7 wskazówek jak usprawnić marketing w startup
Autor: Maciej Kukulka
Każdy przedsiębiorca, który startuje ze swoim biznesem, musi przeanalizować wiele elementów, zanim ruszy na podbój świata. Jednym z nich jest marketing. Na marketingu, jak na piłce nożnej, znają się wszyscy. Jednak, jak się później okazuje, podobnie jak w meczu, by wygrać potrzebna jest dobrze opracowana strategia.
Przede wszystkim trzeba zadać sobie pytanie, jaki cel chcemy osiągnąć poprzez nasze działania marketingowe. Czy planujemy zmienić potencjalnych klientów na tych, co kupią nasz produkt? Czy chcemy uzyskać dużą ilość osób śledzących nas na portalach społecznościowych? A może zależy nam na uzyskaniu większej świadomości marki?
Poniżej przedstawiam 7 różnych wskazówek, które pomogą rozwinąć Twój startup pod względem marketingowym.
1. Znajdź partnera strategicznego
Połączenie z solidnym partnerem pomoże Ci uzyskać zaufanie na rynku. Wybierz biznes, który Cię fascynuje. Najlepiej, jeśli będziecie się nawzajem uzupełniać w swoich działaniach biznesowych.
2. Skup się na Kliencie
Na początku każdego biznesu człowiek chciałby dotrzeć do wszystkich i wszystkim opowiedzieć o własnym przedsięwzięciu. Jednakże, dla oszczędności czasu i pieniędzy, warto wpierw poinformować o swoich działaniach klientów, którzy pozwolą ustabilizować Twój biznes i rozwinąć go.
Zamiast informować o swoich produktach lub usługach potencjalnego klienta, który zainteresuje się Twoją firmą na krótko, staraj się przykuć jego uwagę na dłużej. Zastanów się, kto chciałby skorzystać z twoich usług, kto chciałby regularnie używać twoich produktów. Ponieważ prawdopodobnie masz ograniczone możliwości finansowe, dobrze się nad tym zastanów, by we właściwy sposób wykorzystać posiadane środki.
3. Zachęć ludzi do dzielenia się
Jeśli chcesz, by ludzie mówili o Twoim biznesie, nie ma nic lepszego niż ich do tego zachęcić. Zaoferuj im zniżkę za „tweeta” na temat Twojego produktu albo za post na Facebook. A może za „polubienie” fanpage'a Twojej firmy dostaną jakąś nagrodę finansową? W Internecie istnieje wiele portali oferujących różnego rodzaju akcje wpierające promocję twoich produktów lub usług.
4. Udzielaj się
Podziel się swoim pomysłem z lokalnymi mediami. Być może miejscowe gazety i radio będą chciały opowiedzieć o Twoich innowacyjnych produktach lub usługach. Przekonaj dziennikarzy, dlaczego na reklamę produktu lub usługi mają przeznaczyć swoją energię i czas.
Innym dobrym rozwiązaniem jest „powrót do korzeni”, tj. na uczelnię. Każda jednostka państwowa lubi się chwalić swoimi absolwentami, którzy coś osiągnęli. Jest to dla niej powód do dumy, choć być może niewiele zrobiła, by pomóc Ci znaleźć się w miejscu, w którym aktualnie jesteś. Niemniej jest to dla niej także znakomity ruch marketingowy. Pamiętaj, kto pyta nie błądzi, a pytanie nie boli.
Jeśli dysponujesz większym zasobem gotówki, możesz zasponsorować lokalne wydarzenie lub zawody. Pozwoli to na zwrócenie uwagi na twoją firmę przez inwestora lub partnera biznesowego.
Dodatkowo możesz poinformować o swoich produktach blogerów. Wysłać im próbki do recenzji lub poprosić o przyłączenie się do serwisu, który prowadzisz. Ostatecznie możesz zaoferować, że napiszesz gościnny post na ich bloga, w którym opiszesz swoje przedsiębiorstwo.
5. Rozwijaj treść
Jest to wprawdzie rodzaj strategii długoterminowej, jednak prawdopodobnie jest to najlepsza droga do rozwijania twojego startupu. Jeśli masz mały zespół ludzi i nie bardzo macie czas i zasoby, by zamieszczać coś interesującego na swojej stronie w regularnych odstępach czasu, poczekaj kilka miesięcy, aż sytuacja w firmie się ustabilizuje. Firmowe treści to znakomite rozwiązanie, by połączyć się z innymi przedsiębiorstwami działającymi w tej samej branży. Jeśli masz coś ciekawego do powiedzenia, szybko staniesz się ekspertem w danej dziedzinie.
Ważne, by treści te nie były promocyjne. Nie reklamuj swojej firmy i produktów w pisanych przez ciebie artykułach. Niech traktują one na temat dziedziny, w której działasz. Na temat codziennych problemów, ciekawych rozwiązań i sytuacji. Innym rozwiązaniem jest prowadzenie badań i ich opisywanie w branżowych czasopismach.
6. Dźwignia „social media”
Jedną z oczywistych dróg promocji biznesu jest udział w portalach społecznościowych. Jednakże trzeba pamiętać, by treści zamieszczane przez nas nie były monotonne i zbędne dla odbiorców. Zaangażuj swoich klientów w konwersację. Nie wykorzystuj Twittera czy Facebooka tylko i wyłącznie do promocji swojej firmy. Treść przez ciebie publikowana musi mieć wartość!
Zastanów się także, które środki komunikacji społecznej są dla ciebie najlepsze. Jeśli oferujesz produkty, to najlepiej skorzystaj z platform takich jak Instagram i Pinterest, gdzie możesz przedstawić swoje produkty na fotografiach. Jeśli jednak prowadzisz portal informacyjny, lepiej umieszczać swoje treści na Twitterze czy Facebooku, które lepiej nadają się do promocji tekstów. Jeśli zdecydujesz się na komunikowanie przez tzw. „tweety” pamiętaj, by kierować treści z gatunku B2B oraz B2C, by nikt nie był poszkodowany. Pamiętaj też, by podziękować każdemu, kto wspomni o twojej firmie. Angażuj się w relacje z klientami.
7. Zdobywaj nagrody
Kiedy rozwinąłeś nowy biznes, który ułatwia życie twoim klientom, posiadasz produkt, jakiego nikt jeszcze nie wynalazł lub oferujesz innowacyjną formę reklamy – zdobądź nagrodę dla lokalnego biznesu. Wzmocni to rozpoznawalność Twojej marki oraz wzbudzi zaufanie. Pamiętaj, żadna nagroda nie jest zbyt mała.
Maciej K.
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.
Podstawa to znalezienie klientów, a najprostszą metodą jest dobra widoczność na wydarzeniach branżowych. W tym celu wybiera się takie narzędzia jak ścianki https://adlove.pl/pl/scianki-reklamowe-136 , gdzie można zaprezentować naszą grafikę. Grunt by przyciągała wzrok, ale nie była też nachalna, ma po prostu publiczność zainteresować
OdpowiedzUsuń