operować informacją tak, aby do szeroko rozumianego otoczenia gospodarczego firmy, dotarły wiadomości przedstawiające przedsiębiorstwo w dobrym świetle. I tutaj od razu uwaga: nie chodzi o manipulację wizerunkiem, ale o rzetelną informację, która będzie stanowiła odpowiednik wyciągnięcia ręki, która zbuduje w opinii publicznej przekonanie, że firma jest dobrym, sprawdzonym i stabilnym partnerem, co stanowi punkt wyjścia do budowy jakichkolwiek relacji na dowolnym poziomie.
Agencja PR w Łodzi musi przede wszystkim udostępnić takie informacje jak dane o produktach lub usługach, strukturze organizacyjnej, a nade wszystko możliwościach nawiązania kontaktu. Nie ma znaczenia, czy będzie to adres, e-mail, telefon czy strona www. W zależności od obranej strategii, relacje mogą mieć różną formę, ale wymogiem technicznym jest umożliwienie nawiązania kontaktu oraz podanie jakiegoś pretekstu. Takim pretekstem może być na przykład wprowadzenie nowego produktu, nowa forma płatności, promocyjna oferta wprowadzona w odpowiedzi na posunięcie konkurencji. Te informacje stają się podstawowym orężem specjalistów ds. Public Relations.
Po co komu relacje?
Marketing sprzedaje, ale nie przejmuje się zbytnie trwałością relacji. PR jest tym elementem strategii marketingowej, który umożliwia przedłużenie oddziaływania kampanii marketingowych, zwiększanie świadomości marki, wkraczanie na nowe rynki z lepszą opinią startową i wiele innych. Relacje z klientami i kontrahentami dają szansę rozwoju, a scementowane są gwarancją egzystencji przedsiębiorstwa w określonej formie. Celem kampanii PR jest takie kształtowanie relacji, aby klient ani kontrahent nigdy nie miał wrażenia, że współpraca kończy się na finalizacji zamówienia, ale że ono jedynie zamyka pewien rozdział, pozostawiając jednocześnie możliwość, a nawet wręcz zaproszenie do ponownego kontaktu.
Super artykuł. Warto było tutaj zajrzeć.
OdpowiedzUsuńCiekawie napisane. Wszystkie informacje jak najbardziej przydatne
OdpowiedzUsuńspecjaliści muszą wiedzieć wszystko o firmie, co chce osiągnąć i do jakiej grupy docelowej kierują ofertę. inaczej to wygląda jak się oferuje pomoce szkolne do fizyki dla szkół, inaczej jak ubrania do klientów indywidualnych itp.
OdpowiedzUsuńKolejny super artykuł
OdpowiedzUsuńSuper wpis. Ciekawie napisane
OdpowiedzUsuńCenne informacje i wskazówki. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawie napisany tekst :)
OdpowiedzUsuńŚwietny artykuł :)
OdpowiedzUsuńDużo wartościowych artukułów można u Ciebie znaleźć
OdpowiedzUsuńFajnie opisany temat
OdpowiedzUsuńBardzo wartościowy blog
OdpowiedzUsuńBardzo fajny tekst. Super to czytać
OdpowiedzUsuńZ pewnością muszą znać wiele zasad w relacjach z ludźmi.
OdpowiedzUsuńCiekawa treść, polecam przeczytać
OdpowiedzUsuń