wtorek, 13 października 2015

Linki sponsorowane Google AdWords - miejsca emisji i nowe możliwości

Linki sponsorowane Google AdWords - miejsca emisji i nowe możliwości


Autor: Ekspert SEM


Linki sponsorowane w Google powszechnie kojarzą się z emisją reklamy na stronach wyników wyszukiwania. Nie zapominajmy jednak, że Google AdWords pozwala nam na zaistnienie również w wielu innych miejscach Sieci - także poza wyszukiwarką. Artykuł zawiera krótką charakterystykę tych miejsc.


Linki sponsorowane w Google to obecnie najpopularniejsza chyba forma promocji poprzez wyszukiwarki internetowe. Nie tylko dlatego, że Google jest najczęściej używaną w Polsce wyszukiwarką internetową, ale przede wszystkim ze względu na fakt, że linki sponsorowane doskonale nadają się do promocji małych firm i nie ma tutaj dolnych ograniczeń co do alokowanego budżetu reklamowego.

Linki sponsorowane Google AdWords powszechnie kojarzą się z emisą reklamy na stronach wyników wyszukiwania - nie ma żadnych dokładnych badań, które to potwierdzają, ale z pewnością zdecydowana większość 'wyszukiwarkowych' budżetów reklamowych jest wydawana na tę formę promocji. Mimo to, warto pamiętać o innych obszarach, w których linki sponsorowane mogą być pokazywane przez usługę Google AdWords, co pokazuje poniższy schemat:

Linki sponsorowane w Google AdWords - możliwości emisji

Każdy z kanałów ma swoje wady i zalety i może zostać wykorzystany do różnych celów reklamowych. Krótka charakterystyka każdego kanału została zaprezentowana poniżej:

Linki sponsorowane w wynikach wyszukiwania
Wyłącznie tekstowa forma reklamy o ściśle ograniczonej długości, doskonale nadaje się do dotarcia do użytkowników, którzy szukają w danym momencie konkretnego produktu lub usługi. Największą zaletą linków sponsorowanych emitowanych w wynikach wyszukiwania jest wysoka skuteczność kampanii nastawionych na sprzedaż, ograniczeniem zaś popyt na reklamę, wyrażony ilością zapytań internautów - jeżeli promowany jest niszowy produkt, ilość wygenerowanych wizyt/sprzedaży będzie zapewne ograniczona.

Przeczytaj więcej na ten temat: Linki sponsorowane Google w wynikach wyszukiwania.

Linki sponsorowane w sieci kontekstowej
Linki sponsorowane emitowane w sieci witryn wydawców zrzeszonych w programie Google AdSense dają większe możliwości - przede wszystkim pozwalają na emisję statycznych i dynamicznych plików graficznych oraz video, co powoduje, że kampanie kontekstowe dobrze sprawdzają się w działaniach wizerunkowych. Linki sponsorowane w sieci kontekstowej niestety nie "sprzedają" tak dobrze, jak reklama w wynikach wyszukiwania, za to przynoszą dobre wyniki w akcjach informacyjnych (budujących zasięg i wizerunek) oraz wszelkiego rodzaju aktywnościach konkursowych. Największą zaletą linków kontekstowych jest możliwość dotarcia do większości populacji internautów w krótkim czasie (przez różna formy przekazu) i niski koszt jednej wizyty, wadą zaś względnie niska jakość ruchu.

Przeczytaj więcej na ten temat: Linki sponsorowane Google w sieci kontekstowej.

Linki sponsorowane w serwisie YouTube
Reklamy emitowane w serwisie YouTube właściwie nie różnią się od kontekstowych linków sponsorowanych. Najważniejsze różnice są dwie - miejsce emisji (serwis z treściami multimedialnymi) oraz możliwość emisji tzw. reklam InVideo (czyli emitowanych w obrębie materiału multimedialnego). Kampanie w YouTube, podobnie jak kontekstowe linki sponsorowane, nadają się do budowania wizerunku i świadomości produktu lub usługi. Ich zasięg jest nieco mniejszy niż tradycyjnych kampanii kontekstowych, ale niezaprzeczalną wartością jest np. możliwość powiązania reklamy z reklamą video tej samej marki lub produktu, dając internautom możliwość bezpośredniego przejścia na witrynę firmy.

Przeczytaj więcej na ten temat: Linki sponsorowane Google w YouTube.

Linki sponsorowane w urządzeniach mobilnych
Reklama w urządzeniach mobilnych przypomina charakterystyką linki sponsorowane w wynikach wyszukiwania - reklama (tekstowa) pojawia się wtedy, kiedy użytkownik urządzenia używa wyszukiwarki Google. Ciekawą i wartościową różnicą jest fakt możliwości pokazania numeru telefonu zamiast adresu WWW, dzięki czemu użytkownik może bezpośrednio zadzwonić z pytaniem o produkt i usługę. Ta niewątpliwa zaleta zyskuje na znaczeniu, gdy weźmiemy pod uwagę fakt, że zwykle użytkownicy wyszukiwarki mobilnej dokonują tzw. lokalnych zapytań (szukając np. najbliższej pizzerii) - a to otwiera nowe możliwości w promocji i generowaniu zamówień praktycznie natychmiast. Wadą reklamy mobilnej jest niestety jej zasięg - zwłaszcza w Polsce ilość użytkowników wyszukiwarki w telefonie komórkowym jest mała, chociaż trend ten bardzo szybko się zmienia.

Przeczytaj więcej na ten temat: Linki sponsorowane Google w urządzeniach mobilnych.

Jak widać, możliwości promocji z wykorzystaniem linków sponsorowanych Google jest naprawdę wiele. Zespół odpowiedzialny za usługę Google AdWords pracuje intensywnie nad rozwojem możliwości zaistnienia z linkami sponsorowanymi w nowych miejscach (np. linki sponsorowane na mapach Google) i należy spodziewać się, że w przyszłości linki sponsorowane będą co raz mniej kojarzone wyłącznie z reklamą na stronach wyników wyszukiwania.


Sembox Sp z o.o. - agencja search engine marketing. Firma powstała w 2009 r. z inicjatywy Bluerank Sp. z o.o. – jednej z pierwszych polskich agencji SEM, realizującej od 2005 roku projekty SEO i PPC dla znanych i cenionych marek w kraju i na świecie. Sembox specjalizuje się w planowaniu i prowadzeniu kampanii linków sponsorowanych dla mikro- i małych przedsiębiorstw w Polsce. Wsparcie merytoryczne zapewnia Bluerank. Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz