3 fazy wykorzystania potencjału Google Analytics w biznesie
Autor: Ekspert SEM
Darmowe statystyki Google Analytics mają trzy zalety: mają duże możliwości, jedyne tak łatwo integrują się z kampaniami Google AdWords (istotna zaleta dla klientów tej usługi) i wreszcie... są darmowe. Pełne wykorzystanie wszystkich tych cech zależy jednak od wiedzy - marketingowej i technicznej - oraz biznesowego "czucia" tematu.
"Darmowe oznacza niskiej jakości" - tego raczej nie można powiedzieć o Google Analytics. Usługa statystyk internetowych, która - wg różnych badań - jest zainstalowana na większości serwisów internetowych na świecie, przyciąga właścicieli serwisów i firmy operujące w Internecie kilkoma dosyć istotnymi zaletami. Wartość Google Analytics nie tkwi jednak w tym, że system jest darmowy, stosunkowo łatwy w instalacji i intuicyjny w wykorzystaniu. Jak w przypadku każdego narzędzia analitycznego, istotne jest umiejętne wykorzystanie i przetworzenie informacji i wniosków płynących ze zgromadzonych danych a następnie wykorzystanie ich w biznesie do dalszej optymalizacji - poprawy wyników, rentowności czy osiągnięcia założonych celów... Idźmy jednak po kolei:
Instalacja Google Analytics
Faza, od której zależy powodzenie całego przedsięwzięcia. Jakość gromadzonych danych i zaufanie do tego, że "widzimy" coś, co dokładnie odzwierciedla rzeczywistość daje komfort dalszego operowania i analizy (a później wnioskowania). Instalacja Google Analytics nie ogranicza się do prostego wklejenia kawałka kodu w kod źródłowy witryny - to często dodatkowe elementy związane np. z monitorowaniem ruchu na poddomenach serwisu czy monitorowaniem interakcji z obiektami technologii Flash. Proces instalacji Google Analytics jest również charakterystyczny dlatego, że wymaga wiedzy z pogranicza technologii (co mogę?) i marketingu (co potrzebuję?).
Konfiguracja Google Analytics
Faza konfiguracji to dalsza praca związana z uzyskaniem odpowiednich, interesujących nas, danych - obejmuje np. stworzenie wielu profili w obrębie konta, służących do dalszej bardziej szczegółowej analizy danych (np. rankingu pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania haseł, które spowodowały wejścia z kanału SEO). Ten etap może obejmować również np. konfigurację śledzenia zapytań wykonanych w wewnętrznej wyszukiwarce, czy instalację modułu e-commerce (szczególnie polecane w przypadku sklepów internetowych). Technologia Google Analytics, dzięki zaawansowanej możliwości konfigurowania filtrów operujących na właściwie czystych danych, pozwala uzyskać naprawdę wiele różnych zestawów informacji.
Raporty Google Analytics
Kilkadziesiąt domyślnych raportów jest dodatkowo dostępnych w wielu złożonych konfiguracjach. Dodatkowo, każdy raport może być analizowany poprzez pryzmat wielu segmentów (w tym takich, które zdefiniuje użytkownik na własne potrzeby), co powoduje, że właściwie możemy analizować praktycznie dowolny zestaw informacji (jest ich tak dużo, że w Internecie powstają narzędzia oferujące predefiniowane raporty Google Analytics - najważniejsze dla danego rodzaju biznesu). Nie powinna to być jednak sztuka dla sztuki - co nam z informacji, które niczego nie wnoszą do naszego biznesu?
Wykorzystanie Google Analytics w biznesie
Wnioski, wnioski, wnioski... Z doświadczenia możemy powiedzieć, że największym problemem większości użytkowników biznesowych Google Analytics jest brak umiejętności wykorzystania danych uzyskanych z tego narzędzia! Sztuką jest zatem przygotowanie takiej (ograniczonej!) ilości raportów, które zostaną wykorzystane w dalszym procesie i faktycznie wpłyną na podejmowane decyzje, np. co do projektu strony, wyglądu formularza, długości procesu rejestracji w serwisie czy np. zakresu podejmowanych działań promocyjnych. Proces ten jest często na tyle skomplikowany, że firmy korzystają z usług certyfikowanych konsultantów Google Analytics, lub wysyłają pracowników na szkolenia Google Analytics dla zgłębienia najważniejszych zagadnień.
Avinash Kaushik, guru Google Analytics powtarza często, że "narzędzie analityczne jest tak dobre, jak ludzie, którzy z niego korzystają" - trzymajmy się tej dobrej zasady, dbając o wysoką jakość każdej z wymienionych wyżej faz, bo podjęcie złej biznesowo decyzji może kosztować dużo, dużo więcej niż czas i pieniądze poświęcone na ułożony i przemyślany proces.
Bluerank Agencja SEM - pozycjonowanie (SEO) i kampanie linków sponsorowanych (PPC)
Blog Bluerank - marketing w wyszukiwarkach internetowych w naszym wydaniu
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz