niedziela, 18 września 2016

Marketing relacji – skuteczna metoda budowania lojalności klientów

Marketing relacji – skuteczna metoda budowania lojalności klientów


Autor: Marcin Kwiatkowski


Marketing jest obszarem niezbędnym w każdym przedsiębiorstwie, niezależnie od jego wielkości i charakteru działalności. Poprzez działania marketingowe, firma ma realne możliwości rozwoju i promocji, dzięki czemu możliwe jest szybkie osiągnięcie przez nią sukcesu.


Jest to również niezwykle wartościowy sposób na komunikację oraz budowanie trwałych relacji pomiędzy przedsiębiorstwem a konsumentami. Jest to aspekt szczególnie istotny w jednej z jego licznych odmian, a mianowicie w marketingu relacji.

Marketing relacji - charakterystyka

Marketing relacji to nowoczesny sposób komunikowania przedsiębiorstwa z indywidualnym konsumentem. Za pomocą tej formy, firma przekazuje swoim klientom różnego rodzaju informacje dotyczące jej asortymentu bądź świadczonych usług. Celem marketingu relacji jest przede wszystkim nieustanny rozwój długoterminowej relacji pomiędzy obydwoma stronami, z której każda czerpie korzyści.

Ponadto, marketing relacji skupia się przede wszystkim na tworzeniu i podtrzymywaniu więzi z klientem. Jest to działanie zgodne z powszechnie znaną zasadą, iż dużo łatwiej i taniej jest utrzymać lojalność klienta niż zdobyć nowego. Dlatego też, szczególnie w tym kontekście, marketing relacji zyskuje współcześnie na znaczeniu. To właśnie w tym rodzaju marketingu, klient jest i pozostaje najważniejszy na każdym z poszczególnych jego etapów.

Idea marketingu relacji

Marketing relacji doskonalone wpasowuje się w popularną obecnie koncepcję orientacji rynkowej. Idea ta jest stosowana przede wszystkim przez firmy, którym zależy na ciągłym zdobywaniu nowych klientów i budowaniu z nimi długotrwałych relacji. Poprzez tak zdobytą konsumencką lojalność, przedsiębiorstwo skutecznie motywuje i zachęca swoich klientów do zakupu produktów i usług właśnie w danej, a nie konkurencyjnej firmie.

Zasadniczym celem marketingu partnerskiego jest bowiem osiągnięcie przez przedsiębiorstwo celów strategicznych, gdzie skuteczność osiągnięcia określonych celów jest uwarunkowana przez zbudowanie partnerskich relacji nie tylko z klientami, ale także strategicznymi kontrahentami biznesowymi.

Należy jednocześnie podkreślić, iż niezwykle istotne, w przypadku marketingu relacji, jest indywidualne podejście do każdego z klientów, i to zarówno przez sprzedającego, ekspedienta i doradcy. Każdy z nich musi wyczuć, czego dany klient oczekuje i w jaki sposób należy się z nimi komunikować. Co ważne, każdy z nich ma wyłącznie jeden moment, aby zyskać przychylność klienta. Jeśli trafi w jego rzeczywiste potrzeby, firma zyska nie tylko nowego klienta, ale również korzyści dodatkowe, w tym te finansowe i wizerunkowe.


Artykuł powstał przy współpracy z http://www.motivationdirect.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz